در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

چالش مومو پدیده‌ای نوظهور در ایران/ لزوم نظارت جدی والدین بر نحوه استفاده فرزندانشان از فضای مجازی

پس از گسترش چالش نهنگ آبی که منجر به مرگ تعدادی از جوانان ایرانی شد، حالا چالش مومو در کمین کاربران ایرانی است.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از گسترش فضای مجازی و تولید تعداد انبوه بازی‌های آنلاین توسط کمپانی‌های سازنده این نوع از بازی‌ها همچنین ایجاد شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی، باعث شد تا توجه علاقه‌مندان به این حوزه بیش از پیش جلب شود و مشتاقان زیادی برای خرید این نوع از بازی‌ها و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی اقدام کنند.

متاسفانه برخی از بازی‌های آنلاین به هیچ عنوان مناسب استفاده کاربران مخصوصا قشر نوجوانان و جوانان نبوده و دنبال کردن این نوع از بازی‌ها پیامد‌های منفی بسیاری برای این افراد به همراه خواهد داشت.

در کنار بازی‌های آنلاین در برخی از شبکه‌های مجازی نیز هر از گاهی چالش‌هایی به وجود می‌آید و کاربران را نسبت به انجام آن چالش‌های ترغیب می‌کند.

چند سال پیش بود که چالش نهنگ آبی در فضای مجازی مطرح شد، این چالش یک بازی غیر نرم‌افزاری مخفیانه بود که به کمک تماس‌های آنلاین اینترنتی انجام می‌شد و انجام این چالش در چند کشور گزارش شد. این بازی متشکل از چند بازی در شبکه اجتماعی بود که مدیران آن، انجام این چالش‌ها را برای بازیکنان در طول ۵۰ روز میسر کرده بود و در پایان چالش نهنگ آبی، بازیکن باید خودکشی می‌کرد که در کشور ما نیز متاسفانه عده زیادی از جوانان با انجام این بازی جان خود را از دست دادند.

به تازگی چالش مومو که یکی از بازی‌ها در شبکه‌های مجازی است به سر زبان‌ها افتاده و در کشور ما نیز عده‌ای را مورد توجه خود قرار داده است.

مومو یکی از بازی‌های محبوب در شبکه مجازی واتساپ و فیسبوک است که پس از گذراندن چند مرحله آنلاین، کاربر یک تماس ناشناس را دریافت می‌کند و در این مرحله چالش کسی که با کاربر تماس می‌گیرد، کاربر را پس از مدتی مجبور به انجام کار‌های خشونت آمیز و در نهایت خودکشی می‌کند.

مومو در اصل یک عروسک ژاپنی در اینستاگرام است و تصویر پروفایل فرد ناشناسی که کاربران را به سمت خود کشانده عکس این عروسک است. چندی پیش خبر خودکشی دختری ۱۲ ساله در آرژانتین درصدر اخبار قرار گرفت و پلیس اخطار جدی به والدین در زمینه کنترل روابط کودکان و نوجوانان به مردم خود داد.

اخیرا در کشور ما نیز چالش مومو در حال گسترش است و عده‌ای از داخل کشور اقدام به دعوت کاربران برای کشیده شدن به این چالش و انجام آن دعوت می‌کنند.

چالش مومو پدیده‌ای نوظهور در ایران/ لزوم نظارت جدی والدین بر نحوه استفاده فرزندانشان از فضای مجازی

چندی پیش سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا ضمن هشدار به خانواده ها، در خصوص چالش مومو، گفت: رسیدگی به ارسال پیام‌ها و کلیپ‌های موسوم به مومو به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفته و به زودی افراد داخلی که هدف‌شان اذیت و آزار دانش آموزان بوده است، گرفتار قانون می‌شوند.

وی از والدین درخواست کرد که در صورت برخورد فرزندشان با محتوای مومو با آن‌ها صحبت کرده و نگرانی آن‌ها را کاهش دهند، چراکه والدین درک بهتری نسبت به تهدیدات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دارند.

سرهنگ رجبی افزود: در روز‌های اخیر دوباره شاهد مطرح شدن چالش مومو در سطح برخی استان‌های کشور به خصوص استان‌های جنوبی بوده ایم و برخی کاربران که بیشتر آن‌ها دانش آموز بوده اند پیام‌هایی حاوی محتوا و تصاویر مومو دریافت کرده اند، دریافت پیام‌ها و کلیپ‌های چالش مومو بیشتر از طریق اپلیکیشن واتس آپ صورت گرفته است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در تشریح این موضوع گفت: مومو یک اکانت واتس آپ است که در ابتدا کاربر یک لینک تماس از سوی مومو دریافت و پس از شروع به گفت‌وگو از سوی حساب کاربری مومو فرد به رفتار‌های خطرناک دعوت می‌شود.

سرهنگ رجبی اضافه کرد: برخی از کاربران واتس آپ از حساب‌های کاربری با شماره ایرانی و گاهی خارجی پیام‌هایی را به زبان فارسی دریافت کرده بودند که از آن‌ها خواسته شده بود در چالش مومو شرکت کنند؛ بررسی‌های گسترده پلیس فتا نشان داد عمده این پیام‌ها با انگیزه ایجاد مزاحمت ارسال شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی خانواده‌ها در پی ارسال پیام‌ها و کلیپ‌های چالش مومو برای فرزندانشان به جای راهکار‌های فنی و صحبت کردن با آن‌ها نگرانی بیشتری به فرزندان خود منتقل کرده و باعث ایجاد اضطراب در فرزندانشان شده‌اند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا موج جدید مزاحمت‌های موسوم به مومو را ناشی از افزایش حضور دانش آموزان در بستر اینترنت دانست و بیان کرد: پلیس فتا پیش‌تر در خصوص خطرات احتمالی استفاده مدارس از واتس آپ هشدار داده بود، ولی متاسفانه همچنان شاهدیم که کلاس‌های مجازی به جای برنامه شاد در واتس آپ تشکیل می‌شود و والدین مجبور هستند اینترنت بدون محدودیت را در بستر یک پیام رسان خارجی در اختیار فرزند خود قرار دهند و همین موضوع زمینه این گونه مشکلات را فراهم کرده است.

سرهنگ رجبی از والدین و معلمان خواست به هیچ وجه دانش آموزان را به استفاده از پیام رسان‌های خارجی برای آموزش مجازی هدایت نکنند و مراقبت‌های لازم را انجام دهند و در صورتی که به هر دلیل نیاز به استفاده از بستری دیگر غیر از برنامه شاد بود از پیام رسان‌های داخلی استفاده کنند.

وی مراقبت از داده‌های خصوصی و عدم افشای اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی و آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی را راهکار اصلی پیشگیری از این مشکلات دانست و افزود: امیدواریم آموزش و پرورش و والدین گرامی با ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان از بروز اینگونه مشکلات پیشگیری کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا از هموطنان خواست هرگونه مشکل و موارد مشکوک در فضای مجازی را با سایت پلیس فتا یا شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ در میان بگذارند.

در همین رابطه ضروری است تا والدین بیش از پیش حواسشان بر روی روند فعالیت فرزندانشان در خصوص استفاده از فضای مجازی باشد و از رویارویی فرزندانشان با چالش‌های مخرب و خطرناک جلوگیری کنند تا در این رابطه مشکلی آن‌ها را تهدید نکند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Donya
۱۱:۳۰ ۱۹ تير ۱۴۰۱
من میدونم باز کار همین هکر ها هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
چرا پیام رسانهایی داخلی از طرف دولت حمایت نمی شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
خوب مشکل از نرم افزار شاد هست که کلی مشکل داره و سرعتش پایینه و در نمایش عکس و فیلم و آپلود و دانلودش مشکل داره و خیلی از دانش اموزان موقع چک کردن عکس در برنامه ی شاد گوشیشون هنگ میکنه و یا صفحه سیاه میشه و از برنامه خارج میشه! مجبورن که از واتساپ استفاده کنند چون هم سرعت بهتره و هم قطعی وسط برنامه نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
من دانش آموزم ومن در شاد همچین مشکلاتی دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
چه دنیای بدی شده ، واقعا بچه بزرگ کردن و به نتیجه ی خوب رسوندنش کار مشکلیه الان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
واقعا این کجاش ترسناکه
این در مقابل سحر تبر سیندرلا هم حساب نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
ما چیمون از ترکیه کمتر که تونست جلوی سایت مخرب بیگانه رو بگیره ولی ما نمیتونیم ...هرچند سایتهای داخلی هم قابل انتقادن ولی ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
آقای وزیر ارتباطات، شما پاسخگو باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
هر جا میرم عکسش هست بابا این چه قیافه ایه آخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
هر جا میرم عکسش هست بابا این چه قیافه ایه آخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
مو مو :>
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۱:۲۹ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
تنها راه مقابله با پدیده موموها بوبوها هستند که باید جلوی دوستی خاله خرسه موموها با فرزندانشون رو مجدانه بگیرند بوبوها با نظارت و مدیریت مقتدرانشون اکثرن مموها با لوس نونور کردن فرزندانشون گند زدن به تربیت و زندگی بوبوهای بدبخت بیچاره زحمت کش حالا بهشون میگن پدیده به نام موموها موموها همون مامانهای سر به هوا با دوستی های خله خرسشون هستند بوبوها هم همون باباهای مدیر و مدبر خردمند و بصیر هستند که این ممانها گند زدن توی زندگی صرات مستقیمشون .افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
عجب شخصیت زشتی... حالم بد شد. چطور بعضی ها ساعتها این چهره زشت رو میبینند و باهاش بازی می کنند؟! اگه واقعا عروسکش هم هست خیلی زشت و بد قیافه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
سلام متاسفانه هر چه با شماره پلیس فتا تماس می گیری جواب نمیده باید پلیس یه فکر اساسی کنه همه چی دست والدین نیست الان بسیاری از دانش آموزان مجبور به استفاده از واتس آپ هستن
-
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
چرا کسانی که این بازی را راه اندختن پلیس فتا نمیگره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
چون اصلا معلوم نیس ایران هستن یا نه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۲۲ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
سلام. متاسفانه از شکه نهال هم انیمیشنی بنام رکاب زنان پخش میشه که بعضی وقات حالت چهره و رفتار شخصیتهای اون مثل همین مومو میمونه و شخص بنده اصلا اجازه نمیدم فرندم از ساعت 2 به بعد شبکه نهال رو نگاه کنه...هرچند خیلی از برنامه های صبح گاهیش هم مناسب نیست....واقعا چرا نظارت صورت نمیگیره و چرا باید این برنامه ها پخش بشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
باشگاه خبرنگاران لطفا مومو را از روصفحه گوشی بردار حالااگر ی چیزی دل انگیزی بود دوساعته مخفی میشد
Iran (Islamic Republic of)
دلار خان
۰۹:۰۴ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
دوات الکترونیک پهپاد بر زمین برانداز کارش چیه//؟/؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۴۰ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
این چبه اصطلاح چالش نیز به تردید دسیسه تازه صهیونیست هاست برای بازی با روح و روان جوانان ما ، این بار زندگی جوانان را هدف قرار گرفته اند ، مرگ بر اسراییل... والدین عزیز خیلی مراقب باشند و نظارت کامل و جدی را بر روی فرزند خود داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
سلام مومو خانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۳ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
خوب الان باید چیکار کنیم !
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۲:۴۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
همه از بازیش میترسن من از عکسش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
من چقدر دوست دارم گپی باهاش بزنم ببینم من ترسناک ترم یا اون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
آخرین اخبار