آتشی که به جان جنگل‌های توسکستان افتاده بعد از گذشت ۸ روز همچنان شعله ور است و صعب العبور بودن منطقه و وزش باد عملیات اطفای حریق را طولانی کرده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، حدود یک هفته است که درختان جنگل‌های توسکستان در گرگان در شعله‌های آتش می‌سوزند و خاکستر می‌شوند و اقدام خاصی هم برای مهار آن صورت نگرفته است. یکبار دیگر در حالی مسئولان، صعب‌العبور بودن منطقه و وزش باد را عامل طولانی شدن عملیات اطفای حریق در این منطقه اعلام کرده‌اند که هر بار این جملات به عنوان سرپوش برای کم کاری‌ها و سوء‌مدیریت‌ها و تأمین نشدن تجهیزات و سیستم‌های نوین اطفای حریق مطرح می‌شود و هنوز هم جواب می‌دهد! هرچند مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان مدعی شده اصل سوختنی‌ها به بوته‌ها و درختان سرپا خشک و افتاده ختم می‌شود و درختان سبز به ندرت سوخته‌اند، اما حضور ۶۰۰ نفر از نیرو‌های عملیاتی بیانگر وسعت آتش‌سوزی است و به گفته اهالی بومی منطقه، اگر باران نبارد این آتش سوزی حداقل تا ۲۰ روز دیگر ادامه دارد.

شامگاه یک‌شنبه ۱۱ آبانماه سال‌جاری بود که اعلام شد جنگل توسکستان گرگان طعمه حریق شده‌اند. از همان زمان نیرو‌های مردمی و بومی برای خاموش کردن آتش سوزی‌ها وارد میدان شدند و نیرو‌های امدادی نیز با استفاده از بالگرد اطفای حریق کار خود را آغاز کردند.

روز پنج‌شنبه پانزدهم آبان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت که در جریان وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های توسکستان، مخزن فرعی سد کوثر به حجم ۱۰۰ هزارمتر مکعب بطور کامل آبگیری و برای برداشت توسط هلیکوپتر امدادی اعزامی از سازمان هوا و فضای سپاه در اختیار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار گرفت. اما تا همان زمان بخشی از مناطق جنگلی سخت‌گذر مازوآروم، پنبول‌چال، چکل‌دوک و گنج‌دره در آتش از بین رفته بود.

با اینکه این آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد و برخی کارشناسان منابع طبیعی عنوان کرده‌اند آتش تاکنون ۱۵۰ هکتار از جنگل توسکستان را از بین برده و به گفته ساکنان بومی، اگر باران نبارد تا ۲۰ روز آینده نیز آتش در دل جنگل‌ها باقی خواهند ماند، اما در جلسه مدیریت بحران که روز جمعه با حضور استاندار گلستان برگزار شد، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اعلام کرد: «اصل سوختنی‌ها، بوته‌ها و درختان سرپا خشک و افتاده هستند و درختان سرپا سبز به ندرت سوخته‌اند!»


بیشتر بخوانید


 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.