پوکی استخوان را بیماری خاموش می‌نامند و مصرف لبنیات را یکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری عنوان می‌کنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، کارشناس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: پوکی استخوان یا استئوپروز به کاهش توده استخوانی و سست شدن بافت استخوان گفته می‌شود و از آن به عنوان بیماری خاموش نیز نام برده می‌شود، زیرا در مراحل اولیه علامتی ندارد.

پریسا نظری زاده افزود: از هـر سـه زن یک نفـر و از هر پنـج مـرد یک نفـر به بیماری پوکی استخوان مبتلا است.

او، مصرف لبنیات را یکی از راه‌های پیشگیری از پوکی استخوان دانست و عنوان کرد: در صورت حساسیت به لبنیات، می‌توان مصرف مکمل کلسیم با نظر و توصیه پزشک مصرف کرد.

این کارشناس بهداشتی ادامه داد: در طول روز حداقل ۱۰ دقیقه در معرض نور خورشید بودن یا مصرف ویتامین دی با نظر پزشک نیز توصیه می‌شود.


بیشتر بخوانید


نظری زاده بیان کرد: انجام ورزش‌های تحمل‌کننده وزن مانند راه رفتن یا دویدن آرام و انجام ورزش‌های تقویت عضلات به صورت روزانه حداقل ۳۰ دقیقه از دیگر راه‌های پیشگیری از پوکی استخوان است.

او، کاهش مصرف نوشابه و قهوه را برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید دانست و گفت: مصرف پروتئین مناسب برای حفظ عملکرد سیستم عضلانی اسکلتی ضروری است.

کارشناس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تأکید بر قطع مصرف دخانیات گفت: خانم‌های بالای ۵۰ سال باید روزانه ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص پوکی استخوان می‌توانید به پایگاه دفتر آموزش و ارتقاء سلامت به نشانی www.iec.behdasht.gov.ir مراجعه کنید.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.