رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خبری مبنی بر اینکه آیا قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت منتقل میشود یا خیر، گفت: این خبر را شنیده ام که چنین تصمیمی گرفته شده است، همانطور که همه اطلاع دارند شورای رقابت بر اساس ماده ۵۸ اصل ۴۴، عمل میکند.
او بیان کرد: یعنی جزو وظایف شورای رقابت است که برای کالاهای انحصاری و غیر انحصاری قیمت گذاری انجام دهد که هم اکنون نیز اینکار را انجام میدهیم، اما در این رابطه چند نکته خیلی خوب است تا بیان شود.
شیوا بیان کرد: در وزارت صمت از آن زمانی که ما در شورای رقابت فعالیت میکنیم، ۵ تا ۶ وزیر عوض شده است، هر وزیری که عوض شده است قصد دارد بازار خودرو را ظرف یک تا دو ماه سر و سامان دهند.
این مقام مسئول گفت: وضعیت بازار خودرو به این راحتیها سر و سامان پیدا نمیکند چرا که ما کمبود تولید داریم، وزارت صمت باید تلاش کند تولید را افزایش دهد، باید سرمایه گذاران دیگر را تشویق کنند که در این بازار سرمایه گذاری کنند تا تولید خودرو افزایش پیدا کند.
بیشتر بخوانید
رئیس شورای رقابت تشریح کرد: با بالابردن قیمت به هیچ وجه نمی توانیم خودروسازان را از این وضعیت کنونی نجات دهیم، یک بار این اتفاق افتاد یعنی بهمن ۹۷ وزیر وقت صمت آمد بر اساس ابلاغیه سران قوا گفت شورای رقابت باید از قیمت گذاری خودرو خارج شود و ماهم چارهای نداشتیم و از قیمت گذاری خارج شدیم، اما به مراجع قانونی شکایت کردیم، از بهمن ۹۷ تا اردیبهشت ۹۹ مجدد گفتند شورای رقابت باید به قیمت گذای خودرو برگردد و حق با شورای رقابت بود.
او افزود: اگر از بهمن ۹۷ که آنها قیمت گذاری خودرو را به عهده گرفتند تا اردیبهشت ۹۹، وزیر صمت باید یک ارزیابی کند که وزارت صمت زمانی که قیمت گذاری را در دست گرفت، چیکار کرد؟ آشفتهترین وضعیت را در آن دوره داشتیم؟
این مقام مسئول گفت: در آن زمان بیشترین زیان را خودروسازان کردند. خود خودروسازان بیان میکنند بیشترین زیان را در آن زمان داشتند که قیمت گذاری خودرو دست وزارت صمت بود.
او ادامه داد: اگر میتوانستند کاری انجام دهند همان زمان انجام میدادند، خود وزیر که کاری انجام نمیدهد، بلکه بدنه وزارت خانه است که انجام میدهد و اکنون بدنه تغییری نکرده است.
رئیس شورای رقابت ادامه داد: همین تئوری ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار را آن زمان هم مطرح کردند. در حال حاضر هم این پیشنهاد را مطرح کردند باید از آنها سوال کرد که در آن زمان وزیر صمت همین آیین نامه را پیاده کرد پس چرا عملی نشد؟ چرا تولید افزایش نیافت؟ ما که حدود ۱۹ ماه از قیمت گذاری خودرو خارج شدیم پس چرا بازار خودرو سر و سامان پیدا نکرد؟
او ادامه داد: اولا، چون قانون ما را موظف کرده است هیچکس نمیتواند هیچ مصوبهای را تصویب کند که قدرت ما را بگیرند، مگر اینکه خود قانون گذار بیاید و بگوید که شورای رقابت شما دیگر وظیفه قیمت گذاری خودرو را ندارید و ماده ۵۸ را تغییر دهد بعد از آن فرموندن که به تایید سران ۳ قوه برسد.
رئیس شورای رقابت تشریح کرد: سران ۳ قوه هم در گذشته تایید کردند، اینها، چون قانون گذار بودند حتی سران ۳ قوه هم نمی توانستند قانون را تغییر دهند.
این مقام مسئول گفت: امیدوارم افرادی که اینگونه سیاسی کاری انجام می دهند پی به اشتباه خود ببرند، با این روش ها بازار خودرو سر و سامان نمی یابد.
او ادامه داد: نکته دیگری در صحبتهای اخیر وجود دارد که زیان انباشته خودروسازان زیاد شده است و زیر قیمت تمام شده شورای رقابت قیمت گذاری کرده است، به هیچ وجه اینگونه نیست و هرکس این را بیان کرده قصد شایعه سازی داشته است، ما حتی ۷ درصد سود و ۵ درصد هزینه مالی برای خودروسازان در نظر گرفته ایم همچنین هزینه نقل و انتقال در نظر گرفته ایم.
شیوا گفت: هم اکنون هر چه که قانون گذار بگوید ما به آن عمل میکنیم، اکنون نقطه نظرات وزیر صمت با نقطه نظرات مجلس باهم متفاوت است. وزیر صمت می خواهد تمام آنچه که حاشیه بازار به فروش می رساند درآمدی برای خودروساز باشد.
انتهای پیام/
با حرف جناب عالی موافقم
اشتباه می کنید !!!
تولید خودرو کم نیست !!!!
نقدینگی های سرگردان زیاد است!!!!
این حجم از نقدینگی به هر سمت و سوی برود آنجا را تخریب می کند !!!
ولی شما مثل شیر اومدی توی شش ماه از 110 بردی 380 میلیون. خدا قوت پهلوان
اصلا به مردم هم فکر میکنید؟؟
4 تا گزارش واقعی که مردم ناراضی هم هستند نشون میدادید
تمامی کامنت های خبر های داخل سایت
با گزارشاتی که توی تلویزیون پخش میکنید 180 درجه فرق میکنه
مشکل جای دیگه هست عزیز دل برادر
واقعا از این همه گرانی و نابسامانی خسته شدیم غیر از خودرو هر روز قیمت اجناس و لوازم منزل و خوراکی و ..... افزایش می یابد مردم دیگر قدرت خرید ندارند و دارن نابود میشن .
مسئولین تو را بخدا به فکر مردم باشید .
اللهم عجل لولیک الفرج
تنهاچاره ازادسازی واردات خودروکارکردبدون تعرفه گمرکی هست خودروسازهاهم قیمت رو خودشان بدهن این یعنی رقابت عادلانه
عمریه مردم روبا اشتعال سروکارگذاشتن
علی برکت ا...
به خیر شما امیدی نیست
لطف شر مرسانید
جناب آای شیوا
ریاست محترم شورای رقابت
با سلام
لطفا بفرمایید خودروسازی که حاضر نیست به کم فروشی ها پی خود اعتراف کند و خودروهای ساخته شده به هیچ عنوان از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند، چرا باید قیمت اسن آهن پاره ها افزایش یابد؟؟؟
ثانیا خودروی شخصی چیست؟ چرا شما از پراید به عنوان وسیله خانوادگی استفاده نمی کنید؟ بعید می دانم که حتی یک نفر از اعضای خانواده شما دارای پراید باشند.
دوما مشکل نهاد قیمت گذار نیست مشکل قیمت بالاست
وقتی هر کی مسئول میشه قیمت میره بالا چه فرقی داره کی مسئوله...اصلا بدین قیمت خودرو رو به سازمان هواشناسی
هر وقت شورای رقابت وارد چیزی شد اون قسمت متلاشی شد.
هرسری یکی میاد جیبشو پر میکنه باز میره
مسئولان محترم