رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی واکسیناسیون را کلیدی‌ترین ابزار حفظ سرمایه در پرورش طیور در کشور دانست.

عجم رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: در حال حاضر واکسیناسیون بهترین راه برای حفظ سرمایه در پرورش طیور است.

او افزود: تعدادی از بیماری‌های طیور در استان بومی شده و به تناوب در مناطق مختلف استان در حال بروز و گسترش هستند.

عجم عنوان کرد: بهترین روش در امان ماندن از خسارت‌های سنگین بروز بیماری، اجرای برنامه موثر واکسیناسیون است که بتواند بیماری‌های متداول را پوشش دهد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: متأسفانه در ماه‌های اخیر به دلیل گرانی واکسن‌ها و محدودیت عرضه برخی از آنها، مرغداران استقبال کمتری از واکسیناسیون می‌کنند و سرمایه خود را به خطر می‌اندازند.

او توصیه کرد مرغداران با مشورت دامپزشک خود، برنامه واکسیناسیون متناسب با شرایط فعلی را اجرا کنند و آن را به طور کامل قطع نکنند.


بیشتر بخوانید


عجم در مورد اثربخشی واکسیناسیون و ادعای برخی مرغداران در مورد بیهوده بودن آن گفت: واکسیناسیون برای مبارزه با بیماری نیست بلکه جهت پیشگیری از بیماری است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: ممکن است در یک دوره هیچ ویروس مهمی وارد مرغداری نشود و واکسیناسیون کارایی خود را نشان ندهد، اما این اتفاق هر دوره نمی‌افتد و اگر یک دوره در سال، مرغداری درگیر نیوکاسل شود و واکسینه نباشد تمام سود سالانه آن صفر می شود.

او ادامه داد: در شرایط فعلی که افزایش قیمت نهاده‌ها هزینه پرورش را افزایش داده، باید تمهیدات کافی برای حفظ سرمایه توسط مرغداران اتخاذ شود.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.