کاهش زودهنگام دمای هوا در چهارمحال و بختیاری موجب سرما زدگی بخشی از باغات میوه در این استان شد و محصولات باغی از بین رفت.

سرمازدگی تاکستان‌ها به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، هر ساله با بارش نخستین برف در آذرماه دمای هوا در استان چهارمحال و بختیاری به شدت کاهش می‌یافت و دمای هوا منفی می‌شد اما امسال دما در نیمه اول فصل پائیز، به زیر صفر رفت و سرمای زودهنگام موجب ایجاد خسارت به باغات میوه به ویژه تاکستان‌های استان بویژه در شهرستان کیار و کوهرنگ شد.
 
انگور تولیدی استان هر ساله به علت دیر رس بودن در اواخر تابستان و و اوایل پاییز برداشت می‌شود .
 

بیشتر بخوانید


شهرستان کیار دارای بیشترین سطح تاکستان‌های انگور در استان چهارمحال و بختیاری است. سرمازدگی در شهرستان کیار موجب خسارت قابل توجهی به تاکستان‌های بزرگ این شهرستان شد و بسیاری از انگور‌های تولیدی منطقه از بین رفتند.

در شهرستان کوهرنگ نیز منفی شدن دمای هوا موجب خسارت به بخشی از تاکستان‌های این منطقه شده است و انگور‌های تولیدی به علت سرمازدگی بازار پسندی خود را از دست دادند.

سرما به ۴۰ درصد تاکستان‌های این منطقه خسارت وارد کرده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کیار استان چهارمحال و بختیاری گفت:  هزار و ۱۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کیار اختصاص به تاکستان‌ دارد.

سعید داوودی نیا افزود: اُفت دمای زودهنگام در شهرستان کیار موجب سرمازدگی انگور‌های در حال برداشت این منطقه شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کیار استان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: سرما به ۴۰ درصد تاکستان‌های این منطقه خسارت وارد کرده است.

وی به اشاره به سرمای زودرس پاییزه و افت دما تا منفی چهار درجه سانتی گراد در این منطقه گفت: هر ساله ۹۰ درصد انگور تولیدی این شهرستان در بازار مرکز استان و استان‌های همجوار توسط باغداران به فروش می‌رسید که امسال به علت سرمازدگی، کیفیت انگور تولیدی پایین آمد و باغداران دچار زیان شدند.

وی گفت: بیشترین انگور تولیدی در چهارمحال و بختیاری در شهرستان کیار تولید می‌شود و این منطقه قطب تولید انگور استان به شمار می‌رود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کیار استان چهارمحال و بختیاری گفت: سالانه در این منطقه حدود ۱۲۹ تن انگور در هکتار برداشت می‌شود.

سرما به تاکستان‌های شهرستان کوهرنگ خسارت وارد کرد

مدیر جهاد کشاورزی کوهرنگ نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وقوع سرمای زودهنگام در این منطقه، گفت: دمای هوا در برخی نقاط شهرستان به منفی چهار تا پنج درجه رسید که این مهم موجب ایجاد خسارت به باغداران در این منطقه شد.

مسلم پرویزی ادامه داد: افت دمای هوا موجب خسارت به تاکستان‌های انگور در منطقه صمصامی شد.

وی گفت: در حال حاضر میزان خسارت‌های سرمازدگی در حال برآورد است.

ورود توده هوای سرد و استقرار آن موجب افت دمای هوا در استان شد که این مهم موجب منفی شدن دمای هوا در برخی نقاط استان شد
مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: ورود و استقرار توده هوای سرد به منطقه، موجب منفی شدن دمای هوا در برخی نقاط استان شد.

مهران چراغ پور با بیان اینکه دمای هوا در بیشتر نقاط استان به علت ورود این توده هوای سرد به زیر صفر رفت افزود: طی این مدت شهرکرد به عنوان سردترین منطقه استان و کشور اعلام شد.

وی با اشاره به صدور اخطاریه پیش بینی افت دمای هوا، گفت: باغداران و کشاورزان باید به توصیه‌ها و اخطاریه‌های هواشناسی توجه کنند و تا دچار خسارت نشوند.

کشاورزان برای جلوگیری از خسارت در بخش‌های مختلف از جمله سرمازدگی باید به توصیه علمی در بخش‌های مختلف از جمله هواشناسی کشاورزی توجه داشته باشند

کارشناس ارشد بخش کشاورزی، با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری شرایط آب و هوایی خاص دارد، گفت: این استان در ارتفاعات زاگرس قرار گرفته است و منطقه‌ای سردسیر و معتدل به شمار می‌رود.

رشید شاهرخ با بیان اینکه: سرمازدگی در این منطقه هر ساله خسارت‌های قابل توجهی به باغداران و کشاورزان وارد می‌کند افزود: سرمازدگی محصولات باغی در پاییز یک اتفاق نادر بوده است که امسال شاهد آن هستیم.

این محقق و پژوهشگر گفت: دخالت‌های انسانی در طبیعت و توسعه صنایع و گرم شدن هوا موجب تغییراتی در سیستم آب و هوایی و تغییر الگوی بارش شده است.

وی گفت: وضعیت آب و هوا در مناطق مختلف کشور از جمله چهارمحال و بختیاری در حال تغییر است و کاهش بارش‌ها در این استان و وقوع خشکسالی نیز از مهمترین مواردی است که در پی این تغییرات آب و هوایی ایجاد شده است.

وی بیان کرد: کشاورزان برای جلوگیری از خسارت در بخش‌های مختلف از جمله سرمازدگی باید به توصیه علمی در بخش‌های مختلف از جمله هواشناسی کشاورزی توجه داشته باشند.

باغداری و کشاورزی امروز نیازمند بهره گیری از روش‌های علمی و نوین است که آشنایی کشاورزان با این روش‌ها موجب افزایش تولید و کاهش خسارت می‌شود. هواشناسی کشاورزی شاخه‌ای از هواشناسی کاربردی است که بررسی و مطالعه اثرات آب و هوایی را بر روی بخش کشاورزی مورد توجه قرار داده است و کشاورزان و باغداران با بهره گیری از توصیه‌های این بخش می‌توانند خسارت آب و هوایی در فصل‌های مختلفسال را کاهش دهند.
 
منبع: مهر
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار