رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی از شروع مرحله دوم طرح واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در استان خبرداد.

دادفر رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: از فردا به مدت ۲۰ روز کاری واکسیناسیون دام سنگین علیه تب برفکی در استان انجام می‌شود.

او افزود: مهمترین اقدام برای جلوگیری از شیوع ویروس تب برفکی که یکی از زیان بارترین بیماری‌های دام است، واکسیناسیون به موقع و منظم است.

دادفر عنوان کرد: در حالی که این روزها، جامعه جهانی با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، نباید از دیگر ویروس‌های زیان‌آور مثل ویروس بیماری تب برفکی غافل شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: تب برفکی یک بیماری حاد و خطرناک واگیر ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو و گوسفند و ایجاد ضرر‌های اقتصادی زیادی در صنعت دام کشور می‌شود.

او ادامه داد: بیماری تب برفکی با علائم لنگش و ایجاد زخم‌های شدید در دهان و لثه باعث کاهش وزن، کاهش شیردهی و بروز خسارات اقتصادی فراوانی می‌شود.

دادفر با بیان اینکه عملیات اجرایی این فاز از بیستم مهر ماه شروع و به مدت ۲۰ روز کاری ادامه خواهد داشت به دامداران توصیه کرد از خرید، فروش و نقل و انتقال کنترل نشده دام، تردد غیر ضروری پرسنل و ماشین‌آلات بین واحد‌های دامی و مراکز پرخطر مانند میادین دام خودداری کنند و ضمن همکاری با اکیپ‌های واکسیناسیون نسبت به رعایت سایر شرایط بهداشتی- قرنطینه‌ای اقدام کنند.


بیشتر بخوانید


رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی باید با هماهنگی با اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران استان و سایر شرکت‌های تعاونی شهرستانی جهت تهیه واکسن اقدام کنند.

او تصریح کرد: دامپزشکی استان آمادگی انجام تزریقات رایگان طی بازه زمانی اجرای طرح در این واحد‌ها را دارد.

دادفر ادامه داد: دامداری‌هایی که در فاز قبلی واکسیناسیون، نسبت به خرید و تزریق واکسن تب برفکی اقدام نکرده اند، در معرض خطر بیشتر ابتلا به این بیماری هستند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.