معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: اجرای عملیات پخش سیلاب در ۱۳۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی خراسان شمالی توان نگهداشت بیش از یک میلیون مترمکعب آب را فراهم کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمد فرامرز معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت : امسال برای اجرای عملیات پخش سیلاب در استان ۵۷ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی مصوب شده است.

فرامرز افزود: این اعتبار برای اجرای عملیات پخش سیلاب در حوضه قلی کلاته شور شهرستان جاجرم و تکمیل و توسعه پروژه پخش سیلاب جهان در شهرستان اسفراین مصوب شده که هم اکنون در حال اجراست.

او گفت: در سال ۹۸ نیز ۴۳ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای عملیات پخش سیلاب در استان مصوب و این عملیات در مجموع در سطح ۲۴۰ هکتار اجرا شده بود.


بیشتر بخوانید


فرامرز افزود: با انجام عملیات آبخوانداری و پخش سیلاب با اجرای شبکه‌های استحصال رواناب در حوزه‌های آبخیز استان، می‌توان بخشی از رواناب سطحی سیلابی را کنترل کرد که از اثرات مستقیم آن تنظیم و کنترل رژیم آبدهی، نفوذ آب به سفره‌های آب زیرزمینی و جبران کم آبی است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی بیان داشت: این استان به لحاظ شرایط اقلیمی همواره با بحران کم آبی مواجه بوده و تأمین آب مورد نیاز استان برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی، اجتناب ناپذیر است.

فرامرز عنوان کرد: روش‌های پخش سیلاب موجب می‌شود منابع آبی در سفره‌های آبی زیرزمینی تقویت شود و عملیات آبخوانداری و پخش سیلاب با توجه به کم هزینه بودن، امکان پذیری استحصال و انباشت سیلاب‌ها و بهره برداری از آن‌ها برای دستیابی به اهداف چندمنظوره به ویژه حل معضل کم آبی در مناطق خشک و نیمه خشک را نیز فراهم می‌کند.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: رسالت ذاتی آبخوانداری و پخش سیلاب، نفوذ باران و سیلاب به درون زمین و حفظ و پایداری آب در چرخه اکوسیستم طبیعت است که منجر به کاهش خسارات سیل، تقویت ذخیره آب در آبخوان چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات، بهبود وضعیت رطوبت خاک، کاهش فرسایش آبی و بادی، احیای پوشش گیاهی و حفظ تعادل اکولوژیک عرصه‌های طبیعی می‌شود.

انتهی پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.