مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با توجه به مهاجرت پرندگان به استان اردبیل آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کمین است.

بهلول تکلوی، مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، گفت: اخیرا گزارشی توسط سازمان خوارو بار و کشاورزی ملل متحد در نقاط مختلف دنیا کانون‌های متعدد بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان شناسایی شده که آنچه مایع نگرانی است آن است که این کانون‌ها در کشور قزاقستان و جنوب روسیه ثابت شده است و ما در حال حاضر در فصل مهاجرت پرندگان آزاد پرواز و وحشی قرار داریم.

او افزود: پرندگان آزاد پرواز و وحشی موقع مهاجرت از مناطق سردسیر به مناطق گرمسیر از استان اردبیل عبور می‌کند و به صورت موقت در استان استقرار پیدا می‌کند بنابراین لازم است توصیه‌های بهداشتی و پیشگیری از جمله به دست اندرکاران صنعت طیور مسائل امنیتی زیستی و بهداشتی را پیگیری کنند و اعمال بکنند که به محض مشاهده کوچکترین تغییر رفتار در پرنده از جمله کاهش مصرف دان و کاهش مصرف آب مسئولان فنی بهداشتی را در جریان قرار دهند تا اقدامات بهداشتی انجام گیرد.

مدیر کل داپزشکی استان اردبیل تصریح کرد: کسانی که به صورت بومی و سنتی پرنده نگهداری می‌کنند توصیه می‌شود حدالامکان در محیط بسته نگهداری شود و از نگهداری آن به صورت آزاد خودداری کنند و در صورت پرورش به صورت آزاد و از فنس استفاده شود تا ارتباط مستقیمی با پرندگان وحشی نداشته باشند.

تکلوی افزود: از شکارچیان درخواست می‌شود در فصل مهاجرت پرندگان که تا اوایل دی ماه ادامه خواهد داشت از شکار خودداری کنند که هدف ما پیشگیری است که همیشه مقدم بر درمان است و قطعا توصیه‌های بهداشتی توسط اداره کل دامپزشکی استان اعلام می‌شود و به صورت جدی تلقی شود.

او اظهار داشت: به مردم توصیه می‌شود فرآورده‌های خام دامی را به صورت بسته بندی تهیه و به صورت کامل پخته و از مصرف مواد غذایی با منشا دامی به صورت خام و نیم پز خودداری کنند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.