مرمت خانه باقرخان سالار ملی در تبریز

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از مرمت خانه سالار ملی در تبریز خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،احمد حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: با تعامل این اداره کل و شهرداری تبریز محدوده خانه تاریخی منتسب به باقرخان مشهور به سالار ملی تملک می‎شود.

او افزود: توافق اولیه با شهرداری کلان‌شهر تبریز انجام شده است و اقدامات لازم از سوی این دستگاه به زودی آغاز خواهد شد.

او هدف اصلی از این توافق را حفظ و حراست از این بنا به عنوان یکی از آثار ماندگار انقلاب مشروطه در تاریخ ایران و آذربایجان اعلام کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خاطرنشان کرد: با توجه به نقش مؤثر آذربایجان به خصوص محله خیابان تبریز و رشادت‌های باقرخان در نهضت مشروطه و اهمیت حفظ مواریث منتسب به مبارزان این جبهه عدالت‌خواه، اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی حفظ و حراست از آثار معنوی و غیر منقول این دوره طلائی تاریخ ایران را در اولویت کاری خود قرار داده است.

 حمزه زاده ادامه داد: محدوده خانه منتسب به باقرخان به عنوان سنگر جبهه مشروطه خواهان محله خیابان از جمله مواریثی است که حفظ و احیای آن علاوه بر غنی‌سازی هویت تاریخی این شهر کهن، در جلب و جذب گردشگران فرهنگی و تاریخی نیز نقش مؤثری خواهد داشت.

باقرخان ریاست مجاهدین محله "خیابان" (خیاوان) تبریز در دوره مشروطه را بر عهده داشت و همراه با ستارخان به جنگ مسلحانه با قشون دولتی که تبریز را محاصره کرده بود پرداخت و بعد‌ها در مجلس شورای ملی لقب سالار ملی را گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.