مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی استان همدان گفت: ۷۰۰تا ۲۰۰۰ میلی گرم کلسیم برای بدن نیا ز است و این میزان کلسیم با تغذیه جبران نمی‌شود.

 مرضیه سادات میر معینی, مدیر گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،با اشاره به اینکه اکثر افراد باید با مشورت پزشک کلسیم را به صورت دارویی دریافت کنندگفت: ویتامین D برای جذب کلسیم در بدن و افزایش تراکم استخوان ها بسیار مؤثر است و کلسیم در غیاب این ویتامین به میزان لازم در بدن جذب نمی شود.

او با بیان اینکه آفتاب یکی از منابع ویتامین D است که باید افراد روزی ۱۰ دقیقه به طور مستقیم از آفتاب استفاده کنند، ادامه داد: توصیه می شود کودکان و بزرگسالان حتما ویتامین D را مصرف کنند که کمبود این ویتامین را نداشته باشند و اکنون در وضعیت کرونایی کمبود ویتامین D ممکن است فرد را بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس یا وخامت بیماری قرار دهد.

 مدیر گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی استان همدان با تأکید بر استفاده درست و به اندازه از ویتامین D خاطرنشان کرد: متأسفانه سیگار کشیدن و مصرف الکل از عواملی هستند که تراکم استخوان را تحت تأثیر قرار می دهد و افراد سیگاری بیشتر در معرض پوکی استخوان، کاهش مواد معدنی در استخوان و شکستگی لگن هستند.

میر معینی با اشاره به اینکه مصرف الکل بر سلول های سازنده استخوان تأثیر می گذارد و تعادل تغذیه ای را برهم زده و فرد را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد، مطرح کرد: بعضی از شرایط مانند اختلال بینایی، از دست دادن تعادل و مصرف داروهای خواب آور فرد را در معرض سقوط و افزایش خطر شکستگی قرار می دهد.

اوبا بیان اینکه لبنیات در صدر مواد کلسیمی است و از لبنیات های کم‌چرب کلسیم بهتری می توان جذب کرد، افزود: پنیر، جوشانده دوغ و کشک میزان کلسیم بالایی دارند و توصیه می شود افراد روزانه سه واحد لبنیات مصرف کنند که این سه واحد به اندازه یک قوطی کبریت پنیر، دو لیوان دوغ یا یک لیوان شیر است.

مدیرگروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی استان همدان گفت: مادران باید میزان مصرف لبنیات در خانواده را کنترل کنند بادام، عدس، نعنا، ریحان و جعفری نیز دارای سطح بالایی از کلسیم هستند و باید در رژیم غذایی قرار گرفته و مصرف شوند.

او با اشاره اینکه نباید از تأثیر آفتاب در جذب ویتامین D غافل شد و خانم ها می‌توانند روزی چند دقیقه از آرنج یا زانو به پایین را در معرض آفتاب مستقیم قرار دهند، گفت: استفاده از ماهی ها نباید فراموش شود که آنها منبع ویتامین D خوبی هستند.

میر معینی مدیر گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی استان همدان با بیان اینکه توصیه می شود بزرگسالانی که مصرف ویتامین D را ندارند تا شش هفته (هرهفته) یک قرص دریافت کنند و بعد از آن به طور ماهیانه این قرص را مصرف کنند، افزود: افراد مسن باید منابع دریافت کلسیمی بیشتر از افراد دیگر داشته باشند.

اوبا بیان اینکه یکی از علائم پوکی استخوان کوتاه شدن قد در افراد است، گفت: کم تحرکی و عدم فعالیت، تغذیه نامناسب و فست فودی در کودکان باعث می شود تراکم استخوانی لازم ایجاد نشده و این افراد در سنین میانسالی خیلی سریع روند پوکی استخوان را طی کرده و به پوکی استخوان برسند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.