کشت دانه روغنی کلزا در مازندران دو برابر افزایش یافت و کارخانجات خصوصی نیز هر کیلو کلزا را ۵ درصد بیشتر از قیمت تضمینی می‌خرند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، عباس پورنصرالله مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه استقبال کشاورزان برای کشت کلزا به دلیل قیمت مناسب افزایش یافته است، گفت: سطح ابلاغی کشت کلزا مازندران امسال با افزایش دو برابری ۲۷ هزار هکتار اعلام شده است که کشت آن در مناطق کوهستانی آغاز شد و در مناطق دشت و جلگه‌ای استان نیز از نیمه آبان کشت می‌شود.

او با بیان اینکه میانگین تولید کلزا در هر هکتار ۲ تن است، افزود: پیش بینی می‌شود بیش از ۵۴ هزار تن دانه روغنی کلزا امسال در استان تولید شود.


بیشتر بخوانید


مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به اینکه ۵۰ درصد دانه روغنی کلزا را روغن تشکیل می‌دهد انتظار می‌رود با توسعه کشت این محصول در استان‌های شمالی واردات روغن مورد نیاز کشور کاهش پیدا کند.

وفایی نژاد مدیر کل غله و خدمات بازرگانی مازندران نیز با بیان اینکه دولت از توسعه کشت دانه‌های روغنی و خرید تضمینی این محصول حمایت می‌کند، گفت: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا امسال ۷۸ هزار ریال اعلام شد که ۶۷ درصد بیشتر از پارسال است.

کیوان فرهنگ آسا مدیر شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی مازندران نیز گفت: یکی از سیاست‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت دانه‌های روغنی امضای تفاهم نامه با کارخانجات خصوصی روغن کشی برای توسعه کشت قراردادای است.

او افزود: بر اساس این تفاهم نامه کارخانجات روغن کشی با همکاری شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی استان از ابتدای کشت کلزا تا برداشت همراه کشاورزان خواهند بود.

فرهنگ آسا تامین نهاده‌های کشاورزی، بازدید‌ها رایگان کارشناسان، و تحویل بذر مناسب به کشاروزان از جمله خدمات مورد نظر در این تفاهم دانست و ادامه داد: بخش خصوصی برای تشویق کشاورزان هر کیلوگرم کلزا را به صورت توافقی حداقل ۵ درصد بیشتر از قیمت ارائه شده توسط دولت خریداری خواهد کرد و وجه کلزای تحویل شده را نیز یک هفته پس از تحویل به کشاورزان پرداخت می‌کند.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار