تغییرات جدیدی در بافت اطراف حرم رضوی در حال رخ دادن است که می‌تواند نشانه‌هایی از تغییرات مثبت در جهت حفظ هویت مشهد باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تغییرات جدیدی در بافت اطراف حرم در حال رخ دادن است که علاوه بر نشان دادن چهره‌های حقیقی پشت پرده تخریب این بافت، می‌تواند نشانه‌هایی از تغییرات مثبت در جهت حفظ هویت فرهنگی و مذهبی مشهد باشد.
 
به تازگی نامه‌ای از سوی محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس خطاب به وزیر راه و شهرسازی منتشر شده است که نشان از سوال کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی از وزیر راه دارد.

سوالات کریمی قدوسی از وزیر راه ناظر بر وضعیت طرح بافت اطراف حرم مطهر رضوی بوده و تعیین تکلیف هرچه سریعتر این طرح را خواسته است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس خطاب در بخشی از این نامه ضمن اشاره به بند‌های قانونی در حوزه مدیریت شهری، آورده است: از آن جا که شرکت بازآفرینی شهری ایران اقدام به انتخاب مشاور برای بافت پیرامون حرم مطهر رضوی کرده و مطالعاتی در این خصوص انجام پذیرفته است، مقرر شد شرکت بازآفرینی شهری ایران حداکثر تا یک ماه آینده نسبت به ارائه مطالعات انجام شده تاکنون به شهرداری مشهد اقدام کند و شهرداری مشهد پس از مشورت با نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، تولیت آستان قدس رضوی، شورای تأمین، شورای شهر و نخبگان استان، طرح تفصیلی اصلاح بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا (ع) را پس از تأیید در شورای اسلامی شهر مشهد جهت تصویب به کمیسیون ماده پنج  ارجاع دهد و در صورت مغایرت اساسی طرح مصوب در کمیسیون ماده پنج با طرح جامع، جهت اخذ تصویب به شورای عالی شهرسازی و معماری نیز ارجاع شود.
 
شهرداری مشهد از شرکت مسکن سازان ثامن برکنار شد

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان این نامه از وزیر راه خواسته است تا در این زمینه گزارش عملکرد خود را ارائه دهد.
 

بیشتر بخوانید


شهرداری مشهد طبق توافقنامه‌هایی با دادگستری خراسان رضوی، اداره کل اوقاف و امور خیریه این استان و دیگر نهاد‌های حاکمیتی، قرار بود که پروژه‌های بافت اطراف حرم را تا تصویب طرح جدید تفصیلی برای این بافت، ادامه ندهد.

از سوی دیگر، شورای عالی معماری و شهرسازی نیز از شهرداری مشهد خواسته است تا زمان تصویب طرح جدید تفصیلی به اقدامات خود در این بافت ادامه ندهد اما مسئولان شهرداری در عمل اثبات کردند که به این توافقات نیز پایبند نبوده و همزمان با روز اربعین، یکی از مساجد تاریخی در منطقه نوغان را به دلیل قرار گرفتن در بلوار شارستان (یکی از پروژه‌های طرح پیشین بافت اطراف حرم مطهر) تخریب کردند.
 

بیشتر بخوانید

 

تفکیک سمت مدیریت عامل شرکت عمران و مسکن سازان ثامن از شهرداری مشهد

 
این عهدشکنی‌های شهرداری مشهد از یک سو و نقش کم رنگ وزارت راه و شهرسازی، به عنوان متولی اصلی در طرح‌های بافت اطراف حرم باعث شد تا بالاخره و پس از کش و قوس‌های فراوان، سمت شهرداری منطقه ثامن مشهد از مدیریت عامل شرکت عمران و مسکن سازان ثامن تفکیک شود.

براساس اعلام رئیس هیات مدیره شرکت عمران و مسکن سازان ثامن، مصطفی نعمتی که اخیرا با انجام تخریب بحث‌برانگیز مسجد هفت درب در منطقه ثامن مشهد مورد اعتراض شدید و گسترده شهروندان و فعالان فرهنگی قرار گرفته بود، با تصمیم اکثریت اعضای مجمع عمومی این شرکت، از مدیرعاملی برکنار و مهدی جعفرنژاد جایگزین او شد.

پیش از این نیز انتشار نامه معاون وزیر راه‌ و شهرسازی در اعلام تخلفات گسترده این شرکت در بافت پیرامون حرم رضوی، موجب ایجاد حساسیت‌های فراوان نسبت به عملکرد نعمتی در این شرکت شده بود.

با این حال طرح تفصیلی بافت اطراف حرم از سوی مشاور جدید طرح به وزارت راه ارائه و بررسی روی این طرح آغاز شده است.

برخی کارشناسان معتقدند این اقدامات، در واقع برای سنگ اندازی در پیاده سازی طرح جدید صورت می‌گیرد؛ در حالی که روال قانونی برای بررسی این طرح در وزارت راه و شهرسازی آغاز شده و به زودی از سوی این وزارتخانه اطلاعات کامل تری درباره آن منتشر می‌شود.
منبع: دانشجو

انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.