محقق گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان گفت: شیوع بیماری «بدشکلی درختان خرما» نخلستان‌های استان هرمزگان را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، آزاده گودرزی، محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان گفت: بیماری نوظهور «بدشکلی درختان خرما» به عنوان یکی از بیماری‌های گیاهی بسیار خسارت زا طی یک سال گذشته در نخلستان‌های استان هرمزگان شیوع پیدا کرده است.

گودرزی افزود: نتایج حاصل از مشاهدات میکروسکوپی و آزمون‌های مولکولی نشان می‌دهد که تعدادی از بیمارگر‌های قارچی مولد عامل ایجاد کننده بیماری «بدشکلی درختان خرما» هستند.

او با بیان اینکه نخستین علائم بیماری به صورت ایجاد برگ‌های تغییر شکل یافته در مرکز تاج درختان آلوده مشاهده می‌شود، گفت:برگ‌های آلوده درمقایسه با برگ‌های سالم طول کوتاه تری دارند و گاهی رنگ آن‌ها به قرمز مایل به قهوه‌ای تغییر می‌یابد.

محقق گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان افزود:برگچه‌ها در برگ‌های آلوده به صورت موج دار و بسیار فشرده و نزدیک به هم رشد می‌کنند و بافت آن‌ها بسیار ضخیم است و برگچه‌ها ممکن است که از ناحیه طولی به یکدیگر متصل شوند.

گودرزی گفت: تاکنون علائم بیماری بدشکلی تنها در بخش رویشی درختان خرما مشاهده شده است، اما در صورت شدت یافتن بیماری، این علائم در بخش زایشی درختان آلوده نیز ظهور خواهد کرد.

او افزود: انتشار عوامل مولد بیماری بدشکلی در فواصل نزدیک از طریق جریان باد و حشرات و در فواصل دور از طریق انتقال پاجوش و خاک آلوده صورت می‌گیرد.


بیشتر بخوانید


گودرزی با بیان اینکه کنترل بیماری «بدشکلی درختان خرما» تا حدودی دشوار است، گفت:برای جلوگیری از گسترش و شیوع این بیماری باید از انتقال پاجوش، خاک و کود از نخلستان‌ها و مناطق آلوده به دیگر نخلستان‌ها خودداری کرد.

محقق گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان با اشاره به اینکه نخستین محل آلودگی مریستم انتهایی درخت است، افزود: اگر بیماری به موقع کنترل نشود، درختان آلوده ممکن است به طور کامل از بین بروند.

گودرزی گفت:کنترل شیمیایی این بیماری از طریق استفاده متناوب از قارچ کش‌های هایمکسازول (SL ۳۰%) و کاربندازیم (WP ۶۰%) در خاک و همچنین محلول پاشی هوایی درختان آلوده صورت می‌گیرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.