توحید خواه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رشته مهندسی پزشکی، نیازمند سیستم بهداشتی پیشرفته است

مسئول کارگروه برنامه ریزی مهندسی پزشکی وزارت علوم گفت: رشته مهندسی پزشکی، نیازمند سیستم بهداشتی پیشرفته و کارآمد است که باید مورد توجه وزارت بهداشت قرار بگیرد.

فرزاد توحید خواه، مسئول کارگروه برنامه ریزی مهندسی پزشکی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت رشته مهندسی پزشکی اظهار کرد: ۷ الی ۸ استاد از دانشگاه‌های فعال کشور در کارگروه علمی و پزشکی وزارت علوم برای برنامه ریزی در خصوص این رشته مشارکت دارند و متولی آن هستند.

او افزود: حدود ۲۵ سالی می‌شود که رشته مهندسی پزشکی به صورت آکادمیک در ایران راه اندازی شده و نسبت به سایر رشته‌ها رشد بسیار وسیع و سریعی داشته است.

توحید خواه تصریح کرد: رشته مهندسی پزشکی به منظور رفع نیاز کشور از بُعد انسانی برای سلامت جامعه و از بُعد اقتصادی باز هم برای سلامت افراد دارای اهمیت است که باعث افزایش ارزش تجهیزات پزشکی و ارتقای استاندارد‌های سلامت و تشخیص آن می‌شود، یعنی در کشورمان میلیارد‌ها دلار به صورت نامحدود و محدود برای واردات و تولید داخلی هزینه می‌کنیم تا برای سلامت، تشخیص و درمان بیماری‌ها کمک کننده باشد.

مسئول کارگروه برنامه ریزی مهندسی پزشکی وزارت علوم ادامه داد: امروزه کمتر پزشکی می‌تواند بدون امکانات و تجهیزات پزشکی رسالت خود را انجام دهد بنابراین رشته مهندسی پزشکی دارای اهمیت بسیار بالایی در کشور است که روز به روز پیشرفت می‌کند.

تمایل دانشگاه‌های کشور به جذب دانشجو در حوزه مهندسی پزشکی

توحید خواه درباره وضعیت رشد کمی رشته مهندسی پزشکی در کشور گفت: دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی در کشور تمایل زیادی به جذب دانشجویان جدید در رشته مهندسی پزشکی داشته اند که این افراد در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پذیرفته خواهند شد، البته دفتر برنامه ریزی و دفتر گسترش وزارت علوم حساسیت بسیار بالایی روی کیفیت آموزش به علت اینکه این رشته مستقیما با سلامت جامعه در ارتباط است، دارند.

او اضافه کرد: حساسیت‌های بسیاری به منظور بررسی در دانشگاه‌های متقاضی مجری رشته مهندسی پزشکی وجود دارد که همین عامل در استاندارد‌های داخلی و بین المللی به شدت احساس می‌شود، در یک برهه زمانی مشخص شده توجه لازم روی این ابعاد کیفی نبوده است و معدود دانشگاه‌هایی به جذب دانشجویان زیاد بدون داشتن امکانات آزمایشگاهی و هیئت علمی لازم اقدام کرده‌اند که حتی وزارت علوم و کمیته برنامه ریزی نظارت جدی روی این مسئله دارد.

رشته مهندسی پزشکی در کشور هم‌سطح دانشگاه‌های مطرح جهان است

توحیدخواه با اشاره به وضعیت پژوهشی و علمی رشته مهندسی پزشکی تصریح کرد: رتبه ۱۵ یا ۱۶ را از نظر تولید و چاپ مقالات علمی در رشته مهندسی پزشکی داریم که بسیار خوب بوده و نشان دهنده این نکته است که بعد پژوهشی و آموزشی این رشته در کشور ایران، هم‌سطح دانشگاه‌های مطرح درجه اول جهان است.

مسئول کارگروه برنامه ریزی مهندسی پزشکی وزارت علوم درباره مشکلات این رشته تصریح کرد: مشکل اصلی رشته مهندسی پزشکی در بخش فناوری احساس می‌شود که باید منجر به تولید محصول و تجاری سازی شود تا بتواند درآمد زایی بالایی داشته باشد و در رفع مشکلات مردم قدم مهمی بردارد، البته این بحث در تمام رشته‌ها مطرح است که برای تحقق آن باید مسئولان دولت و دانشگاه‌ها سرمایه گذاری‌های جدی تری داشته باشند.

توحید خواه تصریح کرد: در کمیته برنامه ریزی وزارت علوم در دوره کارشناسی برنامه جدید، چند درس را به رشته مهندسی پزشکی اضافه کرده ایم که بیشتر در راستای تقویت فناوری، کارآفرینی، نیاز سنجی و طراحی‌های مهندسی مرتبط با تجهیزات پزشکی است که در آینده نزدیک به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد تا از این طریق بتوانیم بعد فناوری را هم تقویت کنیم.

او افزود: مهندسی پزشکی، نیازمند سیستم بهداشتی پیشرفته و کارآمد است که باید مورد توجه وزارت بهداشت قرار بگیرد.

مسئول کارگروه برنامه ریزی مهندسی پزشکی وزارت علوم با بیان اینکه در منطقه خاورمیانه رتبه اول را از نظر تولید مقالات مهندسی پزشکی داریم، تاکید کرد: از نظر کیفیت مقالات در حوزه مهندسی پزشکی رتبه ۲ یا ۳ دنیا را کسب کرده ایم که جزو ۳ کشور برتر خاورمیانه هستیم. بهترین دانشجویان جذب رشته‌های مهندسی پزشکی می‌شوند و وجود افراد بسیار شاخص در این حوزه از امتیازات علمی کشور ایران به حساب می‌آید که برای بهتر شدن وضعیت و پتانسیل‌ها باید حمایت جدی تری از صنعت تجهیزات پزشکی صورت بگیرد، اما متاسفانه در این زمینه ارگان‌های مختلفی مانند دانشگاه ها، وزارت صنعت و ... درگیر بوده و هماهنگی‌های کمتری دارند که لازم است در توسعه سرمایه‌های نوین برنامه‌های جدی تری داشته باشند.

ارتباط محدود وزارت بهداشت با مراکز تولیدی صنایع مهندسی پزشکی

توحید خواه بیان کرد: وزارت بهداشت از یک طرف مصرف کننده تولیدات تجهیزات پزشکی و وسایل یک بار مصرف بوده و از طرفی دیگر ارتباط منسجمی که باید با مراکز تولیدی داشته باشد کمتر به چشم می‌خورد. یکی دیگر از مشکلات ما این است که به علت اینکه تجهیزات پزشکی یک بحث هایتک یا فناوری پیشرفته است، از نظر تولید محصول می‌تواند ارزش افزوده بالایی را ایجاد کند؛ همین عامل مورد سوءاستفاده قرار گرفتن افرادی که ترجیح می‌دهند به جای ساخت امکانات داخلی، تجهیزات را از خارج خریداری کنند، شود و این افراد منافع شخصی را به جای منافع ملی ترجیح می‌دهند.

مسئول کارگروه برنامه ریزی مهندسی پزشکی وزارت علوم افزود: رشته مهندسی پزشکی دارای پتانسیل‌های بسیار خوبی از نظر آموزشی، علمی و پژوهشی بوده و در بالاترین استاندارد‌های جهانی قرار گرفته است. این رشته در بحث فناوری نیاز به حمایت، تلاش و کمک ارگان‌های دولتی دارد، اما احساس ضعف در این زمینه دیده می‌شود و نگاه مصرف کنندگان و تولید کنندگان این حوزه بیشتر به تولیدات خارجی است، در صورتی که بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی توانایی ساخت تولیدات داخلی را دارند. پزشکان ما در سطح جهانی بسیار برجسته هستند، این توانایی هم در بعد مهندسی تا حد بسیار عالی وجود دارد، منتهی حمایت‌های لازم و امکاناتی که باید در اختیار آنان قرار بگیرد کمتر دیده می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.