آمار پایین فرزندآوری در استان پیر کشور، زنگ خطر سالمندی در استان مرکزی را به صدا درآورده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، تحولات جمعیتی هر کشوری بیش از هر عاملی ریشه در باور‌ها و نگرش زوجین به فرزندآوری دارد و بر اساس آمار‌ها و برآورد‌های انجام شده جمعیت کشور رو به کهن‌سالی و پیری پیش می‌رود به طوری که در دوره‌ای شعار فرزند کمتر زندگی بهتر بود که سیاست‌های انجام شده در این زمینه سبب کاهش تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری شد.

فرزندآوری در نظام خانواده از چالش‌های جدی زوجین در عصر کنونی است، زیرا مشکلات اقتصادی یکی از مهم‌ترین مانع خانواده‌ها برای فرزندآوری است و این موضوع حمایت دولت و مسئولان را برای کاهش مشکلات اقتصادی می‌طلبد که در مجلس شورای اسلامی هم مشوق‌های جدید برای فرزندآوری خانواده‌ها و تکریم جایگاه مادران در نظر گرفته شده است.

با افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا موضوع فرزندآوری و جمعیت از اهمیت بالایی برخوردار است به همین سبب مسئولان باید تمهیدات ویژه‌ای در نظر گیرند.

برنامه‌هایی از جمله ارائه مشوق‌های فرزندآوری، افزایش وام ازدواج، کمک هزینه فرزندآوری و بیمه هزینه‌های بارداری و زایمان، کنترل طلاق، کمک هزینه واکسیناسیون کودکان، کمک هزینه مراقبت از کودک و سایر موارد باید در دستورکار دولت و مسئولان قرار گیرد و با اقدام کارشناسی با توجه به سیاست موضوع جمعیت و تاکید مقام معظم رهبری در زمینه فرزندآوری باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

نماینده، ولی فقیه در استان هم بار‌ها در سخنرانی‌های متعدد به موضوع فرزندآوری و کاهش جمعیت تاکید کردند به طوری که متاسفانه هر روز جمع زیادی از هموطنان بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست می‌دهند و این موضوع تاثیر مهمی در کاهش جمعیت و پیرشدن آن دارد.

قرآن کریم به عنوان برنامه هدایت بخش بشریت علاوه‌بر اهمیت و نقش مهم خانواده بر موضوع فرزندآوری نیز تاکید کرده است به طوری که قرآن وجود فرزند را نعمت و منت الهی و عاملی برای اقتصاد و تولید ملی، موجب امید و نشاط در خانواده و یار و همدم انسان بیان کرده است به همین سبب فرزندآوری در قرآن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

بزرگترین مانع خانواده‌ها برای فرزندآوری مشکلات اقتصادی است

احمدی بانوی جوان ۲۴ ساله اراکی در زمینه فرزندآوری گفت: امروز بزرگترین مانع خانواده‌ها برای فرزندآوری مشکلات اقتصادی است به طوری که هزینه‌های پزشکی، درمان، سونوگرافی، دارو و ... افزایش یافته و شرایط سختی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.

او افزود: بسیاری از افراد بیکار و یا جزو گروه کم‌درآمد جامعه هستند به همین سبب مشکلات معیشتی تاثیر بسیاری مهمی در زمینه ازدواج و فرزندآوری دارد و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد به همین سبب دولت باید مشوق‌ها و حمایت‌های ویژه در نظر بگیرد.

این شهروند اراکی ادامه داد: امروز در کشور ما در زمینه قیمت طلا، دلار، مسکن، خودرو و حتی در زمینه مواد غذایی از جمله گوشت، مرغ و ... ثباتی وجود ندارد و می‌توان گفت قیمت‌ها لحظه‌ای تغییر می‌کنند به همین سبب دغدغه مردم تامین مایحتاج ضروری زندگی است.

احمدی تصریح کرد: امیدواریم مسئولان توجه ویژه‌ای در زمینه ازدواج جوانان، حمایت از آنها، کاهش مشکلات اقتصادی، کاهش مشکلات حوزه مسکن و بیکاری و سایر موارد داشته باشند.

استان مرکزی جزو پیرترین استان‌های کشور است

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی  با اشاره به اقدامات بهزیستی استان در این زمینه گفت: بر اساس روایات، احادیث، متون اسلامی و قرآن اهمیت ازدواج، فرزندآوری و تشکیل خانواده از اهم مسائلی است که تاکید فراوانی شده و به عنوان مهم‌ترین بنا در اجتماع، ساختار و جایگاه خانواده است که همه اعضای خانواده در فضایی سالم زندگی خوب و شادی را سپری کنند.

زهرا امینی افزود: باتوجه به اینکه جمعیت ما رو به پیر شدن است و بحران سالمندی را در سال‌های آینده داریم و استان مرکزی هم دومین و سومین استان پیر کشور است باید اقداماتی در این زمینه داشته باشیم .

او با اشاره به اینکه بحران سالمندی در استان مرکزی طی سال‌های آینده بیشتر نمود پیدا می‌کند و باید همه دستگاه‌ها از جمله سازمان بهزیستی برنامه‌ای برای آماده شدن در مواجه با این بحران داشته باشند، گفت: در دوره‌ای شعار "فرزند کمتر و زندگی بهتر" در زمینه سیاست‌گذاری‌های ویژه بهداشتی کشور از اهمیت بالایی برخوردار بود به طوری که در آن برهه از زمان سیاست جمعیتی با توجه به وضع موجود و شرایط حاکم بر کنترل جمعیت حرکت می‌کرد، اما گذشت زمان ثابت کرد که به این شعار و سیاست توجه نشد و خانواده‌ها از حالت گسترده خارج و به خانواده هسته‌ای تبدیل شدند که این موضوع استحکام خانواده‌ها را تهدید می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی افزود: حضور فرزند به عنوان یکی از برکات و رحمت‌های الهی در زندگی است که اگر فرزندآوری محدود و خانواده‌ها تعداد کمتری فرزند داشته باشند این موضوع تبعات اجتماعی دارد و در سیاستگذاری‌های اجتماعی با مشکل رو به رو می‌شویم و از جمعیت فعال کشور کم می‌شود به همین سبب سازمان بهزیستی در این راستا وظایف مهمی برعهده دارد.

امینی بیان کرد: نخستین موضوع مهم در فرزندآوری حمایت از خانواده‌های دارای فرزند چند قلو است به طوری که سازمان بهزیستی برای فرزندان دو قلو و بیشتر به عنوان چتر حمایتی در کنار آن‌ها است و مسائل مربوط به شیر خشک فرزندان را تامین می‌کند همچنین کمک هزینه‌هایی ماهیانه برای خانواده به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

او عنوان کرد: بهزیستی در صورت نیاز پرستاری را برای کمک به مادر در نظر می‌گیرد که پرستار در یک شیفت کاری به مادر دارای بیش از ۳ قلو کمک می‌کند و در زمینه مسکن هم برای خانواده‌هایی بیش از ۳ قلو اقداماتی انجام شده و تامین مسکن از طریق خیران برای این خانواده‌ها داشتیم.

فرزندان سالم، نیروی فعال و پویا برای جامعه هستند

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه داشتن فرزندان سالم به عنوان نیروی فعال و پویا برای جامعه است، گفت: مشاوره‌های ژنتیک در واحد پیشگیری و آگاه‌سازی از معلولیت‌ها برای خانواده‌هایی که ازدواج فامیلی یا بیماری‌های خاص و مشکلاتی داشتند قبل از ازدواج و بارداری به صورت رایگان مشاوره داده می‌شود.

امینی ادامه داد: برای خانواده‌های دارای فرزند معلول برای بارداری‌های بعدی در زمینه مشاوره ژنتیک و مالی خدمات تخصصی ارائه می‌شود که هدف آن رشد فرزند سالم در خانواده است تا به عنوان عضو مفید در جمعیت کشور فعالیت داشته باشد.

او افزود: مشکلات تحصیلی، درمانی، حقوقی و آموزشی کودکان بدسرپرست نیز در سازمان بهزیستی دنبال و خدمات ارائه می‌شود تا جمعیت پویا و مولد برای جامعه داشته باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی عنوان کرد: یکی از مسائل و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد مشکلات اقتصادی است که مانع از فرزندآوری می‌شود، اما در قرآن ۱۱۱ بار به کلمه رزق از طرف خداوند متعال اشاره شده به همین سبب خانواده‌ها نباید هراسی در این زمینه داشته باشند و نباید به سبب مشکلات اقتصادی از فرزندآوری ممانعت داشته باشند.

امینی بیان کرد: تعداد فرزندان بیشتر صمیمیت و گرمی را در خانواده بیشتر می‌کند، زیرا حضور هر کدام از فرزندان و دورهمی و تعاملات بین خواهرها، برادر‌ها و اقوام از جمله خاله، عمو، دایی، عمه و ... در ایجاد خانواده پویا تاثیر مهمی دارد که متاسفانه امروز فرزندان خانواده‌ها یکی از این فامیل نسبی را ندارند .

در زمینه اهمیت موضوع فرزندآوری توجه ویژه شود

او با اشاره به اینکه امیدواریم با سیاست‌های جمعیتی جدید در زمینه اهمیت موضوع فرزندآوری توجه ویژه شود، گفت: مهد‌های کودک یکی از راهکار‌های خوب برای مادران شاغل است .

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: در سال گذشته تعداد ۲ هزار و ۸۰۰ نفر در سطح استان از خدمات ژنتیک استفاده کردند و در زمینه آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت حدود ۶ هزار دانش آموز پایه دهم و یازدهم دختر و پسر خدمات آموزشی ارائه شد تا قبل از ازدواج آمادگی و فرزندآوری سالم داشته باشند.

امینی تصریح کرد: در سطح استان حدود ۱۲ مرکز مشاوره از بهزیستی مجوز دارند که از این تعداد ۸ مرکز در اراک است همچنین خط تلفن ۱۴۸۰ پاسخگوی مستقیم سوالات افراد در زمینه ازدواج و کمک‌هایی در زمینه حمایت‌های قبل از ازدواج به صورت رایگان دارد.

او با اشاره به اینکه در استان تعدادی مراکز مشاوره که مورد تایید شورای انقلاب فرهنگی است فعالیت می‌کنند، گفت: مرکز مشاوره در اراک، ۲ مرکز ساوه، یک مرکز خمین، یک مرکز دلیجان، یک مرکز شازند مشغول ارائه خدمات مشاوره قبل از ازدواج هستند که دوره‌های خاصی گذرانده‌اند و با تاییدیه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجوزی که برای آن‌ها صادر شده قبل از ازدواج خدمات مشاوره‌ای دارند که مشاوره آن‌ها بیشتر در راستای تحکیم بنیان خانواده است.

امینی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی تاکید می‌کند: باتوجه به اینکه جمعیت ما رو به پیر شدن است و بحران سالمندی را در سال‌های آینده داریم به طوری که در سال ۲۰۳۰ با دو برابر شدن تعداد سالمندان مواجه می‌شویم و استان مرکزی هم دومین و سومین استان پیر کشور است که باید اقداماتی در این زمینه داشته باشیم.


کاهش جمعیت در کوتاه مدت و بلند مدت خانواده‌ها را دچار مشکل می‌کند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی هم با اشاره به اقدامات تبلیغات اسلامی در زمینه فرزندآوری گفت: آسیبی که کاهش جمعیت به جامعه می‌زند در کوتاه مدت و بلند مدت خانواده‌ها را دچار مشکل می‌کند به طوری که فضای سنتی، همبستگی و پیوستگی خانواده‌ها را به خطر می‌اندازد.

حجت‌الاسلام مهدی عباسی افزود: در خانواده‌های تک فرزند آسیب‌هایی از جمله افسردگی، تنهایی فرزند و عدم جامعه‌پذیری فرزندان وجود دارد و جامعه‌ای می‌تواند در آینده تاریخ و تمدن‌سازی اثرگذار باشد که از طیف جمعیت از جمله جمعیت نخبه و هدف دارای سرمایه بیشتری باشد.

او ادامه داد: زمانی که دچار آسیب کم‌جمعیتی شویم مشکلاتی در این زمینه به وجود می‌آید به طوری که جامعه درگیری در خود پیدا می‌کند و فضایی برای رشد و تمدن‌سازی وجود ندارد و در تمدن‌سازی با مشکلات عدیده‌ای برخورد می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: به عنوان محور تشیع و جهان اسلام همه نهاد‌ها بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری باید وارد میدان شوند و آسیب‌های خانواده‌های کم جمعیت را کاهش و خانواده‌های پرجمعیت، جمعیت متناسب و متوسط را معرفی کنند.

«عباسی» مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی می‌گوید: امروز استحکام بنیان خانواده‌ها امری ضروری و مهم است که در این صورت به سمت فرزندآوری نیز حرکت می‌کنیم به همین سبب اعلام آمادگی کردیم که کارگاه‌های تخصصی مهارت افزایی استحکام بنیان خانواده باهمکاری نهاد‌های مختلف در استان مرکزی با بهترین اساتید حوزه و دانشگاه برگزار می‌کنیم.

اجرای چندین طرح تشویقی برای فرزندآوری در استان مرکزی

عباسی ادامه داد: تعدادی طرح در آینده در زمینه فرزندآوری انجام می‌شوند که یکی از آن‌ها ایجاد شهرک معارفی ویژه خردسالان در اراک است که نماینده، ولی فقیه در استان و سایر مسئولان برای طراحی این برنامه با تبلیغات اسلامی همکاری می‌کنند. در این طرح به خردسالان در زمینه معارف آموزش داده می‌شود، زیرا هر چه پیوند کودکان با دین بیشتر باشد پدر و مادران هم از داشتن چنین فرزندانی لذت می‌برند.

او با اشاره به اینکه کارگاه‌های مهارت‌افزایی استحکام خانواده برگزار می‌شوند، گفت: امروز استحکام بنیان خانواده‌ها امری ضروری و مهم است که در این صورت به سمت فرزندآوری نیز حرکت می‌کنیم به همین سبب اعلام آمادگی کردیم که کارگاه‌های تخصصی مهارت افزایی استحکام بنیان خانواده باهمکاری نهاد‌های مختلف در استان مرکزی با بهترین اساتید حوزه و دانشگاه برگزار می‌کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی ادامه داد: از خانواده‌هایی که در زمینه جمعیت الگو‌های موفق هستند به مردم معرفی و از آن‌ها تجلیل می‌شوند که در این راستا تعدادی از خانواده‌ها شناسایی شدند.

 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
خطر ازدیاد سالمندی درپیش است و پاسخ به این مشکل و دادن راه کارهای این معضل فقط درسطح حرف وحرف وححححححححححححححححرف است و دیگر هیچ.