مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: طی هفت ماه گذشته میزان گوشت استحصالی سالم در زنجان بیش از۲ هزار و ۹۳۳ تن بوده که به صورت گوشت گرم مصرف شده است.

حاج کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، بااشاره به اینکه ۲ کشتارگاه مجاز برای ذبح دام در استان زنجان وجود دارد، گفت: یکی از این کشتارگاه ها در نزدیکی سلطانیه در جاده مروارید واقع شده و دیگری نیز در حد فاصل شهرستان های ابهر و خرمدره قرار گرفته است.

او افزود: در این ۲ کشتارگاه ۴ نفر به عنوان ناظر بهداشتی و ۲ نفر ناظر ذبح شرعی مستقر هستند که بر روند بهداشتی و شرعی ذبح، از ابتدا تا انتهای چرخه تولید گوشت (قبل، حین و بعد از ذبح دام) نظارت کامل دارند.
 
حاج کاظمی با بیان اینکه طی هفت ماه گذشته تعداد ۱۶ هزار و ۸۰۱ راس گاو و ۱۲ هزار و ۹۴ راس گوسفند و بز در استان زنجان ذبح شده است، گفت:  متاسفانه حدود ۱ تا ۲ درصد دام های کشتار شده به تعداد ۵۵۹ راس به دلایل مختلف غیر قابل مصرف برای انسان تشخیص داده شده و از چرخه مصرف انسانی خارج و بصورت بهداشتی معدوم و یا تبدیل به پودر گوشت شده که به عنوان منبع پروتئین مورد استفاده صنایع خوراک دام و طیور قرار گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی زنجان گفت: طی هفت ماه گذشته میزان گوشت استحصالی سالم حاصل از کشتار‌های استان زنجان  مجموعا بیش از۲ هزار و ۹۳۳ تن بوده که به صورت گوشت گرم وارد بازار مصرف شده است.

او ادامه داد: دام‌هایی که وارد کشتارگاه می‌شوند، قبل از ذبح مورد معاینات بهداشتی قرار می‌گیرند که در صورت سلامت دام اجازه ذبح آن داده می‌شود و در صورت مشکوک بودن به بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان و دام به صورت بهداشتی در کشتارگاه معدوم می‌شوند.
 
حاج کاظمی گفت: در صورت مشکوک بودن دام به بیماری‌هایی مانند متابولیک و بیماری های انگلی  در آخر خط کشتار و تحت شرایط ویژه مورد بازرسی بهداشتی تشدید یافته قرار گرفته و متناسب با نوع بیماری و درجه پیشرفت آن و تاثیر آن بر کیفیت و سلامت گوشت در مورد آن‌ها تصمیم گیری می‌شود و یا به صورت بهداشتی معدوم می‌شوند یا در روند اصلاح سازی (حرارتی و یا حذف قسمت‌های متاثر) قرار گرفته و مجوز مصرف می‌گیرند.
 
او با اشاره  به فرایند بهداشتی انجام شده در مورد گوشت‌های حاصل از کشتارگاه دام در زنجان از جمله بازرسی‌های سختگیرانه در روند سه گانه ذبح (قبل، حین و بعد ذیح), روند ۲۴ ساعته نگهداری گوشت در سالن پیش سرد که در بهداشت گوشت اهمیت فراوانی دارد تا حمل و عرضه و متعاقبا بازرسی از مراکز عرضه که به صورت مستمر توسط بازرسان دامپزشکی در شهر‌ها انجام می‌شود، از مردم خواست تا گوشت‌های مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی شده یا از گوشت‌های موجود در قصابی‌های مجاز  که بایستی دارای مهر بهداشتی دامپزشکی و برچسب بر روی لاشه باشد، تامین کنند. 
 
او افزود: توجه شهروندان به مهر روی گوشت بسیار حائز اهمیت است چرا که در این برچسب‌ها مشخصات گوشت اعم از نوع دام، نر و ماده بودن و تاریخ تولید و انقضاء و نام کشتارگاه درج شده است.
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.