دبیرکل مجمع دانش آموختگان ایران گفت: نامزد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حتما از خود این جریان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امیرمحمد غفاری؛ کم‌تر از ۱۰ ماه به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری مانده است و گروه‌ها و جریانات مختلف در حال آماده سازی خود برای این انتخابات هستند.

هر تشکل و گروهی در حال حل کردن مشکلات درون جریانی خود برای حضور پررنگ و فعال در انتخابات است.

اصلاح طلبان که همیشه یکی از گروه‌های فعال و تاثیرگذار در انتخابات‌های مختلف کشور بودند، این روز‌ها به عنوان یکی از پایه‌های ثابت رقابت‌های انتخاباتی در حال آماده سازی خود برای پیروزی در ماراتن رسیدن به پاستور هستند.

در گفت و گویی پای صحبت با عزت الله تقواییان دبیرکل مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی نشستیم تا نقاط قوت و ضعف جریان اصلاحات را بررسی کنیم و از حال و هوای این روز‌های اردوگاه اصلاحات با خبر شویم.

مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به این که کم تر از ده ماه تا انتخابات ریاست جمهوری مانده است، نقاط قوت و ضعف جریان اصلاحات را در چه چیزی می بینید؟

تقواییان: همین که همه تلاش اصلاح طلبان در جهت حفظ منافع ملی بوده و همیشه تلاش کردند که نظر و رای مردم حاکم باشد و کشور بتواند در سیاست‌های خود به خصوص در سیاست‌های خارجی به موفقیت برسد و مردم در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند جزو نقاط قوت جریان اصلاحات است که اصلاح طلبان روی آن تاکید بسیاری دارند.

مشارکت مردم در همه حوزه‌ها موضوعی است که حضرت امام خمینی(ره) هم روی آن تاکید بسیاری داشتند و فرمودند نظر باید نظر مردم باشد حتی اگر اشتباه کنند؛ این موضوعی نیست که فراموش شود و در تاریخ به ثبت رسیده است.


بیشتر بخوانید:

تنها گزینه روی میز اصلاح‌طلبان برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ چیست؟


امام (ره) معتقد بود که مردم اگر اشتباه کنند اصلاح خواهند کرد، ولی اگر مسئولان اشتباه کنند خیلی سخت جبران خواهد شد.

اگر بخواهیم در خصوص نقطه ضعف جریان اصلاحات صحبت کنیم باید بگوییم برخی از همکاران و هم جریانی‌های ما اشتباهاتی بر خلاف نقطه قوتی که گفتم دارند و فکر می‌کنند این صحبت‌ها تقابل با حاکمیت است و با اینکه اندک هستند، بر خلاف اکثریت قریب به اتفاق در انتخاباتی که به اصلاح طلبان جفا هم شده شرکت می‌کنند، در صورتی که باید اصلاح طلبان رفتار یکپارچه داشته باشند.

مثلاً در انتخابات مجلس سال ۹۸ به دلیل رد صلاحیت گسترده نامزد‌های اصلاح طلبان در کشور، شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان لیستی برای مجلس نداشت تا ارائه کند و این به هیچ وجه معنای تقابل با حاکمیت نبود.

استفاده از نامزد اجاره ای مردود است/ نامزد بعدی حتما اصلاح طلب خواهد بود

باشگاه خبرنگاران جوان: چقدر به استفاده از نامزد اجاره‌ای اقبال نشان می‌دهید؟ آیا این امکان وجود دارد که در انتخابات ریاست جمهوری آینده هم از نامزد اجاره‌ای استفاده کنید؟

تقواییان: استفاده از نامزد اجاره‌ای برای جریان اصلاحات مردود است, اگر بخواهیم نامزدی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ وارد کنیم به صورت قطعی از بین اصلاح طلبان خواهد بود و هرگز مانند سال‌های ۹۲ و ۹۶ به سراغ گزینه اجاره‌ای از سایر اقشار سیاسی نخواهیم رفت و از شخصی خارج از جریان اصلاحات حمایت نخواهیم کرد.

این موضوع به صورت یکپارچه از طرف شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کشور به سایر احزاب و تشکل‌های اصلاح طلب هم اعلام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: چند اسم و عبارت را می‌گویم، نظرتان را درباره هر کدام از آن‌ها بگویید.

شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان

تقواییان: تشکیلاتی بود که توسط شورای هماهنگی اصلاحات راه اندازی شد و عملا منحل شده است و قرار است تشکیلات جدیدی با ساختار جدید بر سر کار حاضر شود.

محمدرضا عارف

تقواییان: اصلاح طلبی که همیشه در انتخابات فعال است.

لیست امید مجلس دهم

تقواییان: حمایت از نامزدهای اجاره‌ای و قرار دادن آن‌ها در لیست اصلاح طلبان و پشیمانی از آن؛ لیستی که انتظار ما را به صورت کلی برآورده نکرد، ولی در بین آن‌ها افرادی مانند آقایان صادقی، میرزایی، حیدری و خانم سلحشوری بودند که به صورت شخصی و انفرادی خوب ظاهر شدند.

حسن روحانی

تقواییان: نظری ندارم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار