رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با اشاره به سهم ۸۰ درصدی شیرخام از قیمت تمام شده محصولات لبنی، گفت: قیمت شیرخام روزانه بالا می‌رود و کارخانجات نیز مجبورند متناسب با آن قیمت محصولات خود را بالا ببرند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ سیدمهدی افخمی رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با بیان اینکه طی دو، سه ماه اخیر قیمت شیر خام نوسانات روزانه و روند افزایشی دارد، گفت:اگرچه قیمت مصوب تحویل شیرخام در گاوداری کیلویی ۳۳۰۰ تومان است، اما فروش شیر به این قیمت برای گاوداری‌ها صرفه ندارد.

او با بیان اینکه قیمت تقریبی کنونی شیری که به دست صنایع می‌رسد بین چهار هزار تا ۴۵۰۰ تومان متغییر است، تاکید کرد: این تفاوت قیمت به کیفیت شیر و نوع پرداخت پول بابت آن بستگی دارد.

به گفته افخمی، در کنار بالا رفتن قیمت شیر، نوسانات آن نیز صنایع لبنی را دچار مشکل کرده است.

او دلیل بالا رفتن مداوم قیمت شیر خام را نیز بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی دانست و ادامه داد: نهاده‌ها سهم نزدیک به ۸۰ درصدی در تعیین قیمت شیرخام دارد.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه یادآور شد: در شرایطی که بسیاری از نهاده‌ها مانند ذرت، جو، مکمل‌ها، پنبه دانه، کنجاله سویا متاثر از قیمت ارز و برخی از آن‌ها وارداتی است، شیر ۳۳۰۰ تومانی دیگر برای گاودار نمی‌صرفد.

افخمی از سهمیه نهاده‌هایی که برای گاوداری‌ها در نظر شده نیز یاد کرد و گفت: این سهمیه جوابگوی نیاز دامداری‌ها نیست و مجبورند بخشی از نهاده‌ها را از بازار آزاد تهیه کنند.

او معتقد است، این نوسانات نرخ شیر خام، چاره‌ای جز افزایش قیمت برای صنایع لبنی باقی نگذاشته و آن‌ها نیز طی دو، سه ماه اخیر قیمت محصولات مختلف را به تدریج بالا برده‌اند.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با بیان اینکه بار‌ها انجمن صنایع لبنی ایران، اتحادیه تعاونی شیر و لبنیات و... درخواست افزایش قیمت رسمی داشته‌اند، گفت: در شرایط کنونی که قیمت‌ها تا این حد بی ثبات است نمی‌توان هیچ قیمت ثابتی را برای محصولات لبنی تعیین کرد.

افخمی ادامه این روند را باعث گران شدن بیش از پیش لبنیات دانست که در نهایت از سفره و سبد غذایی مردم کنار گذاشته می‌شود و افزود: تنها راهکار در نظر گرفتن یارانه یا حمایت برای تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز گاوداری‌ها به میزان کافی است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.