کارشناس برنامه سالمندان مرکز بهداشت کرمانشاه گفت: جمعیت سالمندان شهر کرمانشاه در آخرین آماری که از سامانه سیب گرفته شده ۹۷ هزار و ۳۵۸ نفر معادل ده درصد جمعیت شهرستان است.

بیش از ۹۷ هزار نفر از جمعیت شهر کرمانشاه را سالمندان تشکیل می دهندروناک عطاری کارشناس برنامه سالمندان مرکز بهداشت  شهرکرمانشاه در گفتگوباخبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ گفت: با توجه به تعریف سازمان بهداشت جهانی به افراد بالای ۶۰ سال سالمند گفته می‌شود.

او بیان کرد: در استان گیلان  مسن ترین استان کشور به ازای هر ۱۰۰ نوجوان ۴۱ نفر سالمند داریم و سیستان و بلوچستان به عنوان جوانترین استان به ازای هر ۱۰۰ نوجوان زیر ۱۰ نفر سالمند وجود دارد و در شهر کرمانشاه  به ازای هر ۱۰۰ نوجوان ۲۱ تا ۳۰ سالمند وجود دارد.

عطاری با اشاره به دستاوردطرح تحول سلامت در زمینه سالمندان گفت: این طرح در سال ۱۳۹۵  اجرا شد که مراکز بهداشتی افزایش پیدا کرد و سر شماری توسط تیم‌های حاضر در پایگاه سلامت انجام شد که به همین منظور پرونده‌های کاغذی برچیده و پرونده‌های الکترونیک برای این افراد تشکیل شد و زمینه آشنایی همه افراد با خدمات مراقبین سلامت را فراهم کرد.

او ادامه داد: بدین ترتیب درصد پوشش خدمات ما به سالمندان افزایش یافت و با اطلاع رسانی‌هایی که انجام شد سالمندان به پایگاه‌ها مراجعه  و در کلاس‌های آموزشی  شرکت کردند که  در این کلاس ها بهبود شیوه زندگی را آموزش می‌دهند و سالمندان آموزش دیده  این نکات  را به بقیه خانواده منتقل می‌کنند.

عطاری به شعار روز جهانی سالمندان اشاره کرد و گفت: به مناسبت گرامیداشت روز جهانی سالمند شعار کرونا فرصتی برای تغییر نگاه برای سالمندان در نظر گرفته شده است که باید حمایت‌های بیشتری برای آنان فراهم شود.

او گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و انجام خدمات الکترونیکی در فضای مجازی  یکی از مهم‌ترین مسائل این است که اعضای خانواده سالمندان را  با فضای مجازی آشنا کنند و اگر با شبکه‌های مجازی ارتباط برقرار کنند می‌توانند از آموزش های لازم در کانال ها بهره مند شوند.

به گفته این کارشناس مرکز بهداشت یکی دیگر از مشکلات سالمندان  افسردگی است که می‌توانند  با سامانه  ۴۰۳۰ ارتباط برقرار کنند و در این مراکز کارشناس روانشناسی داریم که افراد سالخورده می‌توانند از مشاوره های رایگان استفاده کنند و هم چنین راهکار دیگر برای کنترل افسردگی می توانند در ساعات خلوت روز پیاده روی کنند.

عطاری ادامه داد: وقتی به سالمندان می‌گوییم در خانه بمانند ممکن است فکر کنند قصد منزوی کردن آن ها را داریم ، آن ها با عوارض این بیماری خطرناک کمتر آشنا هستندو این بیماری را جدی نگرفتند بهترین کار این است که اگر خرید و کاری است به جوانتر‌ها بسپارند و بارها به آن ها بگویند که حضور شما برای ما ضروری است و شما برکت خانه هستید و بهتر است که از منزل خارج نشوید.

او افزود:بیشتر سالمند‌ها دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند که ابتلا آن‌ها به بیماری کرونا را بیشتر می کند و باید راه‌های پیشگیری  را به آنان آموزش دهیم که کاهش ابتلا  تا حد امکان از خانه خارج نشوند.

عطاری بیان کرد: اگر سالمندی به کرونا مبتلا شد از تجمعات در مناطق شلوغ پرهیز و فاصله بیش از یک متری رعایت کند دست‌ها را مرتب بشوید و مصرف مایعات را داشته باشد و در یک اتاق جدا به مدت ۱۴ روز قرنطینه باشد.

کارشناس سالمندی مرکز بهداشت نیز در خصوص واکسن آنفلوآنزا گفت: در مرحله اول اولویت با پرسنل مراکز بهداشتی و درمانی  و مادران باردارو در مرحله بعدی اولویت برای سالمندان  است و اگر قرار باشد واکسن آنفلوآنزا در پایگاه‌های بهداشتی  توزیع شود برای جلوگیری از تجمع با آن‌ها تماس گرفته می‌شود.

 


انتهای پیام/ز 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.