قرار است به زودی طرح انتقال آب خلیج فارس به صنعت کرمان محقق شود طرحی که با افتتاح آن امواجش صنعت کرمان را متحول خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، استان کرمان که به بهشت معادن ایران معروف است با همه ظرفیت‌های معدنی با یک چالش بزرگ روبه رو شده است, کمبود آب، شاید در نگاه اول ساده باشد اما وقتی با بیش از یک دهه خشکسالی ،فروکش کردن آب‌های زیر زمینی و کمبود آب در برخی مناطق  همراه باشد علاوه برخاموشی کشاورزی، صنعت را نیز تحت شعاع قرار می دهد.

تکمیل زنجیره فولاد واحداث کارخانه فولادی در استان کرمان در چندسال اخیر باعث نیاز شدید صنعت به آب شده است که تامین نیاز آب کارخانه‌ها در کرمان ممکن نبود و طرح  انتقال آب از خلیج فارس برای کارخانه‌های استان یکی از پروژ‌ه های مهم کشوری بود که بالاخره بعد از سال‌ها محقق شد وبه زودی این پروژه در ماه مهر ۹۹ در استان کرمان به بهره برداری می‌رسد وصنعت استان کرمان چرخ هایش توانمندتر می‌چرخد.

انتقال آب

محمد جواد فدایی استاندار کرمان طی گفت و گو در باره این موضوع با اعلام اینکه طرح انتقال آب خلیج فارس از سال ۹۵ به همت شرکت تأمین و انتقال آب خلیج فارس (WASCO) در سه خط در مرحله اجرا قرار گرفته است ،گفت: این پروژه ،آب صنعت گل گهر در سیرجان، مس در سرچشمه رفسنجان و چادرملو یزد را تامین می‌کند.

او افزود: با اجرای این طرح شیرین سازی آب دریا در کنار خلیج فارس انجام می‌شود و با ۷۰۰ کیلومتر خط لوله، آب برای مصرف صنایع وهمچنین آب شرب استان‌های یزد و کرمان تأمین می‌شود.

او با اشاره به اینکه این پروژه اقدام بزرگی برای استان‌های خشک و کم آب مانند کرمان، هرمزگان و یزد است، بیان کرد: امیدواریم با رفع کمبود آب شاهد سرمایه گذاری‌های زیادی در استان باشیم.

فدایی با اعلام اینکه پروژه‌های دیگری هم برای حل مشکل آب استان کرمان در دستور کار است ،افزود: دو پروژه انتقال آب از دریای عمان در برنامه‌های بعدی ما قرار دارد.

استاندار کرمان اظهار کرد: در شرایط تحریم برای اجرای این پروژه به مشکل برخورده ایم که بخشی از فناوری اجرای طرح در داخل کشور تحقق یافت که کمک بزرگی به اجرای پروژه کرده است.

او گفت: امیدواریم فاز اول این پروژه در مهرماه امسال و فاز دوم که ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در آینده نزدیک افتتاح شود.

انتقال آب

عبور از تحریم ها 

میرعلی یاری، مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس هم با اشاره به اینکه این پروژه یک پروژه خاص و مهم است، گفت: حجم آب تولید شده از دریا با ۱۱ ایستگاه پمپاژ و در مسیر ۸۳۰ کیلومتر به فلات مرکزی کشور منتقل می‌شود که این پروژه با این حجم در کشور بی‌نظیر است.

او افزود:با همه فراز و نشیب‌ها از این مسیر عبور کردیم و با وجود همه نامهربانی‌ها و کارشکنی‌ها کشورها، شعار خواستن توانستن است را به همه جهان  ثابت کردیم.

میرعلی یاری با اعلام اینکه اکنون خط انتقال آب از خلیج فارس تا گل‌گهر آماده است و فاز اول پروژه در مهرماه افتتاح می‌شود بیان کرد: قطعه دوم حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی و قطعه سوم پیشرفت ۸۵ درصدی دارد و اگر مشکلات ارزی آن حل شود، قطعه دوم (مس سرچشمه) تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

او اظهار کرد: برای اجرای این پروژه هزینه‌های زیادی کرده ایم و امیدواریم استان‌های کرمان، هرمزگان ویزد که با مشکل آب روبرو هستند از این ظرفیت بهره برده و باعث شادی مردم و حل مشکلات آبی آن‌ها شود.

میرعلی یاری گفت: طول خط انتقال آب ۸۳۰ کیلومتر ، دارای یازده ایستگاه پمپاژ  و هزار و ۶۰۰ متر تونل  که قابلیت عبور سه خط انتقال را دارا است.

انتقال آب

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه با انتقال آب از خلیج فارس به کرمان ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب شیرین شده با‌ ای سی پایین وارد استان کرمان می‌شود گفت: برای آب شرب براساس توافق با وزیر نیرو به میزان ۳۰ میلیون متر مکعب در سال برای شهر کرمان در آینده عملیاتی می‌شود.

اوافزود: انتقال  آب  از خلیج فارس برای بخش‌های صنعت استان کرمان با اعتبار ۶۰ هزار میلیارد تومان در حال اجرا است.

پورابراهیمی با اشاره به این که بخشی از این آب هم که اضافه می‌آید قرار است برای تعادل بخشی سفره آب‌های زیر زمینی تزریق شود بیان کرد:  این مازاد آب در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

او گفت: مقرر شد به وسیله هفت بانک عامل ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به این پروژه اختصاص یابد و ۴۰هزار میلیارد ریال را معادن گل گهر سیرجان، مس سرچشمه رفسنجان و چادرملوی استان یزد تأمین کنند.

انتقال آب

علوی مدیرپروژه انتقال آب خلیج فارس هم با اعلام اینکه خط اول پروژه انتقال آب از خلیج فارس به گل گهر سیرجان ۲۴ مهر امسال افتتاح می‌شود گفت: ۱۰۰ درصد آب مورد نیاز مجتمع‌های گل گهر سیرجان، مس سرچشمه و چادرملو یزد از این طریق تامین خواهد شد.

او افزود: ۱۰ میلیون متر مکعب آب شرب استان کرمان و ۵۰ میلیون متر مکعب آب شرب هرمزگان  نیز قرار است در این طرح تامین شود.

علوی بیان کرد: چشم انداز ما برای انتقال آب از خلیج فارس به این مجتمع‌ها بین ۵۰ تا ۷۰ سال خواهد بود.

انتقال آب

انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان  می تواند چرخ های صنعت را در این خطه به حرکت در بیاورد که ره آورد آن ایجاد اشتغال ، خودکفایی و توانایی صادرات است، البته امیدواریم با حل مشکل آب مورد نیاز صنعت استان کرمان انتقال آب از دریای عمان برای تامین آب شرب مورد نیاز هم به زودی انجام شود.

گزارش از مرضیه کریمی افشار

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
قاسم
۲۳:۵۵ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
سلام ما که دستمون به جایی نمی رسه ولی امید وارم جناب جلالی نماینده محترم شهرستان انار و رفسنجان ، یه نگاهی به شهرستان انار هم بکند از این اب به اینجا نمی رسه در حالی که رد میشه و یک کارخانه درست هم نیست ، امید است یه فکری بشه
Iran (Islamic Republic of)
ذلیخا
۱۴:۵۲ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
احسنت خیلی هم عالی.دست مسولینش دردنکنه. کاش همینجوری ازخیرین شهرهای دیگه هم پول جمع میکردن واسه مردم نیازمندکرمان. مثل قشرکارگروتحت پوشش کمیته امام. بیشترمردم کرمان درتنگناوزیرخط فقرهستن انشالله روزی فقیروکارتن خواب تواین شهرنباشه
Iran (Islamic Republic of)
شمس
۰۰:۱۷ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
سلام. بسیار عالی
الهی شکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
اگر در کنار این طرح طرح انتقال آب دریای عمان در فصل بارندگی به دریاچه های شور کویر مرکزی با غلظت کمتر شوری در حجم زیاد تزریق شود ضمن افزایش رطوبت در فلات مرکزی افزایش بارندگی در حجم و طول شاهد خواهیم بود و سبب مهاجرت پرندگان نیز خواهد شد و تقویت خاک منطقه و افزایش پوشش گیاهی
Iran (Islamic Republic of)
علی انصاری مقدم
۲۱:۱۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
چهل سال از طرح‌های جوانان در جهادسازندگی فرار کردید ،
شما آبهای سطحی را رها کردید ،می شد با بندهای خاکی ابهای سطحی را مهار کرد ،مجبورنشیم باز با پمپاژ برگردانیم هنوز هم وقت است مملکت را بدبخت نکنید ،با ساختن بندها وسدهای بتنی وخاکی مشکل حل کنید
Germany
صحبت
۲۰:۴۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
مخالفان حالا باز هم فکر کنند دولت چشمش به خارج است خداوند مخالفانی که بی وجدان هستند را لعنت کند که این خدمات دولت با این وضعیت تحریم را نادیده می گیرند و هر روز بر تبل ناامیدی می زنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
به همه دست اندر کاران این پروژه تعظیم می کنم و خدا قوت می گویم ، کاری کردند و می کنند کارستان
ولی یک سوال ، خلیج فارس و دریای عمان خشک نمی شوند ؟
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
مگه دریاچه یا حوض هست که خشک بشه، خلیج فارس و دریای عمان به اقیانوس وصل هستند
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۷:۵۱ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
به این میگن طرح // دست همگی درد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
منگلیان
۱۵:۲۰ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
استفاده از لوله فلزی برای انتقال آب، تعمیر و نگهداری زیادی به همراه دارد، آیا امکان استفاده لوله پلی اتیلن بجای لوله فلزی بود یا نه، که استهلاک کمتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
طرح بسیار عالی هست. ولی کاش بجای آبی که ۳۰ سال از منطقه شهربابک به سرچشمه برده شد حداقل آب مجتمع مس شهربابک را هم تامین کنند که بیشتر از این به منابع زیر زمینی متکی نباشیم.
Iran (Islamic Republic of)
تاجمیر
۱۴:۳۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
خیلی عالیه .انشاالله این خط لوله آب خلیج فارس راهم به استان یزد واصفهان هم انتقال دهندتا ازبی آبی نجات پیداکنند.هم کشاورزی هم صنایع وکارخانه های تولیدی ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
درود بر ایران عزیز هر کجا و هر قوم
Germany
انیر
۱۴:۳۵ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
منابع طبیعی ، ابخوانها، دامداری عشایری، کشاورزی و سفره های اب زیر زمینی در کرمان فدای سوء مدیریت و سود جویی گروهی اندک و صنایع و معادن اب بری شد که در هیچ جای دنیا این صنایع اب بر رو در کویر نمیسازند به جای توسعه راهها و سیستم حمل اب را سربالا میبرند.

تنها مانده نابودی اکوسیستم و تاریخ این سرزمین که ان هم با گرفتن بودجه عظیم در قالب این طرح نابود خواهد شد.
آخرین اخبار