رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: استفاده از ظرفیت مشارکت‌های مردمی و توان بخش خصوصی از اولویت‌های بهداشت در کنترل کرونا است.

سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ضمن اشاره به ۴ اصل PHC، عدالت اجتماعی، مشارکت مردمی، همکاری بین بخشی و تکنولوژی مناسب گفت: از چهار اصل PHC، ۲ اصل مشارکت مردمی و همکاری بین بخشی بطور مستقیم و ۲ اصل عدالت اجتماعی و تکنولوژی مناسب به صورت غیرمستقیم با دید جامعه نگرانه و بر پایه مشارکت اجتماعی است.

او افزود: بهداشت رسالت خود را در برقراری عدالت اجتماعی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در زمان شیوع بیماری کرونا انجام داده است و همکاران ما در دور افتاده‌ترین مناطق و حتی در مناطق صعب العبور عشایری به ارائه خدمت مشغول هستند، اما بسیاری از اهداف سلامت درصورت نبود مشارکت مردمی به نتیجه نخواهد رسید.

علوی بیان داشت: در حال حاضر علیرغم وجود پزشکان و کادر بهداشتی و درمانی بسیار مجرب و وجود تجهیزات مناسب برای مقابله با کرونا توفیق چندانی حاصل نشده، چون تا زمانی که مشارکت مردم آن هم در سطح وسیع وجود نداشته باشد، کنترل بیماری کووید ۱۹ میسر نخواهد شد، اگر مردم اصول بهداشتی را رعایت کنند شاید باعث ریشه کنی کرونا نشود، اما می‌توانیم در کنار بیماری زندگی کنیم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: یکی دیگر از اصول PHC همکاری بین بخشی است که لزوم همکاری همه دستگاه‌ها در کنار وزارت بهداشت و درمان را برای کنترل بیماری کووید ۱۹ می‌طلبد. وزارت بهداشت و درمان اگر همه وظایف و رسالت خود را به نحو احسنت به سرانجام برساند، تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد سلامت مردم را می‌تواند تامین کند و این در حالی است که مابقی آن در گرو عملکرد سایر دستگاه‌ها است.

او در ادامه ضمن تاکید بر لزوم مشارکت سایر دستگاه در پایش و نظارت بر اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی اظهار داشت: دولت‌ها هرچه گسترده‌تر باشند کارایی آن‌ها کمتر است و هرچه کوچک تر، چابک‌تر و هدفمند عمل کنند موفق ترند، به همین دلیل یکی از بخش‌هایی که در کنار سایر سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و غیر دولتی می‌تواند نقش موثری بر اجرای اصول بهداشتی داشته باشد دفاتر خدمات سلامت هستند.

او ادامه داد: کسب مشارکت‌های مردمی و استفاده از توان بخش خصوصی از اولویت‌های اساسی در برنامه‌های غیر حاکمیتی است و دفاتر خدمات سلامت می‌توانند نقش مهمی در تشدید نظارت‌ها بر اجرای نکات بهداشتی مدیریت و پیشگیری از بیماری کرونا داشته باشند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.