به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، چالشهای فضای مجازی که گاه بی هدف و گاه با اهداف گوناگون در بین کاربران فضای مجازی مطرح میشود از رخدادهای نوین در دهه گذشته میباشد. کمتر کسی است که این روزها در فضای مجازی و یکی از شبکههای اجتماعی حضور داشته باشد و با آن آشنا نباشد، چالشهایی با عنوانهای مختلف که این روزها یا به آن دعوت میشویم یا از دیگران میخواهیم که در آن شرکت کنند.
کلمه چالش به معنای «مبارزه» و «کسی را به مبارزه طلبیدن» است. در فرهنگ چالش باید فرد یا افراد دیگری برای انجام همان کار دعوت یا به مبارزه طلبیده شود؛ و افراد مختار هستند که مبارزه را قبول یا رد کنند.
ولی آیا از فلسفه شروع این چالشها با خبریم؟ شاید بتوان به دلیل قدمت فیس بوک، چالشهای دعوتی را متولد آن دانست؛ ولی کم کم موج این چالشها به توئیتر، یوتیوب، تلگرام و ایسنتاگرام نیز رسید، دقیقا اطلاعی در دست نیست که اولین بار کدام چالش همگانی شد و کاربران بسیاری از آن دنباله روی کردند، ولی هم اکنون چند سالی است که از این چالشها برای برخی اهداف، چون فرهنگ سازی برخی امور، کمکهای خیریه، آگاهی سازی اجتماعی و … استفاده میشود؛ گاهی یک اتفاق روز مانند مرگ یک هنرمند، یک حمله تروریستی و … میتواند یک چالش جدید در فضاهای مجازی به راه بیندازد.
چالش هایی، چون تغییر عکس پروفایل به آن هنرمند یا گذاشتن یک جمله اعتراضی و … برخی چالشها هم به دنبال برخی فرهنگ سازی هستند، چون چالش آغوش، کاهش وزن، کتابخوانی، یک سال دویدن و … که به نظر میآید اهداف مثبتی را دنبال میکنند؛ ولی گاه این چالشها به تعاریف و دعوتهای عجیب و غریب که حتی از شکل سرگرمی نیز خارج میشود تبدیل میشوند، چون چالش عکس سیاه و سفید، چالش عکس بدون آرایش، چالش عروس و مادر شوهر و… در این میان برخی چالشها نیز چالشهای مخصوص مدیران است، چون چالشهای فیشهای حقوقی و چالش دمای ۱۸ درجه …
اگر این موضوع به صورت یک اپیدمی در جامعه شکل بگیرد و یا کاربران دوستان و فالوورهای خود را به یک موضوع خاص به صورت مبارزه طلبیدن دعوت کنند آن موقع میتوان اسم چالش را بر روی حرکت مطرح شده گذاشت.
در حقیقت هر اتفاق را هم نمیشود به معنی چالش نام گذاری کرد. اشتباه رایجی که این روزها بیشتر شاهد آن هستیم.
بر همین اساس انجام دادن یک بازی را نمیتوان به تنهایی به اسم چالش مطرح کرد مگر اینکه فرد یا افرادی، دیگران را برای انجام آن دعوت کند یا به اصطلاح حریف بطلبند.
داستان مومو نیز بر همین قاعده استوار است. نمیتوان آن را چالش نامگذاری کرد چرا که به غیر از کاراکتر مربوطه هیچ کاربر دیگری شما را برای انجام آن دعوت نمیکند.
برای مومو (Momo) داستانهای متفاوتی شروع شده است. در برخی عنوان شده که از فیس بوک آغاز گردید و بعضی خواستگاه آن را یوتیوب میدانند. شخصیت مومو در حقیقت یک مجسمه میباشد که چند سال قبل بر اساس یک افسانه در ژاپن ساخته شده و بعدا منهدم شده و اینک اصلا وجود ندارد.
یک کاربر با استفاده از این تصویر و این کاراکتر، در یک ویدئو یا پیام از کاربران برای ایجاد ارتباط با او توسط یک شماره ناشناس در بستر واتس آپ دعوت میکند. برخی از کاربران بعد از تماس و ارسال پیام در بستر واتس آپ، پاسخی با تصاویری وحشتناک، خشونت آمیز و حتی تهدید دریافت میکنند. مثل ارتباط با یک کاربر ناشناس دیگر؛ و هیچ دعوتی توسط مخاطبان برای ارسال پیام به این کاربر شکل نمیگیرد.
معرفی مومو به عنوان یک چالش توسط بعضی از خبرگزاریها و سایتهای خبری، باعث رشد کاربران فیک مومو در بستر شبکههای اجتماعی و به خصوص اینستاگرام شده است که خیلی از اینها برای سرگرمی و یا در بدترین حالت برای هک کردن اطلاعات افراد استفاده میشود.
در واقع رسانهها مردم را به سمت اکانتهای فیک که بیشتر هدف سوء استفاده از کاربران و یا هک و استخراج اطلاعات گوشی آنها همچون لیست مخاطبان و شماره تلفنها میباشد هدایت کردند و خواسته یا ناخواسته کاربران را قربانی تله هکرها قرار دادند. در کنار آن ترس ساختگی ناشی از اطلاعات غلط را نیز به جامعه تزریق کردند.
داستان مومو بیشتر از کودکان برای خانوادهها و نهادهای آموزشی و فرهنگی یک زنگ هشدار جدی میباشد که چه مقدار کودکان را برای حضور در فضای مجازی با چنین اتفاقات متنوع آماده کرده اند؟ چه مقدار آموزشها لازم برای کاهش آسیبها و شناخت واقعیت و تخیل در چنین موضوعات برای کودکان و نوجوان در نظر گرفته اند؟
اگر حداقلهای فعالیت در فضای مجازی برای کودکان باید تشریح شود مواردی همچون عدم پاسخ دهی به پیغامهای افراد ناشناس، عدم باز کردن عکسها، فایلها و لینکهای ناشناس، مسدود کردن کاربران مزاحم که سادهترین و بهترین راه حل برای جلوگیری از آسیبهای دیگر میباشد. همچنین همراهی خانواده با کودکان در فضای مجازی از جمله شاه کلیدهای جلوگیری از حواشیهای اخیر برای کودکان و نوجوانان و نگرانیهای اخیر میباشد.
منبع: اروم نیوز
انتهای پیام/ح