به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، لیلا رازقیان روانپزشک و رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری شیراز درباره آموزش استفاده از فضای مجازی به کودکان، اظهار کرد: با شیوع کروناویروس، مراکز آموزشی مجبور به برگزاری کلاسها به صورت آنلاین شده اند و تلفنهای هوشمند جایگزین کتابها شده اند. در شرایط کنونی پدر و مادر باید حتی پیش از بیش از کودکان مراقبت کنند. بهتر است والدین برنامههای خود را بر اساس نیاز کودک زمانبندی کنند.
او ادامه داد: گاهی کودکان فکر میکنند بعد از بازگشایی مدارس به صورت حضوری مباحث تدریس شده به صورت آغازین مجدد تدریس میشود و با این تفکر گاهی آموزشهای آنلاین را جدی نمیگیرند و کنترل این موضوع به همکاری و همراهی پدر و مادر بستگی دارد.
این روانپزشک گفت: والدین باید کمک کنند در هنگام تدریس آنلاین برای حفظ تمرکز کودک دریافت پیام یا تماسهای ورودی را مسدود کنند و محیطی آرام را فراهم آورند.
او افزود: برخلاف کلاسهای حضوری، بچهها در طی نشستهای مجازی نمیتوانند با دیگر دانش آموزان صحبت کنند و لازم است والدین از لحاظ روانشناختی برای این نوع محیط کودک را آماده کنند و جنبههای مثبت کلاس مجازی را برای او توضیح دهند.
لیلا رازقیان تصریح کرد: از سویی دیگر پدر و مادر باید هر از گاهی به کودک خود اجازه دهند تا از چت کردن با دوستان خود لذت برد تا در کلاس مجازی احساس تنهایی نکند.
او بیان کرد: مدرسه مکانی مناسب برای یادگیری مهارتهای اجتماعی است که با مجازی شدن کلاسهای درس این یادگیری تضعیف شده و والدین میتوانند با اجازه دادن به کودک برای تعامل آنلاین با دوستانش تا حدی فاصله اجتماعی را کاهش دهد.
رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری شیراز گفت: بعد از اینکه کودک، یک کلاس آنلاین را تمام کرد، بهتر است از سوی والدین بازخورد مثبت دریافت کند و مورد تشویق قرار گیرد. برای مثال میتوان به او اجازه داد ۱۰دقیقه با اسباب بازی مورد علاقه اش بازی کند.
او تصریح کرد: اگر کودک از وضعیت تدریس به صورت آنلاین واهمه دارد و یا تمرکز کافی ندارد، بهتر است از یک روانپزشک یا روانشناس کودک کمک بگیریم.
این روانپزشک ادامه داد: در زمان آموزش آنلاین والدین باید انعطاف پذیر باشند و محیط تدریس را برای کودک مناسب کنند و اضطراب کودک را کاهش دهند. والدین باید ممنوعیتها و محدودیتهای استفاده از فضای مجازی را در این دوران به کودک بیاموزند.
او اضافه کرد: در حال حاضر با استفاده از فضای مجازی اطلاعات دیداری کودکان افزایش مییابد، اما اطلاعات و تجارب شنیداری و حرکتی آنها کند میشود و این امر نیاز کودک به آموزش از سوی والدین را بیش از پیش میکند.
لیلا رازقیان ادامه داد: در حال حاضر که کودک اکثر آموزش هایش را به صورت آنلاین دریافت میکند، باید تفریحهای مجازی مثل بازیهای رایانهای را به کمترین میزان برساند، چون در این صورت دچار عوارض فیزیولوژیک و خستگی جسمی میشود.
انتهای پیام/