کارشناس فوتبال کشورمان در مورد حضور مربیان جوان در تیم‌های لیگ برتری توضیحاتی را بیان کرد.

امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال کشورمان در گفت و گو با  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد حضور سرمربیان جوان در راس کادر فنی تیم‌های حاضر در لیگ برتر فوتبال کشورمان گفت: این تغییر نسل اجباری است. کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. خیلی‌ها با تمام شد دوران فوتبال خود وارد حرفه مربیگری می‌شوند، اما باید به آن‌ها زمان داده شود تا بتوانیم قضاوت درستی در مورد توانایی‌های آن‌ها انجام دهیم. این موضوع را نیز نباید فراموش کنیم که افراد زیادی کار خود را آغاز می‌کنند، اما همه آن‌ها مربی نمی‌شوند.

او گفت: بازیکنانی را می‌بینیم که دوران خوبی را درون زمین پشت سر گذاشته اند و شناخته شده هستند و، اما مربی شدن به آن مفهومی که بتوانند به سطح اول فوتبال کشور برسند برای تعداد اندکی از این نفرات اتفاق می‌افتد.

تغییر نسل اجباری است و چرخه مربیان تغییر خواهد کرد

او ادامه داد: تغییر نسل اجباری است و چرخه مربیان تغییر خواهد کرد. امسال شاهد این هستیم که تمام تیم‌ها از مربیان جوان استفاده می‌کنند و این اتفاق مزایایی دارد، از جمله نیروی جوان و انگیزه بالایی که این افراد به تیم تزریق می‌کنند. حالا اینکه کدام نفرات می‌توانند به قله نزدیک شوند قابل پیش‌بینی نیست. این موضوع نیازمند زمان است و حتی نمی‌توان با توجه به عملکرد یک مربی در یک نیم فصل او را قضاوت کرد و بگوییم که مربی بدی است یا اینکه خوب است. مربیان بازنشسته می‌توانند به عنوان مشاور و مدیر در کنار تیم حضور داشته باشند.

مدرک مربیگری جزو قوانین فیفا است

او در مورد اینکه ۸ سرمربی از ۱۶ تیم حاضر در لیگ برتر مدرک مربیگری ندارند و طبق دستورالعملی که به باشگاه‌ها ارسال شده است باید سرمربیان مدرک حرفه‌ای داشته باشند گفت: در چنین شرایطی معمولا دستیاران این مدرک را دارند، اما قطعا باید این مربیان هرچه زودتر این مدرک را اخذ کنند. این موضوع جزو قوانین فیفا است. تا مادامی که این افراد به مدرک حرفه‌ای مربیگری دسترسی پیدا نکنند باید یکی از همکاران آن‌ها درون تیم که این مدرک را دارد به عنوان سرمربی معرفی شود. در مورد مسائل قانونی این موضوع اطلاعات دقیقی ندارم و امکان دارد از این نظر مشکلاتی برای باشگاه به وجود آید.

ما در کشورمان برای قوانین تبصره‌های زیادی داریم

او در پاسخ به این موضوع که احتمالا این قانون عملی نخواهد شد گفت: ما به وعده دادن مدیران عادت کرده ایم. مربی جوان باید مدارک خود را کامل کند. در کشور‌های اروپایی پیش از اینکه یک مربی با تیم قرارداد ببندد در صورتی که مدارک لازم را نداشته باشد اجازه حضور در تیم را به او نمی‌دهند. ما در کشورمان معمولا برای قوانین تبصره‌های زیادی داریم که در دوران فوتبال ما به آن ریش سفیدی می‌گفتند. احتمالا باشگاه‌ها اسم شخص دیگری در تیم را به عنوان سرمربی رد خواهند کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار