استاندار اردبیل گفت: عملیات اجرایی نیروگاه زمین گرمایی مشگین شهر تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اکبر بهنام جو، استاندار اردبیل در جریان بازدید از روند اجرای این نیروگاه به همراه معاون وزیر نیرو و نماینده مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: عملیات اجرایی این نیروگاه که شامل حفاری هفت چاه بوده که انجام شده و این چاه‌ها نزدیک به ۳۵ مگاوات برق می‌تواند تولید کنند.

او افزود: در مرحله اول در این نیروگاه مقدمات و مراحل تولید برق پنج مگاواتی برای افتتاح آماده می‌شود.

استاندار اردبیل اظهار کرد: این پروژه علاوه بر اینکه که یک تکنولوژی برای کشور در بحث تولید انرژی محسوب می‌شود، کاربری‌های دیگری نیز می‌تواند داشته باشد.

بهنام جو گفت: با توجه به خروجی آب ۴۰ لیتر در ثانیه از این نیروگاه، می‌توان مجموعه‌های توریستی، تفریحی و آبدرمانی در این منطقه ایجاد کرد.

او به وجود پتانسیل بالای منطقه در دامنه زیبای سبلان به لحاظ گردشگری اشاره کرد و افزود: با جذب سرمایه گذاران حوزه گردشگری می‌توان از ظرفیت‌های این منطقه در راستای توسعه این بخش و رونق گردشگری شهرستان بهره برد.

استاندار اردبیل تصریح کرد: همچنین ایجاد مرکز پرورش آبزیان و احداث گلخانه نیز از جمله اقداماتی است که با استفاده از آب خروجی از این نیروگاه قابلیت اجرا دارد.

بهنام جو فعال شدن این نیروگاه در منطقه را تولدی نو برای شهرستان و استان دانست و گفت: این پروژه حرکتی اقتصادی برای منطقه و حتی کشور است که بر اساس برنامه ریزی‌های انجام گرفته و با همکاری وزارت نیرو تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو نیز در این بازدید از همکاری این وزارتخانه برای آمدن این نیروگاه به داخل مدار خبر داد.

همایون حائری افزود: با توجه به طولانی شدن زمان اجرای این پروژه تمهیدات لازم برای تامین اعتبار انجام گرفته و تلاش می‌شود تا پایان امسال تکمیل شود.

او بیان کرد: موضوعات مربوط به قرارداد‌ها و منابع مالی در اسرع وقت حل و فصل و حمایت‌های لازم از سوی نماینده این شهرستان و استاندار اردبیل برای تسریع در اجرا به عمل می‌آید.

نماینده شهرستان مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به طولانی شدن زمان اجرای این پروژه خواستار تسریع در عملیات اجرا و تکمیل آن شد.

محمود عباس زاده افزود: این نیروگاه نماد پیشرفت و تکنولوژی در کشور بوده و امید می‌رود به عنوان اولین‌های کشور، امسال این طرح هم به بهره برداری برسد.

او بیان کرد: تاثیر این پروژه فراتر از بحث اقتصادی و تولید برق است و در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تاثیری به مراتب بالاتر از بحث فنی و اقتصادی دارد.

مطالعات اولیه این پروژه از سال ۷۴ شروع شده و در حال حاضر پیشرفت این پروژه به ۷۱ درصد رسیده است.

در فاز اول بهره برداری از تولید پنج مگاوات به صورت پایلوت عملیاتی می‌شود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.