به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد تقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس اولین کنفرانس ملی آسیبشناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران اظهار کرد: ایجاد و تقویت بسترهای موجود در بهکارگیری یادگیری الکترونیکی گامی موثر و اجتنابناپذیر است.
او افزود: سیاستگذاری در حوزه آموزش الکترونیکی تا سال گذشته در دانشگاههایی که رویکرد اصلیشان آموزش مجازی است، به خوبی و با قوت پیش رفته است، اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و الزام ایجاد آموزش الکترونیکی در سطح تمام دانشگاهها با وجود بسترهای نسبتاً مناسب، نیاز به راهبردهای جامعتری در این خصوص است تا با ارزیابیهای جامع از کیفیت بهکارگیری آن اطمینان حاصل کرد و در جهت بهبود اقدامات انجام شده، گام برداشت.
نظرپور درباره نقاط قوت و ضعف پیشروی آموزش و یادگیری الکترونیکی در دانشگاهها گفت: از نقاط قوت آموزش الکترونیکی میتوان به مواردی از قبیل وجود متخصصان آموزش دانشگاهی در هر دانشگاه، کارشناسان فنی متخصص IT در اغلب دانشگاهها، زیرساخت LMS در اغلب دانشگاههای کشور، مجلات یادگیری الکترونیکی در حوزه آموزشهای دانشگاهی و ارائه نتایج علمی در بهرهبرداری از آن، رشته یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای کشور، تیمهای تخصصی تولید محتوای الکترونیکی و بالاخره توجه بالای مدیران دانشگاهها در توسعه آموزش مجازی اشاره کرد.
رئیس اولین کنفرانس ملی آسیبشناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران در ادامه تاکید کرد: نقاط ضعف موجود در بهکارگیری آموزش الکترونیکی، نبود زیرساختهای فناوری در اغلب دانشگاهها خصوصاً دانشگاههای نوپا و جدید التاسیس، نبود متخصصان یادگیری الکترونیکی در اغلب دانشگاهها، مشکلات مالی و نبود ردیف بودجهای برای آموزش مجازی، نگرش نه چندان مثبت به آموزش مجازی در دانشگاهها از سوی برخی اعضای هیئت علمی دانشجویان و کارمندان دانشگاهها، دانش ناکافی اعضای هیئت علمی در مورد آموزش مجازی، دانش ناکافی کارشناسان و دانشجویان در مورد آموزش مجازی ونبود آیین نامههای الزام آور و مشوق فعالیتهای مجازی را شامل میشود.
نظرپور درخصوص فرصتها و تهدیدهای پیش روی آموزش و یادگیری الکترونیکی در دانشگاهها گفت: از جمله فرصتهای پیش رو میتوان به توسعه روز افزون فناوریهای نوین و استفاده از آن در جامعه، تامین زیرساختهای کشوری و بومی آموزش مجازی، سیاستهای متناسب با توسعه آموزش مجازی در طرح تحول، وجود بسته توسعه آموزش مجازی به عنوان راهنمای عمل و بالاخره وجود شاخصهای الزام آور توسعه زیرساختهای الکترونیکی اشاره کرد.
او افزود: همچنین در نظام آموزش الکترونیکی تهدیدهایی وجود دارد که شامل مواردی از قبیل زمانبر بودن راه اندازی زیرساختهای کشوری و بومی آموزش مجازی، شفاف نبودن برخی شاخصهای ارزیابی و پایش بسته مجازی و تبادل محدود تجربههای آموزش مجازی کشور در عرصه ملی و بینالمللی است.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/