به همت انجمن ادبی من یار مهربانم کتابخانه عمومی شهید مطهری مشهد و شاعران و رباعی سرایان خراسان رضوی جلسه بررسی قیام عاشورا در شهر مولانا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، به همت انجمن ادبی من یار مهربانم کتابخانه عمومی شهید مطهری مشهد مقدس و با حضور عباس ساعی و جواد حاجی زاده از شاعران و رباعی سرایان خراسان رضوی جلسه بررسی قیام عاشورا در شهر مولانا برگزار شد.

جواد ساعی شاعر و رباعی سرای مشهدی در این جلسه در خصوص شعر مولانا و دلبستگی وی به شعر آیینی و مذهبی گفت: تمام شعر مولانا شعر آیینی و شعر مذهبی است و تعداد ابیاتی که مولانا از در آن‌ها از قرآن و احادیث الهام گرفته است بسیار چشمگیر است و به صورت کلی نمی‌توان مثنوی معنوی و کلیات شمس را از قرآن و حدیث جدا در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید

او افزود: شعر ادبیات آیینی ما که به صورت خاص با عدل و امامت به عنوان دو اصل خاص شیعه در اعتقادات و اصول دین گره خورده است بسیار زیاد است و در بین اشعاری که در ادبیات آیینی در مورد امامت وجود دارد بیشتر در مورد کربلا و امام حسین (ع) سروده شده است که این امر در اشعار مولانا نیز برجستگی دارد.

این شاعر و رباعی سرای مشهدی ادامه داد: مولانا در تمامی آثار خود به صورت نمایانی به کربلا و شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا توجه داشته است و ارادت و عشق او به ساحت امام حسنی (ع) زنده و پویا است و بخش زیادی از ذهن او را عاشورا و یاد امام حسین (ع) پر کرده است.

ساعی دیدگاه کسانی که بنا به برداشت‌های سطحی از شعر مولانا نسبت به شعر او نظر منفی دارند را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: برای رسیدن به درک و شناخت واقعی شخصیت‌های بزرگ، باید دوره و زمانه آن‌ها را مورد بررسی قرار داد و این امر در مورد مولانا نیز صدق می کند.

او تصریح کرد: در زمانه‌ای که شیعیان محدودیت‌های بسیاری داشتند و ابراز ارادت به ساحت ائمه مساوی با قطعه قطعه شدن بدن بود شاعران و بزرگان علمی و ادبی تقیه را در پیش می‌گرفتند.

این شاعر آیینی سرای خراسانی تاکید کرد: ابراز ارادت و عشق مولانا به ائمه اطهار (ع) مختص مثونی معنوی و کلیات شمس نیست و جلوه‌های محبت او به آستان ائمه (ع) در آثار منثور او از جمله فیه مافیه و مجالس سبعه نیز نمایان است.

انتهای پیام//ز. ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.