حجت‌الاسلام حدادی کارشناس و پژوهشگر دینی، از دلایل اهمیت زیارت اربعین و تبلور جامعه مهدوی در مسیر پیاده‌روی آن گفت.

حجت‌الاسلام علیرضا حدادی کارشناس مذهبی، در گفت و گو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره زیارت سیدالشهدا (ع) در روز اربعین گفت: اگر عزاداری ما در اربعین، مقدمه ظهور امام زمان (عج) شود، آن زمان عزاداری ما مسیر درستی را طی کرده است؛ چون زیارت سیدالشهدا یا اربعین باید مقدمه ظهور امام زمان شود. این یک اصل در روایات ماست. امام حسن عسکری علیه السلام قریب به هزار و خرده‌ای سال قبل، روایتی را به عنوان نشانه برای ما گذاشته و فرمودند: علامت مومن پنج چیز است: اول؛ خواندن ۵۱ رکعت نماز واجب و مستحبی به صورت روزانه، دوم؛ زیارت اربعین امام حسین (ع)، سوم؛ انگشتر در دست راست کردن، چهارم؛ پیشانی بر خاک گذاشتن و مورد پنجم بلند گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم».

وی افزود: امام عسکری علامت مومن واقعی را زیارت اربعین بیان کرده‌اند. جلوتر که می‌رویم می‌بینیم در روایات پیاده روی اربعین هم موضوعیت دارد. حضرت در روایت دیگری اشاره کرده که پیاده رفتن برای زیارت اربعین موضوعیت دارد؛ فرمودند هر کسی امام حسین علیه السلام را با پای پیاده زیارت کند، خداوند به ازای هر قدمی که برمی دارد هزار ثواب می‌دهد، هزار گناه از او پاک می کند و هزار درجه هم به او می‌دهد.

درست انجام شدن زیارت اربعین مقدمه ظهور امام زمان (عج) است هنوز تکمیل نشده/ تبلور جامعه   مهدوی در زیارت اربعین
دلیل اهمیت پیاده روی اربعین چیست؟

این کارشناس دینی درباره دلایل اهمیت پیاده روی اربعین گفت: وقتی انسان مجموعه روایات را می‌خواند،  متوجه می‌شود حتماً یکسری دلایل باید باشد که زیارت اربعین را ختم به قضیه ظهور می‌دانند. یکی از چیز‌هایی که انسان در روایات تاریخی می‌بیند این است که وقتی امام زمان ظهور می‌کند تکیه به دیوار کعبه می‌کند و خود را با امام حسین (ع) به مردم معرفی می‌کند. حضرت امام زمان علیه السلام نمی‌گوید «من پسر رسول خدا و پسر فاطمه زهرا هستم». در آخرالزمان همه عالم امام حسین (ع) را می‌شناسند.

وی در خصوص چرایی شناختن امام حسین (ع) توسط مردم دنیا گفت: گرچه امسال مراسم پیاده روی اربعین به خاطر ویروس کرونا برگزار نشد، ولی اینگونه نخواهد ماند؛ مشیت الهی، شناخت امام حسین از طریق پیاده روی اربعین است. در قرآن آمده که «کافران می‌خواهند نور خدا را با دهان هایشان خاموش کنند، ولی نمی‌توانند این کار بکنند». مشیت خداوند این است که راه پیاده روی اربعین باز باشد؛ برای اینکه این راه منتج به ظهور حضرت قائم می‌شود. در سال های قبل، ۳۰ میلیون زائر در پیاده‌روی اربعین حسینی نه تنها از عراق بلکه از دیگر کشور‌ها هم شرکت کرده اند؛ به خاطر اینکه ما باید امام حسین را به عالم معرفی کنیم تا وقتی حضرت حجت ظهور می‌کنند، مردم دنیا بدانند که حضرت قائم فرزند کیست و این یک اصل مهم است.

حجت‌الاسلام علیرضا حدادی در خصوص دلیل دیگر اهمیت پیاده روی اربعین گفت: نه تنها پیاده روی اربعین نتیجه اش منتج به ظهور حضرت حجت می‌شود، بلکه خود پیاده روی راه را به ما نشان می‌دهد و نمونه جامعه مهدوی در پیاده روی اربعین تبلور پیدا می‌کند. در روایات داریم مردم عصر ظهور بدون چشمداشت به هم خدمت می‌کنند و وقتی مومن فقیری را پیدا می‌کند، به مومن دیگری می‌گوید به کسی نگو که فقیری پیدا کردیم و فقط خودمان به او کمک کنیم. الان برای ما این قابل درک نیست؛ ولی این را در پیاده روی اربعین می‌بینیم. در آنجا مسابقه بر سر خدمت به زائر است و اگر کسی به زائر دیگری خدمت کند، شخص دیگر ناراحت می‌شود. در کجای دنیا چیزی که در زیارت اربعین دیده می‌شود، وجود ندارد. 

زائر حسین بودن دلیل خدمت عراقی‌هاست

حجت الاسلام و المسلمین حدادی درباره دلیل شباهت پیاده روی اربعین به زندگی عصر ظهور گفت: عراقی‌ها برایشان مهم نیست که تو اهل کدام کشوری. آنان فقط این را می‌بینند که تو زائر امام حسین (ع) هستی؛ زائر حسین بودن دلیل خدمت عراقی‌هاست. در غرب شخصی مانند جرج فلوید به خاطر رنگین پوست بودن را خفه می‌کنند. ولی در مکتب امام حسین رنگ و پول را نمی‌شناسند و اسلام واقعی این است. همان طور که الان همه به خاطر امام حسین به هم خدمت می‌کنند در زمان ظهور حجت هم این اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: در اربعین عشق مشترک وجود دارد و آن عشق به امام حسین است؛ عشقی که باعث می‌شود مردم با جان و دل به هم خدمت کنند. همین قضیه هم در عصر ظهور امام زمان رخ می‌دهد که به دلیل شیعه بودن، همه جامعه بدون چشمداشت مادی به‌هم خدمت می‌کنند، پس می‌توان نتیجه گرفت که زیارت اربعین تمرین چگونه زندگی کردن در جامعه مهدوی است.

این کارشناس مذهبی در پایان اظهار کرد: رسانه‌های غربی تا می‌توانند پیاده روی اربعین را لاپوشانی می‌کنند؛ در صورتی که وظیفه رسانه‌های دنیا رسانه‌ای کردن پیاده روی اربعین است. مبلغان اعزامی به اروپا گفته اند که وقتی برای مردم از پیاده روی اربعین می‌گویند مردم آنجا از وقوع آن اظهار بی اطلاعی می‌کنند. خواننده اروپایی هنگام مشاهده پیاده روی اربعین مبهوت شده و گفته بود: «دختر بچه پنج ساله به من دستمال کاغذی تعارف کرد در حالی که در چشمانش مهربانی دیده می‌شد و ما چنین چیزی در غرب نداریم.»

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار