عضو شورای شهرستان جهرم، گفت: یکی از ایرادات قانون شوراها توجه نکردن به آموزش وظایف و اختیارات اعضای این نهادها است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید شاکری عضو شورای شهرستان جهرم ، بیان کرد: بخشی از مشکلات نمایندگان شوراهای اسلامی شهر و روستا بیشتر به موضوع آموزش بر می‌گردد.

او، تصریح کرد: با نگاهی به عملکرد برخی از اعضای شورای اسلامی شهر و روستا چه قبل از انتخاب شدن و چه بعد از راهیابی به شورا متوجه می‌شویم که این افراد آشنایی بسیار مختصری با قوانین و وظایف شوراها دارند و  با توجه به نوپا بودن شوراها در کشور  آموزش کافی و خوبی برای اعضای شوراها در نظر گرفته نشده و اگر هم آموزشی بوده به صورت مقطعی و پراکنده برگزار شده است.

شاکری، ادامه داد: شوراهای اسلامی شهر و روستا از نقاط قوت قانون اساسی است این شوراها نهادی نوپا و کم تجربه هستند، بنابر این با آموزش نیروهایی که بتوانند در اینجا فعالیت کنند و آگاه به امور باشند، می توان کمک شایانی به توسعه پایدار شهرها و روستاها کرد.

عضو شورای شهرستان جهرم ، افزود: یکی از راه‌های هدایت شوراها به یک جایگاه مناسب در نظام سیاسی و اجتماعی کشور، توجه به امر آموزش قانون و آشنایی بیشتر با شرح وظایف و اختیارات آنان است.

او، با اشاره به لزوم آسیب شناسی فعالیت‌های شوراهای فعلی، اضافه کرد: خدمات شورای اسلامی شهر در سطح شهرها باید پایش و ارزیابی شود  تا گروه‌هایی متمرکز از سازمان‌های مردم نهاد در هر شهر، وضعیت شوراهای شهر را آسیب شناسی کنند و ببیند که آیا  محور اصلی فعالیت شوراهای شهر منافع شهروندان بوده است یا خیر؟ آیا شوراها توانسته‌اند برای حل مشکلات شهری تاثیرگذار باشند یا خیر؟

شاکری، اظهار کرد: آموزش اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، یکی از وظایف تعریف شده برای شورای عالی استان‌ها بوده که  شورای عالی استان‌ها در این زمینه موفق عمل نکرده است.

عضو شورای شهرستان جهرم،گفت: اگر موضوع آموزش از دوره‌های نخست یا بعدی شوراها اتفاق می‌افتاد، شاهد بروز بخشی از مشکلات امروزی در شهرها و روستاها نبودیم و می‌توانستیم شوراهای بهتری داشته باشیم.

او، بیان کرد: شورای عالی استان‌ها می‌تواند ضمن توجه خاص به اثر آموزش شوراها، طرحی برای اصلاح قانون تشکیلات و فرآیند نظارت بر امور انتخابات شوراها به‌گونه‌ای تعریف کند که شوراهای اسلامی شهر و روستا از حضور افراد متخصص و آگاه برخوردار شوند تا بتوانند تصمیمات بهتری برای مدیریت شهری و روستاها بگیرند.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.