نامزد‌های جمهوری‌خواه و دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا سپاهی از وکلا را برای نبرد‌های حقوقی احتمالی پس از انتخابات به خدمت گرفته‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: رئیس جمهور آمریکا که در نظرسنجی‌های ملی از جو بایدن عقب‌تر است، همچنان به حملات بی‌اساس به رای‌گیری پستی ادامه داد و اظهار کرد اگر ایالت‌ها پس از روز انتخابات یعنی سه‌شنبه به اخذ رای ادامه دهند، وکلا را مستقر خواهد کرد.

ترامپ غروب دوشنبه به خبرنگاران گفت برنامه‌های پنسیلوانیا برای شمارش آرای پستی تا سه روز پس از روز انتخابات، به تقلب گسترده در رای‌گیری منجر خواهد شد، البته علت آن را توضیح نداد. او از دادگاه عالی آمریکا خواست در تصمیم خود در زمینه تمدید زمان شمارش آرا تجدید نظر کند. دادگاه چنین احتمالی را مجاز دانسته است.

ترامپ در ویسکانسین، یکی دیگر از ایالت‌های سرنوشت‌ساز انتخاباتی، و در گفتگو با خبرنگاران گفت اتفاق‌های ناگواری روی خواهد داد و اتفاق‌های بد به دیگر مسائل منجر خواهند شد. او در توئیتی نیز نوشت، این تصمیم دادگاه به بروز خشونت‌های خیابانی منجر می‌شود.

رویترز در ادامه نوشت: طول کشیدن شمارش آراء برای چند روز یا حتی چند هفته در برخی ایالت‌های آمریکا مسئله‌ای غیر معمول نیست و رای‌گیری پستی در نتیجه شیوع کرونا هم می‌تواند امسال این روند را طولانی‌تر کند.

جنیفر او مالی دیلون، مدیر ستاد انتخاباتی بایدن، به خبرنگاران گفت تحت هیچ سناریویی دونالد ترامپ در روزی که انتخابات برگزار شده است، پیروز میدان اعلام نخواهد شد. خود بایدن هم پیش‌بینی یک پیروزی سریع را کرده بود، اما در عین حال تلاش می‌کرد این موضوع را کم‌اهمیت جلوه دهد. او در پیتسبورگ به خبرنگاران گفت: امیدوارم انتخاباتی صلح‌آمیز و منصفانه برگزار شود و مردم زیادی در آن مشارکت کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: در پی شیوع ویروس کرونا، این انتخابات موج بی‌سابقه‌ای از اختلاف‌ها بر سر تنظیم قوانین رای‌گیری به راه انداخته است. هر دو طرف سپاهی از وکلا را که برای نبرد‌های پس از انتخابات آمادگی دارند، به خدمت گرفته‌اند.

ترامپ ۷۴ ساله می‌خواهد به نخستین رئیس جمهوری تبدیل نشود که پس از جورج اچ دبلیو بوش در انتخابات شکست خورد و برای بار دوم به کاخ سفید راه نیافت. بوش در انتخابات ۱۹۹۲ از راهیابی مجدد به کاخ سفید باز ماند.

باوجود آنکه در نظرسنجی‌های ملی بایدن پیشتاز میدان است، در ایالت‌های چرخشی، رقابت به حدی تنگاتنگ است که ترامپ می‌تواند امیدوار باشد ۲۷۰ رای لازم برای دست یابی به برتری در سیستم کالج الکترال که برنده را تعیین می‌کند، بدست آورد.

ترامپ چند روز پیش از انتخابات را به پیش‌بینی پیروزی خود و تمسخر بایدن به دلیل حمایت از اعمال محدودیت‌ها برای جلوگیری از گسترش کرونا گذرانده است. او در اسکرانتون به مردم گفت رای دادن به بایدن به معنی رای دادن به قرنطینه، بدبختی و بیکاری است.

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، که بایدن به مدت هشت سال به عنوان معاون وی فعالیت می‌کرد، گفت تلاش‌های ترامپ برای متوقف کردن شمارش آرء در همان شب انتخابات، اقدامی غیردموکراتیک است. او در یک گردهمایی انتخاباتی در میامی با تاکید بر اینکه این کاری است که یک دیکتاتور انجام می‌دهد، گفت: اگر شما به دموکراسی اعتقاد دارید باید اجازه دهید تمام آراء شمارش شود.

ترامپ پس از سفر به کارولینای شمالی و پنسیلوانیا، عازم ویسکانسین و میشیگان شد. این‌ها چهار ایالتی هستند که وی در سال ۲۰۱۶ توانست با اختلاف بسیار اندک در آن‌ها به برتری دست یابد و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ممکن است در انتخابات امسال نتیجه رای‌گیری در این ایالات به نفع بایدن تغییر کند.

بایدن ۷۷ ساله که شیوه مقابله ترامپ با همه گیری کرونا را مضمون اصلی مبارزات خود قرار داده، به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری وسعت گردهمایی‌های خود را محدود کرده است.

نظرسنجی اخیر رویترز ایپسوس در فلوریدا، یکی از ایالت‌های چرخشی، نشان داد که بایدن با کسب ۵۰ درصد آراء در برابر ۴۶ درصد از ترامپ جلوتر است. رای‌گیری‌های زودهنگام به حدی رسیده است که پیش از این در آمریکا سابقه نداشته است. بر اساس پروژه انتخابات آمریکا، رقم بی‌سابقه ۷/۹۸ میلیون رای اولیه به طور شخصی یا از طریق پست اخذ شده است. این سطح بی‌سابقه از رای اولیه شامل ۶۳ میلیون رای پستی می‌شود که شمارش آن‌ها در برخی ایالت‌ها روز‌ها و هفته‌ها زمان خواهد برد و این یعنی پیروز این انتخابات به احتمال زیاد ظرف چند ساعت پس از پایان رای گیری در سه شنبه شب اعلام نخواهد شد.

برخی از ایالت‌ها مانند دو ایالت مهم و سرنوشت ساز پنسیلوانیا و ویسکانسین، روند رای‌گیری پستی را تا روز انتخابات آغاز نکردند و این روند کار را کندتر می‌کند.

ترامپ به کرات و البته بدون ارائه سند و مدرک اعلام کرده است که در انتخابات پستی زمینه تقلب فراهم خواهد بود. این در حالی است که کارشناسان انتخاباتی می‌گویند این اتفاق در انتخابات آمریکا نادر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار