امسال بیش از ۱۰۰ کیلوگرم سرگل زعفران در شهرستان کیار برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سعید داودی نیا مدیر جهاد کشاورزی کیار، از آغاز برداشت گل زعفران از سطح ۱۸ هکتار از مزارع بارور این شهرستان خبر داد.

او افزود: میانگین عملکرد تولید بهره برداران این شهرستان چهار تا شش کیلوگرم زعفران خشک در هکتار است و برآورد می‌شود امسال بیش از ۱۰۰ کیلوگرم سرگل زعفران در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شود.


بیشتر بخوانید


داودی نیا اضافه کرد: راندمان اقتصادی عملکرد گل دهی زعفران از سال دوم کشت پیاز آن آغاز و برای پنج تا هفت سال متوالی ادامه دارد و پیش بینی می‌شود کشت این محصول در شهرستان کیار تا پایان سال زراعی ۱۴۰۰ به ۵۰ هکتار افزایش داشته باشد.

او ادامه داد: زعفران به دلیل طعم، بو و رنگ خاصی که دارد در صنعت غذا، شیرینی پزی، داروسازی و دیگر صنایع کاربرد دارد.

داودی نیا با بیان اینکه برداشت این محصول توسط کارگران ماهر انجام می‌شود چرا که کندی یا نقص در انجام آن به کیفیت محصول لطمه می‌زند گفت: هر هکتار زعفران برای ۲۰۰ نفر ایجاد شغل می‌کند و به جرات می‌توان گفت که این محصول در ایجاد اشتغال و اقتصاد خانوار‌ها بی نظیر است.

او در پایان گفت: متاسفانه بعلت نبودن صنایع تکمیلی و بسته بندی، این محصول به قیمت واقعی در بازار به فروش نمی‌رسد و عمدتا بصورت فله خام یا با برند استان خراسان رضوی به بازار عرضه می‌شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار