کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: بالغ بر ۹۱۶ هزار کلنی زنبور عسل در استان اصفهان وجود دارد.

سید محمد مهدی طبائیان کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  گفت: طی هفت سال اخیر تعداد کندو‌ها در استان اصفهان افزایش پیدا کرده است و اکنون بالغ بر ۹۱۶ هزار کلنی زنبور عسل در این خطه وجود دارد.

 او اظهارداشت: تولید عسل وابستگی زیادی به وضعیت طبیعت و میزان رویش‌ها در رویشگاه‌های طبیعی دارد و برای مثال در سال‌های خشکسالی میزان تولید کاهش پیدا می‌کند و در سال‌هایی که بارندگی خوب بوده و وضعیت رشد گیاهان نسبت به گذشته بهتر شده توانستیم استحصال بیشتری داشته باشیم.

سید محمد مهدی طبائیان ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در سال جاری با آن مواجه بودیم شروع ویروس کرونا بود و نقل مکان و جابجایی کندو‌ها که بسته به شرایط آب و هوایی صورت می‌پذیرد با مشکلات زیادی روبرو شد.

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اضافه کرد: همزمان با عید نوروز که موضوع زاد و ولد زنبور‌ها مطرح است و در پاییز و زمستان که به دلیل سردی هوا تامین غذا برای زنبور‌ها مشکل می‌شود توزیع شکر برای کمک به تغذیه آن‌ها امری ضروری است و امسال فروش شکر در کشور با مشکل روبه رو بود و شرایط خوبی نداشت و سبب شد که توزیع آن‌ها بین زنبورداران که باید یکی دو نوبت شکر را برای تغذیه در اختیار زنبور‌ها قرار دهند با اختلال روبرو شود.

طبائیان بیان کرد: با توجه به اینکه زیست زنبور عسل وابستگی شدیدی به گُل دارد بنابراین هر کجا که گل بیشتری باشد تعداد زنبور‌ها بیشتر می‌شود و هر چه از میزان گل‌ها کاسته شود از تعداد زنبور‌ها هم نیز کم می‌شود.

او با اشاره به اهمیت توجه به بسته بندی و فروش عسل مطابق با ذائقه مشتری تصریح کرد: کارگاه‌های بسته بندی متعددی در شهرستان خوانسار وجود دارد که حتی برخی از آن‌ها عسل را از دیگر استان‌ها را وارد کرده و پس از بسته بندی عرضه می‌کنند. حجم زیادی از عسل تولیدی در استان اصفهان به دور از ناخالصی‌ها، اصل طبیعی محسوب و بخشی از آن به خارج از کشور صادر می‌شود.


طبائیان با اشاره به اهمیت توجه بیشتر به کیفیت این محصول محبوب اظهارداشت: قرار است با همکاری اتحادیه برچسب‌های (لِیبل) مشخصی برای انواع عسل‌ای تولید در استان تهیه شود به این ترتیب که برای مثال اثر کاملاً طبیعی برچسب سبز، عسل با خلوص طبیعی کمتر یا همان عسل تغذیه‌ای برچسب قهوه‌ای و عسل مصنوعی با برچسب قرمز در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.
 
او با تاکید بر انیکه این خطه ظرفیت و قابلیت توسعه بیشتر صنعت زنبورداری و تولید عسل را دارد خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات به زنبورداران و حمایت از آن‌ها نقش موثری در تولید این فرآورده غذایی ایفا می‌کند و از سوی دیگر برگزاری کلاس‌های آموزشی درباره نحوه تولید و فرآوری زمینه رشد این صنعت و درآمدزایی بیشتر را مهیا می‌کند.

انتهای پیام/ی



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.