لاین گندم آبی (M-۹۴-۱۴) در این شهرستان با ویژگی پتانسیل عملکرد خوب در شرایط آبیاری بهینه و مقاومت به بیماری زنگ زرد و قهوه‌ای جهت کشت در مناطق معتدل کشور به نام گندم امین نامگذاری گردید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا عرفانی مدیر جهاد کشاورزی تربت جام گفت: هدف اصلی از اجرای طرح‌های تحقیقی ترویجی، هم سو کردن فعالیت‌های مختلف بخش کشاورزی و ایجاد تعامل با بخش‌های تحقیقاتی، اجرایی و خبرگان محلی است تا با استفاده از پتانسیل‌های موجود بتوان به اهداف بخش کشاورزی دست یافت.

او افزود: در تربت جام در سال زراعی ۹۹- ۹۸ دو طرح تحقیقی، ترویجی گندم با عنوان مقایسه ارقام، یک طرح در روستای رضا آباد میانجام با لاین‌های گندم امیدبخش و دیگری لاین گندم معتدل در روستای خیرآباد بالاجام در حال اجراست.

سمیه پورسامانی رئیس اداره آموزش و ترویج مدیریت جهادکشاورزی تربت جام گفت: کشاورزان گروه هدف اصلی و تابعی با برگزاری مدرسه در مزرعه از ابتدای کار تا مرحله آخر (کاشت تا برداشت) با کلیه توصیه‌های فنی و تحقیقات علمی همراه با تجمیع سایر منابع و امکانات آشنا می‌شوند.

او افزود: با توجه به اینکه یکی از اهداف اجرای این طرح انتخاب و مقایسه رقمی است که بالاترین عملکرد در سطح را داشته باشد، مولفه‌های دیگری از قبیل زمان رسیدن، کیفیت، میزان کاه دهی و میزان مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها نیز در اجرای طرح‌های تحقیقی ترویجی گندم مقایسه خواهد شد، تا در نهایت به صرفه‌ترین نوع گندم با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی منطقه به‌عنوان بذر انتخاب و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

رئیس اداره آموزش و ترویج مدیریت جهادکشاورزی تربت جام با تاکید بر اینکه همه این آزمایش‌ها و بررسی‌ها برای ارقام مختلف گندم در شرایط یکسان انجام می‌شود، ادامه داد: کشاورزان به‌صورت عینی نتایج مشاهدات خود را ملاک قرار داده و برای کشت یکی از انواع ارقام مختلف گندم را انتخاب خواهند کرد و گندم زراعت گندم از مرحله کاشت تا برداشت محصول را نظارت می‌کنند.

پورسامانی بیان کرد: هدف از اجرای مزارع طرح‌های تحقیقی ترویجی، آشنائی دیگر کشاورزان با دستاورد‌های تحقیقاتی تولید محصولات کشاورزی است و آموزش‌های ترویجی تولید محصول برای همه کشاورزان باید توسعه یابد.

انتهای پیام//س، ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.