رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در قالب کشاورز کارت بین ۲ تا ۲۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۱۲ درصد در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد تا بتوانند نهاده‌های ضروری خود را تهیه کنند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛  نوربخش حاتمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه یکی از قطب‌های کشاورزی ایران محسوب می‌شود که بیش از ۹۰۰ هزار هکتار اراضی آبی و دیم دارد که ۷۲۰ هزار هکتار از آن را ارضی دیم تشکیل می‌دهد.

او با بیان اینکه ۷۰ درصد از زمین‌های زراعی استان به صورت دیم کشت می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود که در پاییز سال زراعی جاری بیش از ۵۲۵ هزار هکتار از اراضی دیم استان به کشت سه محصول گندم، جو و نخود پاییزه اختصاص یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به آغاز کشت پاییزه، گفت: استفاده از بارش‌های پاییزی و زمستان و صرفه‌جویی در مصرف آب به عنوان مهمترین امتیاز کشت پاییز در کرمانشاه متداول است.

او تدارک بذر، کودهای شیمیایی و نهاده‌ها در فصل پاییز را از مهمترین اقدامات انجام شده در راستای افزایش تولید دانست و بیان کرد: حدود ۲۳ هزار تن بذر گندم دیم ۴ هزار و ۷۰۰ تن بذر جو دیم و ۳۷۳ تن بذر نخود دیم تدراک دیده که بین کشاورزان استان در حال توزیع است.

حاتمی اضافه کرد: کشاورزانی که تاکنون کشت نکرده‌اند حتما از بذور مرغوب و درجه یک بعد از ضدعفونی با سموم پودری که به اندازه کافی در انبارها موجود است، تهیه و اقدام به کشت کنند.

او ادامه داد: امسال علی‌رغم تمام مشکلات و محدودیت‌ها با پیگیری‌های مستمر و حمایت‌هایی مسئولان استانی از نظر تامین نهاده‌ها به ویژه کودشیمیایی و تامین بذر شرایط بهتری را نسبت به سال گذشته داشتیم به طوریکه هم‌اکنون ۲۰ درصد کود اوره بیشتر از سال قبل تهیه شده است.

حاتمی بیان کرد: از لحاظ کودشیمیایی اوره حدود ۶۲ هزار تن کود اوره تدارک دیده شده که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۷ هزار تنی را نشان می‌دهد.

این مسئول گفت: کود فسفات هم علی‌رغم اینکه متاسفانه قیمت آن افزایش پیدا کرده و یک مقداری خرید آن با مشکل مواجه شده در انبارها موجود داریم.

او مهمترین فاکتور در کشت آبی و دیم را زمان کشت آن اعلام کرد و افزود: کشاورزان کشت آبی و دیم محصولات خود (گندم و جو) را حتما در اسرع‌وقت با توجه به پیش‌بینی بارندگی در روزهای آتی، انجام دهند.

حاتمی بیان کرد: تاریخ کشت در گندم و جو آبی روزی است که آبیاری انجام می‌شود نه روزی که کشت می‌شود پس کشاورزان آبی‌کار حتما قبل از شروع فصل سرما دو مرحله آبیاری را انجام دهند.

او با تاکید بر کشت محصولات دیم قبل از بارندگی، گفت: برنامه امسال در خصوص نخود پاییزه افزایش سطح از ۴۰ هزار هکتار به ۶۰ هزار هکتار است.

حاتمی از کشاورزان خواست، با توجه به مخاطرات اقلیمی بیمه محصولات کشاورزی را فراموش نکنند و برای این انجام این اقدام مهم به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

او در ادامه به بحث کشاورز کارت هم اشاره‌ای داشت و گفت: در قالب کشاورز کارت بین ۲ تا ۲۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۱۲ درصد تا سقف ۱۰ هکتار برای هر هکتار ۲ میلیون تومان برای محصولات استراتژیک مانند گندم، جو و دانه‌های روغنی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد تا بتوانند از درگاه‌های فروش، نهاده‌های ضروری خود را تهیه کنند.

حاتمی با بیان اینکه این اقدام و اتفاق خوب از هفته آینده اجرایی می‌شود، گفت: بانک‌های کشاورزی، کشاورز کارت را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.