امسال مردم ایران و به ویژه کرمانی ها، غریبانه‌ترین محرم، صفر و اربعین تاریخ را در فراق سردار دل‌ها تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، ماه محرمِ هر سال، برای شیعیان یادآور واقعه عاشورا است که هنوز هم پس از گذشتِ نزدیک به هزار و ۴۰۰ سال، داغ مصائبی که خانواده پیامبر (ص) در آن قیام خونین تحمل کردند، برای شیعیان سخت و سنگین است و اکنون هزار و ۴۰۰ سال است که نه فقط شیعه، بلکه فراتر از مسلمانان، همه‌ انسان‌های آزاده جهان، داغدار سیدالشهدا (ع) و اصحاب با وفایش هستند و محرم و صفر را به عشق آن حضرت، بر سر و سینه می‌زنند و در عزای شهدای کربلا، سیاه پوشان مویه می‌کنند.

شاعران، نویسندگان، اُدبا، سخنوران، اهل قلم و... در رثای شهید کربلا و واقعه جانسوز عاشورا می‌سرایند، می‌نویسند، می‌گویند، منبرداری می‌کنند، مرثیه‌سرایی می‌کنند و نام حسین، محرم، کربلا، عاشورا، صفر و اربعین برای مسلمان و نامسلمان با امدادگری، سفره اطعام و دست‌گیری از افتادگان قرین و عجین شده است.

پیاده روی اربعین نشانی از جاودانگی نهضت حسینی

بزرگترین تجمع مذهبی مسلمانان جهان، هر ساله در عراق و در آستانه اربعین حسینی رقم می‌خورد. به گفته برخی پژوهشگران، راهپیمایی در روز اربعین از زمان امامان شیعه در بین شیعیان رایج بوده ‌است.

مرحوم سید محمدعلی قاضی طباطبایی، یکی از مبارزان شیعه در دوران پهلوی نیز، راهپیمایی اربعین را سنت و رفتار مداومِ شیعیان از زمان ائمه دانسته که در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس هم به این حرکت پایبند بوده‌اند.

ممنوعیت پیاده‌روی اربعین در زمان حکومت صدام 

پیاده‌روی اربعین در زمان حکومت صدام حسین ممنوع بود، زمانی که حزب بعث عراق سقوط کرد، آیین پیاده‌روی اربعین، بار دیگر احیا شد، از آن سال به بعد، هر ساله جمعیت عشاق بیشتر و بیشتر شده است و اکنون این مراسم میلیونی، یکی از قدرتمندترین نماد‌های همبستگی میان جهان تشیّع است.

در حقیقت، پیاده‌روی اربعین، بزرگترین گردهمایی عمومی سالانه در جهان است، این مراسم شامل حرکت شمار زیادی از مسلمانان شیعه به سمت شهر کربلا، در جنوب بغداد، به منظور جمع شدن همه آنها در چهلمین روز پس از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، سومین امام شیعیان در واقعه عاشورا می‌شود.

پیاده روی اربعین حسینی

اربعین حسینی پاسخی به ندای «هل من ناصر ینصرنی‏» امام حسین (ع)

مردم از سراسر عراق و جهان در این راهپیمایی سالانه شرکت می‌کنند تا به ندای «هل من ناصر ینصرنی‏» امام حسین (ع) در برابر سپاه تاریکی پاسخ دهند. علاوه بر این زائران که با پای پیاده به سمت کربلا در حرکت هستند، شمار زیادی نیز از راه‌های دیگر مصادف با اربعین حسینی، خود را به این شهر می‌رسانند.

در گردهمایی اربعین علاوه بر جمعیت گسترده‌ گروه‌های مسلمانان شیعه، سنی، مسیحی، ایزدی و پیروان دیگر آیین‌ها هم حضور دارند.

تلاش‌هایی برای کوچک جلوه دادن بزرگترین گردهمایی سالانه در جهان

مراسم راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) به عنوان بزرگترین گردهمایی عمومی سالانه در جهان، کم کم موجب وحشت و کوری چشم بدخواهان و دشمنان اسلام شد، به طوری که تلاش‌های بسیاری برای دیده و شنیده نشدن این اتفاق و رویداد استثنایی جهان اسلام از سوی امپراطوری‌های رسانه‌ای نظام سلطه و سردمدارانشان صورت گرفت.

آنها با انتشار شایعاتی مبنی بر ایجاد ناامنی و انفجار در این حرکت عظیم، تصمیم به ایجاد شوک و بوجود آوردن ترس و وحشت در اذهان عمومی می‌کردند.

امنیت اربعین مدیون رشادت "حاج قاسم"

نقش "سردار شهید سلیمانی" و رزمندگان مدافع حرم آل‌الله، در پا گرفتن راهپیمایی اربعین حسینی و برگزاری هر ساله آن در امنیت کامل، امری است که بر کسی پوشیده نیست.

بی کربلا، بی اربعین و بی سردار!

"حاج قاسم" همه جا بود، حرف از شایعات نظام سلطه مبنی بر ایجاد ناامنی در حرکت پیاده روی اربعین که آمد، مثل همیشه خودش را خوب نشان داد، از جمله دستاورد‌های "شهید سلیمانی"، مدیریت جبهه مقاومت در فلسطین، سوریه، عراق و یمن بود، همچنین تشکیل هسته‌های مقاومت در کشور‌های منطقه مانند حشدالشعبی در عراق، قوات در لبنان، فاطمیون در پاکستان و زینبیون در افغانستان از برکات حضور "حاج قاسم سلیمانی" در منطقه بود، "حاج قاسم"، همه هسته‌های مقاومت را یکسان کرد و در جنگ با داعش، وحدت ایجاد کرد. همچنین تمام سیاست‌های آمریکا را به شکست کشاند. اسرائیل از جنوب لبنان بیرون رفت و خاورمیانه‌ی جدید، سوریه، عراق و لبنان که محور مقاومتند، تشکیل شد.

از مهمترین فعالیت‌های "حاج قاسم" می‌توان به تامین امنیت مردم کشور‌های مقاومت، امنیت در عراق و سوریه و امنیت برای زوار اربعین اشاره کرد، بدین ترتیب، حضور و رشادت‌های "حاج قاسم"، امنیت کامل اربعین حسینی در کربلای معلی را رقم زد.

غریبانه‌ترین محرم، صفر و اربعین تاریخ، بدون سردار!

چه محرم و صفر و چه اربعینی شد، امسال؟ اولین محرم بدون سردار و اولین اربعین بدون پیاده روی، باورش برای خیلی‌ها سخت است، پارسال هیچ کس فکرش را نمی‌کرد که سال بعد بی کربلا، بی اربعین و بی سردار باشد.

بی کربلا، بی اربعین و بی سردار!

آری محرم امسال چه غریب بود و صفر چه غریبانه می‌گذرد، بدون حاج قاسم، دل‌ها در تب و تاب یار و سینه‌ها در آتش اربعین حسین می‌سوزد، گام‌های پیاده‌ زیادی امسال در انتظار پیاده روی از خیل عظیم عاشقان جاماندند.

پارسال، این موقع ، دلمان قرص بود، با حضور "حاج قاسم" در امنیت کامل، رهسپار کربلا معلی و اربعین حسینی هستیم و امسال دلمان عجیب تنگ است، روز‌های محرم بدون او گذشت و جای خالی فرمانده مقاومت، "سردار حاج قاسم سلیمانی"، بیش از پیش، داغ بر دلمان می‌گذارد. داغی که ماه‌ها از آن می‌گذرد، اما همچنان زبانه‌های آتش انتقام و دلتنگی در دل‌ها شعله‌ور است.

امسال به جای پیاده روی، قرائت زیارت اربعین، همنوا با رهبر معظم انقلاب

در شرایطی که بیماری کرونا در کشور و جهان رو به افزایش است، به منطور مقابله و پیشگیری از شیوع بیشتر آن، بر اساس دستورالعمل ستاد ملی کرونا، امسال هیچ گونه مراسمی اعم از پیاده روی، خروج از مرز و برپایی موکب به مناسبت اربعین حسینی برگزار نشد و اکنون دل سوختگان زیادی در سراسر این کشور به جای پیاده روی، زیارت اربعین را همنوا با رهبر معظم انقلاب قرائت می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب

السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع)، گر چه دوریم، به یاد تو سخن می‌گوییم، بُعد منزل نَبُوَد در سفر روحانی. آری امسال، همزمان با اربعین شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و یاران باوفای ایشان، زیارت اربعین و عزاداری سید و سالار شهیدان و ۷۲ تن از یاران باوفایشان را، ساعت ۱۰ صبح امروز پنج شنبه ۱۷ مهرماه ۹۹ با حضور رهبر معظم انقلاب، در حسینیه امام خمینی (ره) قرائت می‌کنیم که این مراسم از شبکه یک سیما و شبکه‌های اجتماعی به صورت زنده پخش می‌شود.

حرف آخر ...

اهمیت اربعین در آن است که در این روز، با تدبیر الهی، یاد نهضت حسینی برای همیشه جاودانه و این کار پایه‌گذاری شد و "حاج قاسم" امنیت آن را برای همیشه‌ تاریخ برقرار کرد و اکنون درسی که اربعین به ما می‌دهد، این است که باید، یاد حقیقت و خاطره‌ شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن، زنده نگهداشت.

بی کربلا، بی اربعین و بی سردار!

اکنون دشمن بداند، اربعین به یک رسانه اجتماعی و مردمی جهانی تبدیل شده و امروز هر زائر و دل سوخته، خود یک رسانه و مرکز اطلاع رسانی است که پیام حق طلبی، آزادی خواهی و ظلم ستیزی امام سوم شیعیان و یاران باوفایش را به اقصی نقاط جهان مخابره می‌کند.

گزارش از: مریم سادات  بهادر

انتهای پیام/ب

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار