نخستین سیستم تصفیه خانه کاملا بسته کشور برای حذف بو‌های نامطبوع متصاعد از حوضچه‌های روباز سیستم تصفیه خانه مرکزی در پتروشیمی تبریز به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،درفشی  مدیر عامل شرکت پتروشیمی تبریز گفت:در این طرح که ۲ میلیون یورو هزینه در بر داشته است ابتدا سطوح کلیه حوضچه‌ها و تجهیزات روباز با استفاده از ورق‌های آلومینیومی مخصوص پوشانده شده و جریان گاز‌های حاوی «voc» به وسیله شبکه لوله کشی از سطوح حوضچه‌ها توسط مکنده‌ها مکش و جمع آوری، به کوره‌ها هدایت و در آنجا سوزانده می‌شوند.

او افزود: از ۱۴ حوضچه موجود، ۱۱ حوضچه سرپوشیده است و تصفیه در سه مرحله انجام می‌گیرد و ظرفیت ورودی حوضچه‌ها ۲۳۰ متر مکعب پساب در ساعت است و در حال حاضر ۱۱۰ متر مکعب در ساعت پساب وارد می‌شود cod ورودی به مخازن ۷۵۰ پی پی ام است و خروجی آن cod با پی پی ام زیر ۲۰ است که در حد آب آشامیدنی است و می‌توان گفت، با بازچرخانی ۱۰۰ درصد کل آب خروجی به صنعت باز می‌گردد.

او با اشاره به ۱۱۰ هکتار فضای سبز ایجاد شده در داخل مجتمع پتروشیمی تبریز و ۶ هکتار فضای سبز در خارج از آن ادامه داد: ما در مدیریت انرژی بالاتر از استاندارد‌های موجود کشور هستیم و با استفاده از سیستم طبقه بندی، شناسایی و جداسازی به دنبال تولید گاز‌های با ارزش قابل استفاده هستیم که در اصلاح فرایند‌ها دوباره استفاده شده و یا به فروش می‌رسد.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی تبریز با بیان اینکه پتروشیمی تبریز نخستین شرکتی است که مدیریت سیستم محیطی را اجرا کرده است، افزود: در سال ۱۳۹۷ توسط ممیزان یونیدو (سازمان ملل) در سطح انرژی به عنوان رتبه اول انتخاب شدیم.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان هم در این مراسم با اشاره به بهره‌برداری از طرح پوشش گذاری واحد تصفیه پساب و امحاء گاز‌های آلاینده پتروشیمی گفت: این تصفیه خانه بسته، نگرانی‌های اهالی منطقه و روستا‌های اطراف را که همیشه از بوی بد پتروشیمی گلایه می‌کردند، برطرف کرده است.

پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: وقتی صحبت از توسعه متوازن است باید توازن صنایع و حفظ محیط زیست را در نظر بگیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.