پزشکی‌راد گفت: سی‌تی‌اسکن ریه در غربالگری مبتلایان به کرونا جایگاهی ندارد و تنها باید بر اساس تشخیص پزشک از آن استفاده شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود پزشکی راد رئیس سی و ششمین کنگره سالیانه انجمن رادیولوژی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سی و ششمین کنگره سالیانه انجمن رادیولوژی ایران که صبح امروز در هتل ارم تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کنگره سالیانه رادیولوژی هر ساله به صورت حضوری برگزار می‌شد، اما امسال به دلیل همه گیری بیماری کووید۱۹ این کنگره به شکل مجازی در ۱۳ تا ۱۶ آبان برگزار می‌شود.

او بیان کرد: در کنگره امسال ۷۰ تا ۸۰ مورد سخنرانی علمی ضبط شده و سخنرانی‌های آنلاین به شکل وبینار در ۱۲ بخش تصویر برداری وجود دارد. حدود ۹۰ مقاله علمی مورد داوری هیئت داوران قرار گرفته است.

پزشکی راد افزود: از محور‌های کنگره امسال می‌توان به تصویربرداری در بیماری کرونا، تصویر برداری در بیماری‌های زنان و زایمان، رادیولوژی اطفال، عروق و اختلالات سر و گردن اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره بیماری کرونا ویروس تاکید کرد: این بیماری به شکل عمده دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند و رادیوگرافی قفسه سینه و سی تی اسکن ریه نقش مهمی در تشخیص، ارزیابی میزان شدت درگیری، کنترل عوارض و پیگیری بیماران دارد.

او تصریح کرد: در بخش تصویربرداری در بیماری کرونا ویروس سخنرانان برجسته داخلی و خارجی در مورد یافته‌های تصویربرداری این بیماری، تشخیص‌های افتراقی و نحوه استفاده از رادیوگرافی و سی تی اسکن در موضوعاتی مانند عوارض، میزان شدت درگیری و کنترل بیماری بحث می‌کنند.

پزشکی راد گفت: امسال روز جهانی اشعه (هشتم نوامبر مصادف با ۱۸ آبان) به طور تقریبی با زمان برگزاری کنگره رادیولوژی همزمان شده است. به دلیل تماس نزدیک همکاران رادیولوژیست به ویژه رادیولوژیست‌های بخش سونوگرافی با بیماران کرونایی، چند نفر از رادیولوژیست‌های کشورمان جان خود را از دست دادند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: از هر آزمون پزشکی باید در جایگاه صحیح خود استفاده شود. رادیوگرافی قفسه صدری و به ویژه سی تی اسکن به دلیل داشتن اشعه یونیزان خطر‌هایی برای سلامت فرد و جامعه دارد، بنابراین با وجود اینکه این ۲ روش تصویربرداری جایگاه ویژه‌ای در تشخیص بیماری کرونا ویروس دارند، نباید تنها بر اساس احساس نیاز و ترس بیماران از آن‌ها استفاده شود. پزشک معالج بر اساس علائم بیمار و شک بالینی ممکن است در برخی مراحل بیماری تشخیص دهد که بیمار تصویربرداری از قفسه صدری انجام دهد.

او ادامه داد: در قدم نخست رادیوگرافی قفسه صدری (ریه) برای تشخیص بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا میزان اشعه پایین تری نسبت به سی تی اسکن دارد، ولی در مواردی که به دقت بیشتری نیاز است، ارزیابی عوارض یا شدت درگیری از سی تی اسکن کمک می‌گیریم.

پزشکی راد یادآوری کرد: در سی تی اسکن ۵۰ تا ۱۰۰ برابر رادیوگرافی به بیمار اشعه وارد می‌شود که هزینه بالاتر و ارزش تشخیصی بیشتری دارد، ولی تنها باید بر اساس تشخیص پزشک معالج از آن استفاده شود.

تعطیلی مراکز تصویربرداری؛ پیامد تلخ بحران کرونا ویروس

در ادامه حسن هاشمی دبیر بورد رادیولوژی و مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره شرایط مراکز تصویر برداری پس از همه گیری بیماری کووید۱۹ اظهار کرد: رادیولوژی هزینه‌های سنگینی دارد و تعرفه‌های آن با توجه به این هزینه‌ها واقعی نیست، بنابراین مراکز تصویربرداری در معرض ورشکستگی قرار گرفته اند.

واگذاری برخی از مراکز تصویربرداری دولتی به بخش خصوصی

او بیان کرد: امروزه برخی از مراکز تصویربرداری دولتی و دانشگاهی به بخش خصوصی واگذار شده است. همچنین به علت وابسته بودن رادیولوژی به تکنولوژی هزینه تهیه و تعمیر تجهیزات رادیولوژی بسیار زیاد است.

در ادامه محمد اکبرنژاد دبیر هجدهمین کنگره علوم پرتونگاری گفت: هجدهمین کنگره علوم پرتونگاری همزمان با سی و ششمین کنگره سالیانه انجمن رادیولوژی ایران برگزار می‌شود. درباره پرتونگاری بیشترین تاکید بر عوارض دیررس پرتوهاست. ما از روش‌هایی استفاده می‌کنیم تا علاوه بر اینکه عوارض حاصل از پرتو‌ها به کمترین مقدارش برسد به تشخیص هم لطمه‌ای وارد نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار