رئیس اداره منابع طبیعی کاشان از تخصیص اعتبار ویژه برای افزایش ۱۵۰ هکتاری سطح زیر کشت باریجه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی خبر داد.

محمد مهدی شریفی، رئیس اداره منابع طبیعی کاشان، در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: با تخصیص بیش از ۹۶۰ میلیون اعتبار طرح کپه کاری باریجه در روستای ویدوجا بخش برزک کاشان در وسعت حدود ۱۵۰ هکتار اجرا شد.

او، اشتغال مستقیم برای ۹ نفر را با اجرای این طرح که شرکت تعاونی مرتع داران و کشاورزان منابع طبیعی کاشان مجری آن است اعلام کرد و افزود: ۵۶ نفر مرتع دار در مساحت ۵۳۶۰ هکتاری ییلاق ویدوجا بهره بردار هستند.
به گفته او، حدود ۹ مرتع ییلاقی در مرتع برزک وجوددارد.

رئیس اداره منابع طبیعی کاشان، در مورد باریجه تصریح کرد: باریجه گیاهی دارویی است که صمغ آن در تولید محصولات بهداشتی، آرایشی، تضمینی و دارویی استفاده و عمده آن صادر می‌شود.

شریفی، در پایان یادآور شد: بنابر اعتقاد دامداران مصرف بوتۀ باریجه بوسیله حیوانات اهلی در تولید شیر آن‌ها مؤثر است بنابراین در مناطقی که دامداران از نظر تأمین علوفه زمستانه در مضیقه می‌باشند می‌توان اجازۀ جمع‌آوری ساقه‌های خشک شده را پس از ریزش بذر‌های تولیدی به آن‌ها داد.

او، اظهار داشت: از باریجه بیشتر به عنوان طعم‌دهنده در محصولات غذائی مانند نوشابه‌های غیرالکلی و فرآورده‌های گوشتی و یا معطرکننده و تثبیت‌کنندۀ عطر‌ها در فرآورده‌های آرایشی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

شایان ذکر است: باریجه گیاهی پایا، ضخیم و جدا گلبرگ و شامل ۱۵۰ جنس و در حدود ۳۰۰۰۰ گونه است.

مخلوط صمغ آن با عسل جهت خردکردن سنگ مثانه و کلیه، مخلوط صمغ آن با سرکه و مرمکی رقیق برای خارج کردن جنین مرده و مشیمه و حل شدن صمغ آن در آب و نوشیدن به مدت سه روز جهت درمان بواسیر مفید است.

همچنین برای تسکین درد پهلو و کمر حل کردن صمغ باریچه در عرق گزنه با روغن زیتون به صورت ضماد در محل درد نافع است.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار