رئیس جمهور جدید بولیوی سوگند یاد کرد

لوئیس آرچه امروز به طور رسمی به عنوان رئیس جمهور بولیوی سوگند یاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، «لوئیس آرچه» به طور رسمی به عنوان رئیس جمهور بولیوی سوگند یاد کرد. همزمان «اوو مورالس»، رئیس جمهور سابق و مربی وی آماده بازگشت به این کشور است.

 لوئیس آرچه اقتصاددان ۵۷ ساله در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ۱۸ اکتبر بولیوی با کسب ۵۵ درصد آراء پیروز شد و حالا وظیفه سنگین مصالحه در این کشور را که از یک سال پیش با بحران رو به روست برعهده خواهد داشت.

او همچنین باید اقتصاد را که تحت تاثیر همه گیری کرونا به شدت بی ثبات شده است بار دیگر راه اندازی کند. «کارلوس کوردرو» کارشناس سیاسی می‌گوید چالش دولت آینده آشتی دادن کشوری دچار اختلاف و یافتن راه حل برای بحران‌های متعدد آن است.

بولیوی از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اکتبر ۲۰۱۹ با بحران جدی سیاسی رو به روست. در آنزمان پیروزی «اوو مورالس» برای چهارمین دوره ریاست جمهوری جنجال به پا کرد. مخالفان فریاد تقلب در انتخابات سر دادند و خیابان‌ها به آشوب کشیده شد. در نهایت ارتش اوو مورالس را رها کرد و او به مکزیک و سپس آرژانتین پناهنده شد. تا زمان برگزاری انتخابات جدید دولت انتقالی روی کار آمد.

بولیوی با یازده میلیون نفر جمعیت علاوه بر اختلافات سیاسی با تنش میان مناطق متعلق به بومیان و مناطق کشاورزی، شهر‌ها و روستا‌ها و همچنین عدم استقلال دستگاه قضایی رو به روست. کوردرو می‌گوید لوئیس آرچه قرار است همه این بحران‌ها را حل و فصل کند و رویکرد دولت را تغییر دهد. «حکومت برای همه» یکی از وعده‌های انتخاباتی لوئیس آرچه نامزد جنبش به سوی سوسیالیسم بود که توسط اوو مورالس بنا نهاده شده است.

یکی از چالش‌های اصلی دولت جدید پاسخ به بحران اقتصادی است. لوئیس آرچه به عنوان معمار معجزه اقتصادی بولیوی در زمان ریاست جمهوری مورالس در نظر گرفته می‌شود. در آن زمان میزان تولید ناخالص داخلی این کشور تا ۶ درصد افزایش یافت و میزان فقر از ۶۰ درصد به ۳۷ درصد کاهش یافت.

اما به ویژه به دلیل پیامد‌های همه گیری کرونا اوضاع دیگر به آن خوبی نیست. در ماه ژوئن اقتصاد بولیوی با انقباض ۱۱ درصدی رو به رو بود و کسری بودجه به ۹ درصد رسید. بدهی‌های عمومی افزایش و درآمد مالیاتی کاهش یافته است.

تحلیلگران می‌گویند در این فضای نامطلوب لوئیس آرچه باید بار دیگر ظرفیت خود برای معجزه را نشان دهد، اما در عین حال باید حمایت سیاسی فراتر از دولت خود بیابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار