کمک ۲۱۰میلیونی خیّران قزوینی در پویش آجر به آجر

خیّران استان قزوین حدود ۲۱۰میلیون تومان در پویش آجر به آجر به ساخت و نوسازی مدارس کمک کردند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین با بیان اینکه خیّران استان حدود ۲۱۰میلیون تومان در طرح پویش آجر به آجر به ساخت و نوسازی مدارس کمک کردند، گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا جشنواره خیران مدرسه ساز برگزار نشد و در قالب پویش آجر به آجر از خیران استان دعوت کردیم حتی به قیمت یک آجر در ساخت و نوسازی مدارس سهیم شوند.

جوانبخت تعداد خیّران مدرسه ساز استان ر ا بیش از ۳۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: ۲۵ میلیارد تومان تعهد نوسازی مدارس محقق و امسال نیز از ۳۵ میلیارد تومان تعهد پیش بینی شده ۲۴ میلیارد تومان محقق شده است.

وی افزود: از هزار و ۷۸۵ کلاس درس حدود هزار و ۲۹۴ کلاس درس نیاز به مقاوم سازی و هزار و ۱۸۶ کلاس هم نیاز به تخریب و بازسازی دارد.

جوانبخت تصریح کرد: بیشترین مدارس استان که نیاز به مقاوم سازی دارد در شهرستان‌های بوئین زهرا، البرز و ناحیه یک قزوین مستقر هستند.

وی افزود: از ۲۳۶ هزار دانش آموز استان حدود ۱۵ درصد از دانش آموزان در مدارس غیرمستحکم درس می‌خوانند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین با بیان اینکه در جریان مشارکت ۵۰ درصدی خیّران در سال ۹۹ چهل و چهار خیر در مدرسه سازی در استان مشارکت کردند گفت: با مشارکت این خیّران ۳۳ مدرسه نوسازی می‌شود و خیران تعهد کردند که ۲۳۶ کلاس درس تا شهریور ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

وی افزود: به طوری کلی ۳۰۰ خیّر در استان وجود دارد که این تعداد خیّر با جمعیت استان تناسب ندارد و نیارمند مشارکت همگانی مردم و خیران برای توسعه و نوسازی فضا‌های آموزشی هستیم.

جوانبخت خاطرنشان کرد: باید فرهنگ مدرسه سازی را در میان مردم استان به ویژه دانش آموزان استان تبلیغ و ترویج کنیم.

وی افزود: خیّران حدود ۳۰ درصد و دولت نیز حدود ۷۰ درصد در ساخت و نوسازی مدارس استان مشارکت کردند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین گفت: امسال ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل ۴۴ پروژه اعتبار در نظر گرفته شده که ۷۰ درصد از این بودجه تأمین شده و ۳۰ درصد باقیمانده نیز از سوی دولت تأمین می‌شود.

وی افزود: تا کنون اعتبارات ملی برای نوسازی مدارس استان صد در صد تحقق یافته است.

جوانبخت با بیان اینکه از سال ۷۶ تا کنون ۱۱۰۰ واحد آموزشی ساخته شده است، گفت: ۲۶ درصد از مدارس استان هنوز دو شیفته هستند و باید به استاندارد تک شیفته برسند.

وی افزود: ۷۵ پروژه ۱۲، ۱۸ و ۲۰ کلاسه در شهرک‌های اقماری استان نیازمندیم که ساخت آن‌ها ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دربردارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین با اشاره به اینکه همایش خیران مدرسه ساز در استان برگزار شد، گفت: هر سال دو تن از خیران شاخص استان در قالب چاپ کتاب و یا تولید محتوای بصری به مردم معرفی می‌شوند

وی افزود: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید مدارس سبز داشته باشیم و به همین منظور یک پروژه در آبگیلک آغاز شده که ساخت آن بیش از ۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تا دو سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

جوانبخت خاطرنشان کرد: یک نمونه مدرسه سبز در استان ساخته می‌شود و در ساخت سایر مدارس باید شاخص‌ها و ویژگی‌های مدارس سبز اعمال شود.

وی افزود: امسال ۲۳۵ کلاس درس و سال آینده نیز ۲۰۰ کلاس به فضا‌های آموزشی استان اضافه می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین به موضوع گرمایش مدارس استان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۹ هزار و ۶۱۵ کلاس درس استانداردسازی گرمایشی شده اند و ۷۵۰ کلاس درس نیز به زودی استانداردسازی گرمایشی می‌شوند.

وی افزود: استانداردسازی گرمایشی نخست از روستا‌ها شروع شده است و دیگر در مدارس روستایی از بخاری‌های نفتی استفاده نمی‌شود.

جوانبخت گفت: ۷۵۰ کلاس درس شهر‌های استان نیز در صورت تحقق بودجه استانداردسازی گرمایشی می‌شوند.

وی افزود: حدود ۲۵ درصد مدارس استان هوشمندسازی شده و هر کلاس درس برای هوشمندسازی حدود ۳۵ میلیون تومان هزینه نیاز دارد و برای تحقق این موضوع نیازمند کمک خیران و بودجه آموزشی استان هستیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین با بیان اینکه حدود ۴۵ مدرسه فاقد سرویس بهداشتی است گفت: این مدارس عمدتا دانش آموز نداشتند و با توجه به مهاجرت معکوس در استان باید با همکاری نهاد‌های ذیربط این مدارس تا سال آینده به سرویس بهداشتی مجهز شوند.

وی افزود: حدود ۲۱ کانکس استاندارد در سطح استان به مدارس اختصاص دارد و به زودی این مدارس به ویژه در شهرک دانش که ۴ الی ۵ به کلاس تجهیز شده و کانکس‌ها جمع آوری می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین گفت: در شهرک دانش یک مدرسه ۱۲ کلاسه دیگر دیگر نیز بنا می‌شود.

وی افزود: در طرح آجر به آجر که حدود ۲ ماه است آغاز به کار کرده حدود ۲۱۰ میلیون تومان جمع آوری شده است و مردم از طریق شماره حساب‌های منتشر شده می‌توانند در ساخت مدارس مشارکت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.