فردا فاز نخست پروژه انتقال آب از خلیج فارس به گل گهر سیرجان با حضور وزیر صمت و از طریق ویدئو کنفرانس با دستور رئیس جمهور به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، فاز نخست پروژه انتقال آب از خلیج فارس به گل گهر سیرجان در استان کرمان فردا پنج شنبه ۱۵ آبان ماه با حضور وزیر صمت و از طریق ویدئو کنفرانس با دستور رئیس جمهور به بهره برداری می‌رسد.

این پروژه همزمان در استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان افتتاح می‌شود و این مرحله خود سه فاز دارد که شامل انتقال آب از بندر عباس به گل گهر سیرجان و فازدوم انتقال آب به مس سرچشمه و فازسوم انتقال آب به فولاد چادر ملوی یزد است.

این طرح در نوع خود کم نظیر است و در این ۳ خط انتقال آب، در مجموع ۶۰۰ میلیون متر مکعب به کرمان و یزد منتقل می‌شود به طوری که در فاز نخست، ۱۸۰ میلیون متر مکعب به استان‌های کرمان، هرمزگان و یزد ارسال می‌شود.

بدین ترتیب، ۵۰ میلیون متر مکعب آب به مصرف هرمزگان و ۱۳۰ میلیون باقی مانده هم به گل گهر مس سرچشمه و چادر ملوی یزد و مصرف آب شرب در این مسیر‌ها می‌رسد.

مطالعات این طرح از سال ۹۲ انجام و از سال ۹۵ اجرا شده است و در مجموع،  فاز نخست ۳۰۰ میلیون یورو ارز بری داشته است که ۶ هزار میلیارد آن را شرکا و سهامداران گل گهر مس سرچشمه و چادر ملو پرداخت کرده اند.

۱۳۰۰ میلیارد تومان نیز از تسهیلات منابع بانکی بوده و همچنین صندوق توسعه ملی و بانک ایران و اروپا هم ۳۸ میلیون یورو تامین کرده اند و بانک‌های سپه، ملی، تجارت و پارسیان نیز همکاری خوبی داشته اند.

همچنین ۲۰۰ شرکت پیمانکاری و ۱۶ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این طرح فعالیت داشته اند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار