سم‌پاشی دام‌ها مهمترین راه پیشگیری از شیوع بیماری‌های دامی

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت:از راه های اصلی و موثر برای پیشگیری و مبارزه با گسترش عامل ویروسی بیماری های دامی و انتقال به انسان، سم پاشی به موقع و موثر بدن و جایگاه دام است.

دکتر مسعود اصغری معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهار داشت: به منظور مبارزه با انگل های خارجی دام به عنوان یکی از ناقلان اصلی بیماری های واگیر دامی و قابل انتقال بین انسان و دام، یکی از اقدامات اساسی برای پیشگیری از شیوع این بیماری های خطرناک سم پاشی بدن و محل نگهداری(جایگاه) دام ها است.

او  گفت: انگل های خارجی باعث آزردگی حیوانات، ایجاد زخم، ضعف، عدک تمایل به تغذیه و لاغری و فلجی دام می شوند که از جمله مهمترین آنها کنه ها به عنوان ناقل اصلی بیماری های خطرناک واگیر مثل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است و در صورت سم پاشی نکردن به موقع و موثر سلامت انسانها را با خطر جدی روبرو می کند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: سم پاشی به موقع و موثر بدن و جایگاه دام از راه های اصلی و موثر برای پیشگیری و مبارزه با گسترش عامل ویروسی بیماری در جمعیت دامی و انتقال به انسان است.

او بیان کرد: در این راستا در ۶ ماهه نخست امسال مساحتی بیش از ۲۰۰ هزار مترمربع از جایگاه های نگهداری دام در سراسر استان و بالغ بر ۳۵ هزار راس دام از سوی کارشناسان بهداشتی دامپزشکی و مراکز مجاز بخش خصوصی سم پاشی شده اند.

اصغری گفت: برنامه ریزی صحیح و انجام به موقع و مناسب عملیات سم پاشی بدن و جایگاه دام همواره مورد تاکید کارشناسان دامپزشکی است.

او تصریح کرد: دامداران باید ضمن رعایت نکات بهداشتی پرورش دام با لحاظ شرایط آب و هوایی، شروع فصل فعالیت کنه ها (زمانی که دمای هوا به ۲۰درجه سانتیگراد می رسد) و برابر برنامه پیشنهادی سازمان دامپزشکی کشور برای نگهداری گاو و گوساله، گوسفند و بز در شرایط روستایی نسبت به انجام عملیات سم پاشی بدن و جایگاه دام های خود بوسیله افراد آموزش دیده و دارای مجوز از سازمان دامپزشکی کشور اقدام کنند تا بدین ترتیب ضمن تامین رفاه حیوانات و افزایش تولیدات دامی، از انتشار بیماری مهلک و کشنده تب کریمه کنگو جلوگیری شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار