مسئله اقتصاد اصلی‌ترین دغدغه سال‌های اخیر کشور است، موضوعی‌ که با توجه ویژه به ظرفیت‌های داخلی، می‌توان از آن عبور کرد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمدرضااحمدی، در سال‌های اخیر مهم‌ترین مسئله موجود در کشور موضوع اقتصاد بوده است. به طوری که رهبر انقلاب طی بیانات سال‌های اخیر خود اشاره‌های گوناگونی به جدی گرفتن مسئله اقتصاد داشتند و بیان کردند که اقتصاد اصلی‌ترین موضوع کشور است.

رهبر معظم انقلاب طی آخرین بیانات خود در جمع دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیرو‌های مسلح فرمودند: «ما مشکلاتی در زمینه‌های اقتصادی داریم، معیشت مردم دچار مشکلاتی است که همه‌ی این‌ها قابل حل است. من عقیده ندارم که مسئولان ذی‌ربط در مسائل اقتصادی تلاش نمی‌کنند؛ نه، تلاش‌های زیادی دارد انجام می‌گیرد، بخصوص در بعضی از بخش‌ها تلاش‌های خوبی هست. البتّه در توان مدیریّتی در بعضی از بخش‌ها اشکال هست؛ این را قبول می‌کنیم که در برخی از بخش‌های اقتصادی ما توان مدیریّتی ضعیف است. مصوّبات خوبی هم داریم که این مصوّبات پیگیری باید بشود».

ایران همواره در این سال‌ها با مشکلات گوناگونی در حوزه اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. تحریم‌های گسترده و همه جانبه که علیه کشورمان توسط ایالات متحده اعمال شده است، توانسته تاثیرات خود را بر اقتصاد بین المللی و هم داخلی ایران وارد آورد. این تحریم‌ها به طوری است که آمریکا در چند روز اخیر دوباره ۱۸ بانک و موسسه مالی و اعتباری ایران را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.

توجه به داخل، شرط عبور از مشکلات اقتصادی کشور

مدیریّت‌ها باید قوی باشند

در سال گذشته برنامه ریزی‌های دولت و مجلس برای فروش نفت ۱.۵ میلیون بشکه در روز بود که رقم واقعی‌ای که عایده کشور شد چیزی حدود ۴۹۰ هزار بشکه در روز بود. وابستگی بیش از اندازه بودجه تعیین شده دولت به نفت به قدری بود که اثرات منفی کاهش فروش نفت به طور محسوس در کشور قابل ملاحظه بود.

اما موضوع مهمی که با دقت به آن می‌توانستیم از بسیاری از این مشکلات ناشی از تحریم‌ها مقابله کنیم، توجه به ظرفیت‌های داخل کشور بود. این مسئله را بار‌ها رهبر انقلاب در سخنرانی‌های خود مطرح کردند و لزوم پیروزی در برابر دشمنی‌های آمریکا را توجه به ظرفیت‌های داخلی بیان کردند.

اما یکی از ابزار‌های رسیدن به این اهداف و رها سازی کشور از چنگ آسیب تحریم ایالات متحده، حضور مدیران فعال و قوی در صحنه است. همان طور که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران با عنوان جنگ اقتصادی یاد می‌شود، حضور جهادی و انقلابی مدیران مربوطه می‌تواند کشور را از این برهه حساس رهایی سازد.

رهبر انقلاب هم با اشاره به لزوم حضور در صحنه مدیران کشور برای عبور از شرایط سخت اقتصادی فرمودند: «مدیریّتها بایستی قوی باشند، فعّال باشند، خسته‌نشو باشند. هر جا ما با مدیریّتهایی با این خصوصیّات یعنی خستگی‌ناپذیری و فعّالیّت و نشاط مواجه بودیم دیدیم که کار پیشرفت کرده و هر جا که این جور حضورِ لازم و دائم وجود نداشته باشد، البتّه مشکلات پیش می‌آید. دولت هم به عنوان اصلی‌ترین مجری طرح‌های کلان کشور از جمله طرح‌های اقتصادی، در این سال‌ها توانسته اقدامات مناسبی را انجام دهد. هر چند که این اقدامات با سرعت کمی در حال انجام است، اما پای کار آمدن تمام مدیران و استفاده از حداکثر ظرفیت‌ها در کشور می‌تواند پیشرفت در حوزه اقتصادی و کاهش فشار معیشتی مردم را تسریع ببخشد».

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان هم معتقد است به کارگیری ظرفیت تمام دستگاه‌ها در کشور می‌تواند ایران را از این شرایط عبور دهد. روحانی با اشاره به لزوم تلاش برای خنثی سازی توطئه‌های دشمن گفت: در این شرایطی که امروز دشمن علیه ما توطئه می‌کند؛ ما باید همه توان‌مان را بکار ببریم. می‌دانم وزرا، مسئولان، تعزیرات حکومتی و قوه قضائیه همه در تلاش هستند. منتها تلاش را باید مضاعف کنیم و نباید بگذاریم مردم در رنج و فشار قرار بگیرند.

توجه به داخل، شرط عبور از مشکلات اقتصادی کشور

کلید حل مشکلات اقتصادی در دست دولتمردان

کارشناسان هم معتقداند، راه‌حل عبور از مشکلات اقتصادی در داخل کشور است و مدیران بخش‌های گوناگون ظرفیت این را دارند که بتوانند مشکلات را تا حد زیادی تعدیل کند. در مسئله نوسانات ارزی با سید یاسر جبرائیلی کارشناس مسائل سیاسی- اقتصادی گفتگو کردیم؛ او معتقد است با همت دولتمردان می‌توانیم این موضوع را کنترل کنیم.

جبرائیلی بر این باور است که برای حل مسئله ارز ۳۲ تکلیف برای ۱۱ دستگاه دولتی وجود دارد. از سازمان برنامه و بودجه تا وزارت نفت، از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تا بانک مرکزی، هر کدام وظایفی دارند که باید انجام دهند تا نظام ارزی کشور سامان یابد، اما این رئیس جمهور است که باید انجام آن را از ۳۲ تکلیف توسط ۱۱ دستگاه مکلف، مدیریت کند. اگر رئیس‌جمهور وظیفه خود در مدیریت فرابخشی امور را انجام دهد، تعارض‌ها و ناهماهنگی‌ها میان بخش‌هایی که رابطه سلسله مراتبی با یکدیگر ندارند و از هم دستور نمی‌گیرند، اوضاع را روز به روز وخیم‌تر خواهد کرد. طی سال‌های گذشته کشور از این ناحیه لطمات زیادی دیده است.

در جنگ اقتصادی غرب علیه ایران تنها راهی که می‌توان با تکیه بر آن بر دشمنان پیروز شد، استفاده از ظرفیت‌های داخل است. لزوم برنامه‌ریزی‌های دقیق برای پیشبرد اهداف کوتاه مدت اقتصادی، استفاده از ظرفیت جوانان و تجربه افراد دخیل در پروژه‌های مدیریتی می‌تواند بازو‌های ایران برای عبور از شرایط سخت تحریمی و اقتصادی باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۷:۳۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
موافقم // دمت گرم // ولی نه با سود بانکی 27 درصد و مالیات سنگین
آخرین اخبار