مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تدوین استراتژی مدیریت آب و فاضلاب از سوی دانشگاه فردوسی به عنوان دبیرخانه شورای راهبردی آب ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به همپوشانی تخصصی و اجرایی هفت ارگان امضاء کننده توافق نامه ساماندهی مدیریت کشف رود به عنوان یک تجربه موثر در مدیریت بحران آب گفت: نگرانی سازمان‌های مردم نهاد و دلسوزان محیط زیست دراین خصوص کاملا درک می‌شود و توان نظارتی و تخصصی این اداره کل به عنوان یک نهاد حاکمیتی با تاکید بر یک نگاه جامع و همه سونگر، به کار گرفته شده است.

او افزود: تعریف و جذب ساختار‌های اجتماعی و چشم اندازی مشخص به عنوان نقشه راه یک ضرورت است که به همت مجامع دانشگاهی باید به ثمر بنشیند.

بیشتر بخوانید

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به ضرورت تبادل چالش‌های شناسایی و ارزیابی شده و توسعه تعامل با ذینفعان و تشکل‌های زیست محیطی ادامه داد: اولویت‌های اجرایی بر اساس این قبیل تبادل نظرات استخراج می‌شود و دانشگاه به عنوان دبیر خانه طرح همیاران آب می توانداستراتژی و راهبرد‌های مورد انتظار را این گونه مشخص و ارائه کند.

همتی همچنین به بحران پایایی درحوزه آب اشاره و بیان کرد: حفظ تعادل منابع آبی باید در کنار کسری مخازن و بیلان آب‌های زیر زمینی و حقابه‌ها مورد توجه قرار گیرد و با توجه به اینکه هر آنچه از طبیعت برداشت می‌شود باید به نوعی به آن بازگردد؛ این تفکر که فاضلاب‌های تولیدی ظرفیت جدیدی به شمار می‌روند باید اصلاح شود و تلاش گردد خروجی‌ها دوباره تصفیه و به چرخه بازگردند.

کامران داوری رئیس دبیرخانه دائمی شورای همیاران آب استان خراسان رضوی گفت: در طرح همیاران آب به تعادل رساندن منابع و مصارف آب در استان به عنوان هدف کلی و اساسی مورد نظر است که طی دو گام دست‌یابی به کسری مخزن صفر در افق ۱۴۰۵ و گام دوم تخصیص بهینه منابع آب تا افق ۱۴۲۰ محقق خواهد شد.

او دانشگاه فردوسی را نظارت بر عملکرد سازمان‌ها در این طرح دانست و افزود: عملکرد این سازمان‌ها به استانداری و دیگر مبادی ذی ربط استان گزارش می‌شود و بر این اساس طرح همیاران آب دارای دو وجه نظارت بر برنامه‌های مصوب شده و برنامه‌ریزی برای آینده است.

انتهای پیام//ف. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.