مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: مصرف دارو شایع‌ترین علت مسمومیت در دنیا محسوب می‌شود و حدود ۶۰ درصد مسمومیت‌ها را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ندا محمدسعید مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول ضمن گرامیداشت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها گفت: آمار مسمومیت‌های دارویی مراجعه شده به بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه ۲۸۳ مورد است که دارو‌های ضدبارداری بیشترین مورد ثبت شده را به اختصاص داده اند.

او دارو را یکی از خطرناک‌ترین عوامل مسمومیت زا در منازل دانست و افزود: بی توجهی به میزان مصرف دارو، مصرف آن در تاریکی و همراه با خواب آلودگی و نیز مصرف خودسرانه همگی می‌توانند منجر به مسمومیت‌های دارویی شوند.

محمدسعید شایع‌ترین علت بروز مسمومیت در جهان را مصرف دارو بیش از مقادیر درمانی عنوان و اظهار کرد: همه ساله نزدیک به ۶۰ درصد موارد مسمومیت‌ها در کشور مربوط به آن که رقم بالا و قابل تأملی است، پس ضمن اجتناب از مصرف خودسرانه دارو باید توجه داشت مصرف مقادیر بالای برخی از آن‌ها به ظاهر کم خطر می‌توانند برای کودکان و افراد مُسن کشنده باشند.

مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان داشت: با توجه به آمار سازمان پزشکی قانونی کشور درخصوص مرگ و میر ناشی از مسمومیت با داروها، مشاهده می‌شود در ۵ سال اخیر به طور میانگین هر سال بین ۵۵۰ تا ۷۸۰ نفر از مردم به دلیل مسمومیت با دارو جان خود را از دست می‌دهند.

او تصریح کرد: بطور کلی اغلب مسمومیت‌های دارویی در بزرگسالان به صورت تعمدی رُخ می‌دهد و درصد پائینی از مراجعه های مسمومیت‌های دارویی مربوط به کودکان است و اغلب بطور اتفاقی و در اثر کنجکاوی کودکان و یا اشتباه والدین اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.