نشریه گلوبال تایمز در مطلبی نوشت تجربه نشان داده نظرسنجی‌ها با تحریف واقعیت، ذهنیت رسانه‌های برتر آمریکایی را تغییر داده‌اند و اعتبار آن‌ها زیر سوال می‌برند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گلوبال تایمز، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هنوز ادامه دارد و آراء در حال شمارش است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با غلبه بر جو بایدن، رقیب دموکرات خود در ۲۹ شعبه، رای ایالت کلیدی فلوریدا را به دست آورده است، ترامپ همچنین در پنسیلوانیا با کسب بیش از ۱۰ درصد آراء پیشتاز بوده است.

چنین وضعیتی با آمار قبلی بسیار متفاوت است. بسیاری از رسانه‌ها و سازمان‌های نظرسنجی آمریکا اعلام کردند که بایدن در اکثر نظرسنجی‌های ملی از یک امتیاز بزرگ برخوردار است؛ مثلا در آخرین نظرسنجی ملی «ان بی سی نیوز» و «وال استریت ژورنال» قبل از انتخابات که روز یکشنبه منتشر شد، بایدن برتری ملی دو رقمی خود نسبت به ترامپ را حفظ کرد و بیشتر شرکت کنندگان ترامپ را به دلیل عملکردش در مدیریت همه‌گیری کرونا، رد کردند.

این در حالی است که نظرسنجی‌های دوباره، به دولیل نتایج متفاوتی را نشان دادند: نخست به دلیل نقصی که در طراحی و روند نمونه گیری این نظرسنجی‌ها وجود دارد. دوم اینکه برخی از طرفداران ترامپ ممکن است در طول نظرسنجی‌ها صادق نبوده باشند. برخی تحلیلگران بر این باورند که ترامپ رأی دهندگان خجالتی زیادی دارد که نمی‌خواهند موضع خود را به دیگران بگویند، بنابراین ممکن است مردم در نظرسنجی‌ها دروغ گفته باشند؛ از این رو باید گفت در حال حاضر تعداد کمی از نظرسنجی‌ها می‌توانند دقیق باشند.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، فاصله زیادی بین آمار‌های سازمان‌های مهم نظرسنجی و نتایج نهایی وجود داشت. این موضوع سبب شد اعتبار رسانه‌های آمریکا برای مردم این کشور زیر سوال برود. هنگام پیش بینی درباره افراد غیرمعمول مانند ترامپ، در صورت عدم انجام تحقیقات مربوطه با روش‌های غیرمعمول، به راحتی انحرافات ظاهر می‌شود.


بیشتر بخوانید


نخبگان معمولاً به نظرسنجی‌ها در آمریکا اشراف دارند؛ در حقیقت برخی از سازمان‌های نظرسنجی قبلاً دریافته‌اند که آن‌ها تفاوت درستی بین پاسخ دهندگان با تحصیلات خوب و ضعیف قائل نشده‌اند. در حالی که آن‌ها برخی پیشرفت‌های مرتبط را انجام داده‌اند، اما نتایج نظرسنجی‌ها هنوز نمی‌توانند واقعیت را منعکس کنند، این نشان می‌دهد که نخبگان وقتی نظرسنجی‌ها را برنامه ریزی و طراحی می‌کنند، به سختی می‌توانند احساسات واقعی را درک کنند، این در حالی است که شرکت‌های معمولی نظرسنجی توانایی انجام تحقیقات میدانی را ندارند در نتیجه شکاف بین نخبگان و افراد عادی همچنان رو به افزایش است.

علاوه بر این، تعدادی از سوالات در برخی نظرسنجی‌های افکار عمومی پر از سوگیری سیاسی شدید است. برخی از رسانه‌های آمریکایی نیز به ابزار جنگ سیاسی آمریکا تبدیل شده‌اند؛ بنابراین نتیجه نظرسنجی‌ها به سختی می‌تواند عینی و واقعی باقی بماند. سازمان‌های نظرسنجی مطمئناً برای مدت طولانی وجود خواهد داشت، اما آن‌ها برای مطابقت با زمان نیاز به اصلاحات اساسی در روش و محتوای خود دارند. اگر نظرسنجی‌ها نتوانند واقعیت را منعکس کنند، در نهایت از بین می‌روند.

جای تعجب است هنگامی که بیش از ۲۳۰ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا گزارش شده، اما حزب دموکرات وحدت بی‌سابقه‌ای را نشان داده است و تعداد زیادی از جوانان برای دادن رای بیرون می‌روند. افراد مشهور و دانشمند بی‌شماری از بایدن حمایت می‌کنند، مردم هیچ فاصله نژادی گسترده‌ای بین این دو نامزد نمی‌بینند. ناظران از سایر نقاط جهان به طور کلی معتقدند که این اپیدمی عامل مهمی در نتایج انتخابات داشته است، اما به نظر می‌رسد مردم آمریکا بیشتر نگران مسائل اقتصادی هستند. پیش از این مردم تمایل داشتند بپرسند که کدام یک برای آمریکایی‌ها مهم‌تر است؟ سلامت یا اقتصاد؟ اکنون ما یک پاسخ داریم. انتخابات نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی از شهروندان آمریکایی بر این باورند که اقتصاد مهمتر از کنترل بحران بهداشت عمومی است.

این در حالی است که از سوی دیگر خواسته‌های سیاسی گروه‌های پوپولیست در جامعه آمریکا بیشتر می‌شود؛ مثلا تعداد زیادی از مردم قاطعانه به یک نامزد ریاست جمهوری معتقدند که اصلاً به علم اعتقادی ندارد. این نشان دهنده آن است که ضد روشنفکری در حال تبدیل شدن به یک روند حتی یک فرهنگ در این کشور است. این نیرو‌ها و روند‌های پوپولیستی نفوذ فزاینده‌ای در سیاست داخلی و دیپلماسی آمریکا دارند و این نشانه مثبتی برای ایالات متحده و جهان نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۲:۳۱ ۱۴ آبان ۱۳۹۹
ترامپ باخت .حمله برای فروش دلار وسکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۴ آبان ۱۳۹۹
این یعنی ما هم قبول کردیم که ترامپ برنده شده؟
آخرین اخبار