استاندار گیلان با گرامیداشت دهه وقف بر لزوم ترویج هرچه بیشتر این سنت حسنه تاکید کرد و گفت: برای اعتماد سازی نیاز به صیانت و نظارت مستمر بر موقوفات است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،  ارسلان زارع ، استاندار گیلان  به مناسبت فرارسیدن دهه وقف در دیدار با مدیرکل و مدیران اداره کل اوقاف و امور خیریه استان به نقش سنت وقف در جامعه اشاره کرد و گفت: این سنت حسنه راهی در مسیر رستگاری و باقیات صالحات است.

او افزود: موضوع وقف با مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و نیاز‌های روز جامعه مسلمانان مرتبط است.

استاندار گیلان  با بیان اینکه وقف باید همواره در جامعه زنده و پویا باشد، گفت: در معارف دینی ما و فرهنگ دین مبین اسلام، وقف ضامن پیشرفت و توسعه است.

زارع با بیان اینکه  سنت وقف، ظرفیتی است که دارای اثرگذاری اجتماعی و فرهنگی و دینی فراوانی است، افزود: نهادینه کردن وقف به لحاظ فرهنگی در وهله نخست بر عده مبلغان دین است.

او گفت: متولیان فرهنگ اجتماع هم که ترویج سنت وقف به صراحت در وظایف ذاتی شان نیامده می‌توانند کمک کنند که فرهنگ وقف نهادینه شود.

استاندار گیلان،  تقویت اعتماد عمومی و اعتماد سازی را بستر نهادینه شدن فرهنگ وقف دانست و افزود: برای اعتماد سازی نیاز به صیانت از موقوفات و نظارت مستمر بر موقوفات است.

زارع با قدردانی از عملکرد اوقاف گیلان در مقابله با کرونا و اجرای نهضت کمک مومنانه، گفت: در راستای خدمات به مردم باید نیات وقف‌های جدید را به روز رسانی کنیم.

او افزود: وقتی علمکرد مسئولان در حوزه وقف و اوقاف مثبت و قابل قبول باشد مردم گرایششان به سنت حسنه وقف بیشتر می‌شود.

استاندار گیلان گفت: رویکرد‌های مرتبط با موضوعات روز جامعه مانند اقتصاد مقاومتی برای سنت حسنه وقف تعریف شود.

زارع در ادامه افزود: گیلانیان به سبب عشق و ارادت به اهل بیت دارند و اعتقادی که به جایگاه امامزادگان و بقاع متبرکه به ویژه آقا سید جلال الدین اشرف و خواهر امام دارند زبانزد هستند.

او گفت: طرح توسعه حرم سید جلال الدین اشرف از طرح‌های خوب و کارشناسی شده در سطح گیلان است و در رشت هم نیاز داریم که طرح توسعه حرم خواهر امام را اجرایی کنیم.

استاندار گیلان افزود: در مناسبت‌هایی مانند هفته وقف باید تبلیغات بیشتری در فضای مجازی و شبکه استانی در راستای جلب مشارکت عمومی مردم داشته باشیم.

زارع تصریح کرد: در شهرستان‌ها از ظرفیت فرمانداران، خیران، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها استفاده شود و براساس روش‌های علمی، کار‌های عمرانی را انجام دهیم.

همچنین حجت الاسلام ستار علیزاده،مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان هم در این دیدار از اجرای ۲۰۰ ویژه برنامه در دهه وقف امسال خبر داد و گفت: گلباران مزار شهدا، دیدار با مسئولان استانی و شهرستانی، سخرانی پیش از خطبه نماز جمعه، دیدار با خانواده‌های شهدا، برگزاری نشست‌های مختلف و تکریم واقفان خیر اندیش از مهمترین این برنامه‌ها است.

او  با بیان اینکه تمرکز برنامه‌های اوقاف در راستای محرومیت زدایی و کمک به نیازمندان بر وقف مشارکتی است، افزود: راه اندازی طرح وقف‌های مشارکتی در هر شهرستان با شعار همه واقف باشیم یکی از اقدام‌های مهم و پیش روی این اداره کل است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان با اشاره به اینکه از دهه وقف پارسال تاکنون ۱۲ وقف جدید با بیش از ۵ هزار متر مربع با نیت ساخت وتوسعه مسجد و وقف قرآنی به ثبت رسیده است، گفت:با جود تعطیلی بقاع متبرکه بخاطر شیوع ویروس کرونا، اما، اداره کل اوقاف گیلان توانست ۲۰ هزار بسته بهداشتی به ارزش ۸۰۰ میلیون تومان، ۵ هزار بسته معیشتی به ارزش یک میلیارد تومان و ۶۰ هزار پرس غذای گرم به ارزش ۴۰۰ میلیون تومان میان خانواده‌های آسیب دیده از کرونا و محرومان توزیع کند.

حجت الاسلام ستار علیزاده همچنین از راه اندازی ۱۵ کارگاه تولید ماسک در استان خبر داد و افزود: برای راه اندازی این کارگاه ۱۱۰ میلیون تومان هزینه شده است و در این کارگاه‌ها ۱۴۰ هزار ماسک تولید و به صورت رایگان میان اقشار محروم و کم درآمد جامعه توزیع شده است.

او از اجرای طرح توسعه حرم خواهر امام رشت وحرم آقا سید جلال الدین اشرف آستانه اشرفیه خبر داد و گفت:طرح توسعه حرم آقا سید جلال الدین اشرف آستانه اشرفیه به ۱۱ هزار مترمربع رسیده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان به طرح مودت، طرحی که خیران به جای پرداخت وجه نقد، تجهیزات و امکانات را با هزینه خودشان متقبل می‌شوند نیز اشاره کرد و افزود: از دهه وقف پارسال تاکنون در اجرای طرح مودت خیران ۳۰ میلیارد تومان به بقاع متبرکه استان کمک کردند.

حجت الاسلام علیزاده از انعقاد تفاهم نامه میان اداره کل کتابخانه‌های استان در راستای وقف کتاب خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از کتاب‌های کتابخانه‌های مساجد و بقاع متبرکه گیلان وقف شده است.

او همچنین از انعقاد تفاهم نامه همکاری با اداره کل مسکن و شهرسازی استان خبر داد و افزود: در راستای حمایت از محرومان و کمک به مسکن آنان، در قالب تفاهم نامه‌ای قرار شده است برخی از زمین‌های موقوفه برای ساخت مسکن محرومان در اختیار اداره کل مسکن و شهرسازی قرار بگیرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ هزار رقبه مسکونی، تجاری، و کشاورزی داریم، تصریح کرد: با راه اندازی وقف‌های مشارکتی می‌توانیم کمک به سزایی به محرومان در زمینه‌های مختلف از جمله تامین دارو و هزینه‌های درمان، مسکن، وضعیت معیشتی، اشتغال، ازدواج و آزادی زندانیان جرایم غیر عمد کنیم.

حجت الاسلام علیزاده همچنین از راه اندازی مراکز افق با محوریت اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۲۲ مرکز افق در سراسر استان راه اندازی شده است.

او با بیان اینکه از دهه وقف پارسال تاکنون ۵ میلیارد تومان از محل درآمد موقوفات به نیازمندان کمک شده است، تصریح کرد: با کمک واقفان خیر اندیش و خیران امسال در آستانه سال تحصیلی ۶۶۷ بسته لوازم التحریر به ارزش ۲۵۰ میلیون تومان میان دانش آموزان نیازمند و همچنین در حوزه دارو و درمان افراد نیازمند یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

۲۴ مهر تا ۳ آبان دهه وقف است.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.