مشکلات صنعت چرم از صادرات سالامبور تا نوسازی کارخانه‌ها در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت و مجیدی دبیر انجمن صنایع چرم ایران امشب ۱۵ مهرماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی صنعت چرم از صادرات سالامبور تا نوسازی کارخانه ها پرداختند.

مجیدی دبيرانجمن صنايع چرم ايران با اشاره به اینکه از تمام کشورهای همسايه در فناوری چرم عقب مانده ايم گفت: دیوانسالاری منفی بر ما حاکم است که خود این موضوع مانع بزرگی محسوب می‌شود.

دبیر انجمن صنایع چرم ایران با اشاره به سیاست گذاری غلط و ناقص گذاشتن اجرای سیاست‌ها افزود: گرفتن عوارض صادرات چرم از سال ۹۱ شروع شد ، پولی که از صادرکنندگان سالامبور می‌گرفتند حتماً باید در صندوق تخصصی چرمی می رفت.

او با اشاره به اینکه باید سیاست درست صادراتی داشته باشیم افزود: در این قسمت متاسفانه ضعیف عمل کرده ایم، اگر سیاست ما همچون دولت ترکیه بود حتی اگر تقاضای داخلی هم پایین آمده باشد باز ما می‌توانستیم محصول را به راحتی صادر کنیم.

مجیدی ادامه داد: بهترین تولید کننده چرم شترمرغ جوان بسیار با استعدادی است به طوری که تولیدات خود را به آمریکا صادر می‌کند، اما برای صادرات محصول خود به یک گواهی بهداشت نیاز داشت ، وقتی می‌خواست گواهی بهداشت را از دامپزشکی بگیرد حدود دو هفته از این دفتر به آن دفتر هدایت می شد و در آخر هم با مشکل روبرو شد آن هم به دلیل بروکراسی منفی که در کشور وجود دارد.

او با اشاره به اینکه ما موفق نشدیم مزیت خدادادی را تبدیل به مزیت نسبی کنیم خاطر نشان کرد: ارزش این صنعت حداقل ۲ میلیارد دلار است اما هر جا می رویم با مشکل مواجه می‌شویم، متاسفانه سیاست ها به درستی اعمال نمی‌شود و بروکراسی منفی زیادی مقابل تولید کنندگان است.

دبیر انجمن صنایع چرم ایران با اشاره به اینکه بخش بزرگی از کارخانه ها به دلیل کرونا و بحران اقتصادی تعطیل هستند افزود: واحد سالامبور به صورت کامل فعال است چون محصولات خود را با حداقل ارزش افزوده صادر می کنند و در بهترین شرایط حدود ۲۳ درصد ارزش افزوده حاصل از پوست در این قسمت قرار دارد و بقیه مراحل فرآوری که منجر به تکمیل چرم می شود و ارزش افزوده ۷۷ درصدی را به دنبال دارد متأسفانه بخش قابل توجه آن در ایران انجام نمی شود.

مجیدی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد از ظرفیت صنایع مرتبط با چرم در کشور  فعال است.

وضعیت تولید محصولات چرمی

در ادامه برنامه یوسفی فرد  تولیدکننده چرم با اشاره به اینکه چند برند چرم، اجازه ندادند که رقبای ایتالیایی و ترک وارد بازار شوند ادامه داد: فرصت استثنایی برای تولیدکننده داخلی فراهم شده و این فرصت گذراست. تولید کننده‌ای که بر روی کیفیت کار کند به نتیجه مطلوب می‌رسد، ما مشتری بسیار تشنه‌ای داریم لذا مشتری کالای خوب را می‌خرد. در این شرایط کرونایی تولید کننده‌ای داریم که سفارشات بعد از عید را هم گرفته است، زیرا بر روی طراحی و زیرساخت‌ها کار کرده است.

این تولید کننده محصولات چرمی با اشاره به اینکه ما با ۵۰ میلیون تومان در صنایع پایین دستی می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم گفت: در صنایع بالادستی نیاز به ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه داریم. در چرم سبک پروردگار متعال به ما این نعمت را داده است، ولی ما نمی‌توانیم از این نعمت استفاده کنیم.

او با اشاره به اینکه ویترین یک صنعت، محصول نهایی است اظهار کرد: امروزه یکی از مشکلات تولید، نیروی انسانی است متاسفانه شغل‌های کاذب جوانان متخصص را از اینگونه حرفه‌ها دور کرده است .

یوسفی فرد با اشاره به اینکه یک کت چرم می‌تواند مشتری را از یک محصول چرمی، پنج سال بی نیاز کند اما مشتری تمایل دارد جنس ارزان بخرد، افزود: بهره وری بزرگترین مشکل ماست ، قیمت مواد اولیه در کشور بالا در‌می‌آید.

او ادامه داد: در خیلی از کشور‌های دنیا مسئله دامپروری یک آرزوست، این در حالی است که در کشورما خدا لطف کرده بهترین مراتع و دام را داده است، بهترین نژاد دام، دام ایرانی است.

تجهیزات صنعت چرم باید نوسازی و بازسازی شوند

محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت با اشاره به اینکه در صنعت چرم سبک به استثنای یکی دو کارخانه، کارخانه‌ای نداریم اظهار کرد: صنعت چرم قدمت ۱۰۰ ساله در کشور دارد و خیلی از واحد‌ها و ماشین‌آلات قدیمی هستند که برای رقابت پذیر بودن محصولات باید به روز شوند.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت با اشاره به بحث عوارض صادرات سالامبور گفت: واحد‌های بسیار خوب و موفقی در چرم سنگین داریم، چرم سبک برای لباس استفاده می‌شود. تولیدکنندگان ما به سمت ارتقا و بهتر شدن پیش رفته اند، چرم‌ سنگین تولید داخل می‌تواند از نظر کیفیت با دنیا رقابت کند.

او با اشاره به اینکه باید حتماً تجهیزات صنعت چرم نوسازی و بازسازی شوند افزود: در این مسیر انتقال دانش و فناوری اهمیت دارد لذا باید به سمت تولید محصولات رقابت‌پذیر برویم.  در پوست گوسفندی رتبه چهارم و در پوست بز رتبه سوم دنیا را داریم، دوستان ما از لحاظ تجربه و فن کاری سال‌هاست که در این حوزه فعال هستند و هر آنچه را که در حد توان بوده انجام داده‌اند.

محرابی خاطرنشان کرد: برای صنعت کفش و پوشاک برنامه راهبردی داریم، لذا به بحث برند سازی، طراحی و سرمایه گذاری توجه شده است، به صورت مرتب جلسات کارگروه ملی کفش تشکیل می‌شود، بنابراین جلسات به صورت تخصصی دنبال می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۹:۵۳ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
علی ارغم ظرفیت های گسترده همش داریم درجا می زنیم . خدا همه چیز داده . نفت + گاز+ منابع طبیعی + دام خوب + کوه و دشت . ولی به دلیل سیاست های اشتباه متاسفانه همه رفتن دنبال دلالی و شغل های کاذب . خدا به هم رحم کنه.
United States of America
سمیرا
۰۲:۰۷ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
خب طبیعه که وقتی تجهیزات به روز نمیشه پیشرفتی هم توی تولیدات چرمی به وجود نمیاد همین فروشگاه های چرم مثه فروشگاه چرم سورنا خب اگه تجهیز بشن ما هم به بقیه کشورا میرسیم.. اینم مثه بقیه چیزا متاسفانه بهش کم توجهی میشه
آخرین اخبار