به دلایل مختلفی موتور خودرو روغن سوزی می‌کند که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد روغن سوزی در خودرو، معمولاً قبل از مشاهده دود، متوجه بوی مرتبط با سوختن روغن می‌شوید.  این دود معمولاً هنگام روشن شدن موتور شما ظاهر می‌شود و رنگ آن مایل به آبی است.

در برخی موارد، ماشین شما ممکن است نیاز به تعمیرات گران قیمت داشته باشد تا روغن سوزانده شود. در چنین شرایطی، ممکن است بخواهید ماشین را همانطور که هست بفروشید و پول را بدون هیچ مشکلی صرف خرید یک وسیله نقلیه جدید کنید.

روغن سوزی اتومبیل به چه معناست؟

بسته به سطح تخصص خودرویی شما ممکن است درک نکنید روغن سوزی خودرو چیست. اگر حتی مسئله را نفهمیدید نمی‌توانید یاد بگیرید که چگونه ماشین شما در حال سوختن روغن است یا چگونه آن را تعمیر کنید.

به خاطر داشته باشید که روغن موتور باید همیشه درون موتور باقی بماند. گاهی اوقات، در صورت قرار گرفتن واشر یا مهر و موم در معرض گرمای شدید یا سایش بیش از حد، نشت رخ می‌دهد. نشت روغن باعث می‌شود روغن به بیرون موتور برسد. سپس روغن به قسمت خارجی سایر اجزای موتور بسیار داغ سرایت می‌کند.

وقتی روغن با دمای بسیار بالا تماس پیدا کند، معمولاً بوی روغن سوزان را مشاهده خواهید کرد. برای پاسخ دادن به این پرسش که چرا ماشین من اینقدر روغن می‌سوزاند، مطمئن شوید که مصرف معمول روغن در یک ماشین را درک کرده اید. به یاد داشته باشید که روغن موتور حداقل تا حدی توسط اتومبیل شما مصرف خواهد شد.

در مقایسه با وسایل نقلیه قدیمی، خودرو‌های مدرن به روغن موتور‌های سبک تری نیاز دارند. این روغن‌های سبک باعث افزایش صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش اصطکاک می‌شوند، اما به دلیل این سبک بودن به راحتی از طریق واشر‌ها نیز نشت می‌کنند. این بدان معنی است که بسیاری از تولید کنندگان به صراحت به مالکان می‌گویند حتی رانندگی عادی نیز منجر به مصرف زیاد روغن خواهد شد. اگر یکی از این خودرو‌ها را دارید، کتابچه راهنمای خودرو شما باید نشان دهد که شما باید مرتباً چند لیتر روغن اضافه کنید.


بیشتر بخوانید


اگر مطمئن نیستید وسیله نقلیه شما بیشتر از مقدار مناسب، روغن زیادی مصرف می‌کند، کتابچه راهنمای خودرو خود را بررسی کنید یا از مکانیک خود بخواهید. صرف نظر از میزان مصرف روغن خودروی شما، همیشه می‌توانید با بررسی میزان آب موتور، میزان کافی بدن را تأیید کنید.

همانطور که گفته شد، علت اصلی سوختن روغن در صورت بروز نشت است. هر زمان روغن موتور در معرض دمای بسیار بالا قرار بگیرد، بوی سوختن روغن را مشاهده خواهید کرد. اگر موتور در دمای کامل کارکردن موتور خود را باز کنید، احتمالاً آن را تشخیص خواهید داد.

برخی از متداول‌ترین نقاط برای نشتی که منجر به سوختن روغن می‌شود، شامل خطوط کولر روغن، درپوش‌های پرکننده روغن، واشر‌ها، شاخه‌های تخلیه روغن، فیلتر‌های روغن است. اگرچه ممکن است نشتی نسبتاً آسان و مقرون به صرفه باشد، اما بسته به مشخصات آن، در صورت وجود مشکلی در قطعه داخلی موتور، ممکن است متوجه شوید که ماشین شما در حال سوختن روغن است یا بوی روغن سوزی و سیگار کشیدن دارد.

گاهی اوقات، به دلیل خرابی حلقه پیستون یا آسیب دیدن راهنما‌های سوپاپ سرسیلندر، ماشین شما می‌سوزد. این امر منجر به عدم فشرده سازی کافی درون محفظه احتراق و همچنین وارد شدن روغن اضافی به داخل محفظه می‌شود. این ترکیب باعث سوختن روغن می‌شود.

سوپاپ‌ها وظیفه اطمینان از عملکرد خوب و روان موتور را دارند. دریچه‌های ورودی باعث می‌شوند که مخلوط‌های سوخت و هوا وارد سیلندر‌ها شوند در حالی که دریچه‌های خروجی اجازه می‌دهند مخلوطی که سوزانده شده است از سیلندر‌ها خارج شود. روغن موتور در حالی که از محفظه‌های احتراق خارج می‌شود، سیستم را روغن کاری می‌کند.

اگر موتور شما قدیمی است یا از ضعف خوبی برخوردار است، سوپاپ‌ها و قطعات مربوطه ممکن است خراب شوند. این می‌تواند باعث شود روغن وارد محفظه‌های احتراق شود و در آنجا بسوزد. این به طور معمول منجر به دود مایل به آبی از اگزوز می‌شود که شما ماشین را روشن می‌کنید.

حلقه‌های پیستون برای جدا کردن سوراخ سیلندر و پیستون ایجاد می‌کند. اجازه می‌دهد روغن در یک دوره  ای سیلندر‌ها را روغن کاری کند، اما به اندازه کافی محکم است تا از ورود بیش از حد جلوگیری کند. اگر بیشتر وارد شود، با مخلوط هوا و سوختی که قرار است در آنجا باشد، می‌سوزد. با این حال، هنگامی که حلقه‌های پیستون آسیب دیده یا فرسوده شده اند، روغن زیادی می‌تواند وارد شود و منجر به این مسئله می‌شود.

همچنین ممکن است روغن سوزان از ساییدگی سوپاپ تهویه مثبت میل لنگ (PCV) باشد. این نوع آسیب مانند حلقه‌های پیستون است، زیرا باعث می‌شود روغن وارد محفظه احتراق شود. اگر شیر PCV فرسوده یا معیوب باشد، فشار ایجاد می‌شود و این واشر‌هایی را که باید روغن را ببندد، بیرون می‌کشد.

سیستم PCV در اتومبیل شما به یک سوپاپ یک طرفه متکی است که اطمینان می‌دهد که نمی‌تواند دوباره به داخل میل لنگ برود. علاوه بر این، روغن را جدا می‌کند، بنابراین نمی‌تواند به محفظه احتراق برسد و در آنجا بسوزد.

مشکلات سیستم PCV همچنین می‌تواند منجر به تحت فشار قرار گرفتن میل لنگ شود، که می‌تواند منجر به واشر و مهر و موم شده شود. این مسئله هرگونه مشکل احتمالی روغن سوزان را حتی بدتر خواهد کرد.همچنین ممکن است روغن به درستی از گاز‌های دمنده جدا نشود. در این حالت، روغن ممکن است با گاز‌ها به داخل محفظه‌های احتراق برود و در آنجا بسوزد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عطار
۱۸:۰۸ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
حتما در اولین نشانه از روغن سوزی (دود شدن روغن از سر سیلندر واگزوز، وسیاه شدن روغن در محفظه کارتر )؛زود به رفع اون اقدام کنید والا آسیب جدی به یاتاقان ها ،میللنگ میزنه.
در این روزهای سرد (زیر ۱۵ درجه) موتور یه دقیقه روشن دو دقیقه خاموش تا دمای موتور بالای ۶۰ درجه برسد.
در غیر اینصورت گاز نده وحرکت نکنید.
آب در هوا کمپرس میشه وبا روغن قاطی میشه وبه سیلندر آسیب میرساند. به اینخاطر آب از اگزوز میزنه بیرون.
صبر کنید تا موتور داغ بشه وآب در هوا بسرعت تبخیر بشه. ای تا اگزوز آب میده حرکت نکنید.

ضمنا ماشین خیلی داغ بشه (بالای ۹۸ درجه) همین مشکلات دارد.
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۰:۵۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
خوب بود
آخرین اخبار